Råkade välja kortsiktigt sparande typ på 2 år men då fick jag räntefonder som ju varit så dåligt att satsa på! Bytte genast bort de delarna i portföljen!!
Efter att ha blandat olika indexfonder för att få bred spridning till så lågt pris som möjligt har jag nu fallit för trycket från SPP Aktiefond Global A.
Det är enda fonden i månadsspar just nu.
Kostnaden blir något högre men jag kan släppa allt vad fördelning heter.
Om extra Sverige så blir det engångsköp och/eller omfördelning i tjänstepensionen (AMF).
Har precis bytt ut hållbar energi och asienfond och har numera bara LF global indexnära, Spiltan, Enter småbolagsfond och SEB Sverige indexnära. 70% global och 30% Sverige. Får se hur den strategin fungerar
Jag har två olika fondrobotar som jag räknade som en fond var plus Spiltan aktiefond investmentbolag (både Sverige och global) och PriorNilsson smart global.
Kör 16 fonder. 8 Sverige fonder och 8 global.
Enda anledningen är egentligen diskussionen om sparande som företagare. Insåg att det minskade risken att ha fler fonder eftersom jag sparar i depå och vill undvika att hela beloppet blir tvångs sålt iom att fonden lägger ner.
Räknade också till 16 ungefär!
Jäkla massa har det blivit.
Dock är månadssparandet “bara” i nio fonder.
Sju aktiefonder och två räntefonder.
Just det sen har jag ju ett litet månadssparande i Opti också!
För något år sedan la nästan alla banker ner sina råvarufonder. Förmodligen pga att de minskat i värde i flera år. Jag skulle inte bli förvånad om en del teknikfonder eller ny energigfonder försvinner pga att de går sämre framöver.