Undersökning: Hur många fonder investerar du i?

Mest på skoj, men kul att se hur det ser ut på forumet. De investerade summorna är alltså inte poängen här, utan hur utspritt allt är eller råkat bli:

• Inga, fonder är för fegisar!
  • En, allt på ett kort!
  • 2-5, man vill ju täcka hela marknaden…
  • 6-10, diversifiering min käre Watson.
  • 11-15, fler än fingrarna
  • 16-25, det har nog bara råkat bli så…
  • 26+…hjälp!

0 röster

Räknas en robot som en, eller de 6 fonder som den diverserar och balanserar med?

Jag skulle nog säga sex, men jag kör inte robot själv.

9 totalt varav:

5 aktiefonder
3 räntefonder
1 råvarufond

1 Global indexfond :+1::grin:. = 8 st landsfonder :joy:. Långt i från allt på ett kort ! :+1::grin:.

2 gillningar

Råkade välja kortsiktigt sparande typ på 2 år men då fick jag räntefonder som ju varit så dåligt att satsa på! Bytte genast bort de delarna i portföljen!!

Äger enkom två globalfonder med 50:50-fördelning: SPP Aktiefond Global A. och LF global indexnära.

1 gillning

Efter att ha blandat olika indexfonder för att få bred spridning till så lågt pris som möjligt har jag nu fallit för trycket från SPP Aktiefond Global A.
Det är enda fonden i månadsspar just nu.
Kostnaden blir något högre men jag kan släppa allt vad fördelning heter.
Om extra Sverige så blir det engångsköp och/eller omfördelning i tjänstepensionen (AMF).

2 gillningar

Har precis bytt ut hållbar energi och asienfond och har numera bara LF global indexnära, Spiltan, Enter småbolagsfond och SEB Sverige indexnära. 70% global och 30% Sverige. Får se hur den strategin fungerar :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hållbar energi hänger lite löst, men nu är den i limbo hos mig pga flytt till SAVR, så tiden får utvisa om det var bra eller dåligt. :sweat_smile:

Fördelningen låter klok tycker jag personligen, men så kör jag väldigt hemmatungt iofs…

Just det, jag som skapade tråden skrev aldrig mina siffror. Jag kör Watsonläge med nio olika. Inga räntor bland dessa.

11 fonder + Lysa. Jobbar på att minska antalet men har inte bestämt vilka som ryker ännu.

Jag har två olika fondrobotar som jag räknade som en fond var plus Spiltan aktiefond investmentbolag (både Sverige och global) och PriorNilsson smart global.

Fyra räntefonder.
Två ETF:er.
Två ETC:er.

Kör 16 fonder. 8 Sverige fonder och 8 global.
Enda anledningen är egentligen diskussionen om sparande som företagare. Insåg att det minskade risken att ha fler fonder eftersom jag sparar i depå och vill undvika att hela beloppet blir tvångs sålt iom att fonden lägger ner.

Räknade också till 16 ungefär!
Jäkla massa har det blivit.
Dock är månadssparandet “bara” i nio fonder.
Sju aktiefonder och två räntefonder.
Just det sen har jag ju ett litet månadssparande i Opti också!

8:st fonder

Fonder läggs ner då och då. Det blir aldrig någon tvångsförsäljning, utan fonden går helt enkelt upp i en annan fond.

Blev 11-15 då jag har vissa pensioner som inte går att flytta. Räknar jag bort pensionsförmåner så är det 5 st varav en guld ETF.

Hur vanligt är detta på väletablerade fonder?

För något år sedan la nästan alla banker ner sina råvarufonder. Förmodligen pga att de minskat i värde i flera år. Jag skulle inte bli förvånad om en del teknikfonder eller ny energigfonder försvinner pga att de går sämre framöver.