Hur mycket är RikaTillsammans-forumet värt?

Jag blev nyfiken på hur stort marknadsvärdet kan tänkas vara för RikaTillsammans-forumet?

Hittade lite statistik i Jans inlägg om genomsnittsanvändaren.

Här är lite info om forumet och förra året:

• Förra året publicerades: 84 300 kommentarer i forumet i ca 5 000 nya trådar.
  • Varje dag hade man ungefär 150 aktiva användare på forumet.
  • Vi hade ca 50 000 sidvisningar (per dag antar jag) i snitt i forumet under 2021
  • Vi är 13 018 registrerade användare (dock många inaktiva)

Så, en sida på internet med 50000 sidvisningar per dag, 13000 registrerade användare, över 5000 användarskapade ämnestrådar med totalt över 84000 kommentarer per år och väldigt fokuserad /intresserad och sannolikt köpstark målgrup :blush:

Kanske finns någon här som kan ge en uppskattning på vad det skulle kosta att köpa en sådan eller motsvarande resurs om den skulle vara till salu?

1 gillning

Det är supersvårt att göra dessa värderingarna. En användare är inte lika mycket värd som en annan användare online.

Själv driver jag också en (i sammanhanget) stor hemsida. Just nu i skrivande stund är det ca 800 användare inne. Det snittar kring ungefär 300 000 sidvisningar per dag, mer varierar och kan vissa bra dagar ha närmare miljonen sidvisningar per dag. En kik i databasen säger 269 005 st registrerade användare. De tas bort om de inte använt tjänsten på två år, så siffran över faktiskt aktiva användare är ju lägre än så.

Wow, tänker kanske många nu. En megahemsida! Den måste vara värd hundratals miljoner!
Ehm, nej. I internetvärlden är en användare inte lika värd som en annan användare. Den typiska användaren av min hemsida är kring 15 år, men varierar så klart. Hur som helst, så är det främst ungdomar i mellan och högstadiet, kanske upp till gymnasieåldern. Dessa har sällan några pengar, så att göra reklam på sidan ger inte speciellt mycket. Det är också svårt att hitta samarbeten eftersom dessa användarna helt enkelt inte är kapitalstarka. De skulle dra om tjänsten skulle kosta mer än någon krona i månaden (om de ens har ett kort eller förmår föräldern använda sitt).

Jämför det med (min tolkning av) detta forums medlemmar. Det är “unga vuxna” och äldre. De har eller vill ha ekonomi som intresse. De ska ta beslut om vilka fonder, vilken nätbank, vilka investeringar de ska göra med sina 5 000+ kr i månaden. Visst är gratis gott, men de flesta hade utan större problem haft råd att betala 100kr/månad för ett medlemskap utan att köra deras ekonomi i botten.

Alltså; när mina användare ska ta ekonomiska beslut så är det främst om det är det rosa eller det gröna tuggummit de ska köpa för sin månadspeng, eller möjligtvis vilken app (för någon tia) de ska fördriva tiden med. När Jans användare ska ta ekonomiska beslut handlar det om saker som kostar tusentals kronor i avgifter under livstiden. Hur ska man värdera detta?

Jan får gissningsvis lätt till samarbeten med banker och investeringsplattformar och dessa kommer ju tjäna pengar på användaren och är då säkerligen villiga att dela med sig (spekulerar jag). Hos mig blir det inte många ören per annonsvisning. Kikar jag nu ligger det runt 0.5 öre (alltså 0.005kr) per annonsvisning.

Som referens hade jag inte släppt min sida (domännamn + användarbasen + infrastruktur/kod) för under 7-siffrigt.

4 gillningar

Tack för intressant inlägg @Erik :pray:

Så det räcker förmodligen inte att bjuda @janbolmeson en mille för forumet?! :blush:

Men någonstans finns förstås ett pris, tio miljoner, femtio …

Det beror på hur man använder forumet för att dra in pengar.

Jag drev ett par globala forum fram till ett par år sedan där den största hade 360k användare.
Jag hade noll reklam, noll affiliate länkar etc.
Tjänade noll kr.
Den hade trots det ett värde då andra webbsidor frågade om de kunde köpa loss den av mig då de ville ha den som kanal till deras egna sidor.
(Dock diskuterades priset aldrig)

Sen lades plattformen ner och jag orkade inte migrera användarna till ny plattform.

Förlorade allt, men fick tillbaka min fritid.
Kan ju diskuteras om jag gjorde rätt eller fel. Men jag ångrar inget.

5 gillningar

Det är svårt med entusiastbyggda plattformar som sedan migrerar. Kärnan tenderar att tappa intresse, man får fasa av hörnen och tolerera mer av det man ursprungligen inte gillat osv. Men visst finns ett värde, framförallt från reklamintäkter tror jag. Men frågan är om det är värt det i långa loppet.

Jag är med och driver ett annat forum för specialintresserade där vi från gång till annan får erbjudanden och förslag om reklam etc, men där användarna tydligt sagt nej till all form av sådant. Att driva ett forum idag är ganska billigt om man räknar bort tiden. Domän, webhotell etc är småpengar jämfört med hur många som är med.

Om de 150 skulle tycka 100 kronor i månaden var intressant, så är risken ändå att de inte gör det och plötsligt står man där med ett närmast värdelöst forum. Det finns stora forum som tvärdött ganska fort när nya regler, reklam, funktioner ändrats. Man ska vara rädd om det man har.

3 gillningar

Haha, det skulle förvåna mig. Det är en så stor del av hans “varumärke” och front på webben; som drar in massa besökare. Skulle förvåna mig oerhört om han släpper den för 1MSEK.

1 gillning

Forumet har större värde för Jan än någon annan.
Kopplad till blogg, vlogg, podd.
Så att ta över forumet är inte kanske det smartaste …

1 gillning

Nej, så är det förstås.

Men jag tänkte mer värdet givet dagens förutsättningar, alltså i kombination med innehållet i RT.

Finns kanske liknande forum som är avhängiga en annan innehållsskapande kanal som man kan jämföra med…

Frågan kanske skulle ha varit:

• Hur mycket är forumet värt för RikaTillsammans?
1 gillning