Vad har du för långsiktigt mål med sparande i kronor?

Jag funderar lite på detta med mål för sparandet. Vad är rimligt som mål för den passiva hinken? Jag förstår att det beror på livsval och att vi alla har lite olika förutsättningar. Men tänker att det kunde vara kul med en liten undersökning om vilken summa ni drömmer om att nå någon gång i framtiden.

Vad är ditt sparmål?
  • 500 000 kr
  • 1 000 000 kr
  • 5 000 000 kr
  • 10 000 000 kr
  • 15 000 000 kr
  • 20 mkr eller mer

0 röster

~7500k, men hellre mer än mindre så svarade 10.000.000.

1 gillning

Valde 10 miljoner, men pengarna går ändå till sonen. Så min horisont är ju 60-80 år. Lär jag lär dö långt innan.

1 gillning

Om man sparar långsiktigt, borde man inte ha ett inflationsoberoende sparmål? T.ex x gånger snittlön eller prisbasbelopp.

Det bästa är väl att mäta rikedom i hur mycket guld tillgångarna motsvarar. Jag tänker att man är rik om man äger en guldtacka (ca 12 kg), dvs idag runt 6 000 000 SEK. Jag svarade att mitt långsiktiga mål är motsvarande drygt motsvarande två guldtackor (15 000 000 kr).

Fast man kanske borde sätta ett visst antal bitcoin som referens istället :rofl:

1 gillning

Jag tänkte mig att det var i dagens värde.

2 gillningar

Samma. 20 tecken, 20 tecken.

1 gillning

Haha, tror jag fick ett nytt investeringsmål! Hade varit kul att titta ned från himlen och se minen på barn och barnbarn när de rensar ut bankfacket och hittar en 12 kg guldtacka :grin:

3 gillningar

10 miljoner var mycket pengar för 30 år sedan, idag är det, pjfta… en hyfsad villa i Stockholm. Säg att du når 10 miljoner om 20-30 år , vad är det då värt? Kommer du kunna leva på att uttag på 4% på 10 miljoner år 2050?

Själv föredrar jag mål i form av hur jag kan spendera min tid, snarare än i belopp. Dvs., “jag vill ha tillräckligt med pengar för att kunna göra X”. Jag tänker också på det som trappsteg, t.ex. om jag uppnår 100 miljoner kanske det räcker för att köpa en biljett till att bli en av de första bosättarna på Mars. Blir jag miljardär, kanske jag t.o.m. kan investera i företag som sysslar med kolonisering av Mars (även om det inte är något egenmål att bli miljardär).

Man kan också ha mer “jordnära” mål på sin trappstege (typ sluta jobba). Tänk på vad du vill göra idag och i framtiden, snarare än belopp i fiatvaluta som… tenderar att bli värdelös över tid. :nerd_face:

2 gillningar

3 mkr om 10 år. Har 2 nu. Sedan ska jag hyvla av 5 procent varje år att resa för och räknar med att avkastningen behåller värdet konstant runt 3 mkr.

Avvikande åsikter emotses tacksamt.

1 gillning

Jag tänkte i dagens penningvärde. Men håller med om att om vi tänker ett visst årtal långt fram i tiden är inflation (och skatt) viktigt att justera för. Detta var mer en kul övning för att se ungefär var folk på forumet siktar. Aktiestinsen hade exempelvis 100 miljoner…

Nu pratar vi grejer. Just Mars låter ballt, men Tellus har lite finare natur.

En Megadollar-ekvivalent :slightly_smiling_face:

1 gillning