Hur mycket är att vara rik?

Att vara “miljonär” var när jag växte upp liktydigt med att vara rik och förmögen. Är det fortfarande så eller har det gått inflation i begreppet? Hur mycket tycker ni att man behöver för att kalla sig rik? Mätt i kronor och ören alltså. Mjukare värden som förstås kan göra livet alldeles underbart tänker jag att vi för sakens skull inte tar med. Räkna i antal kronor ‘eget kapital’, alltså tillgångar minus skulder.

Hur mycket är att vara rik?
  • 1 mkr
  • 2 mkr
  • 3 mkr
  • 5 mkr
  • 10 mkr
  • 20 mkr
  • 50 mkr
  • 100 mkr

0 röster

Inflationen påverkar ju definitivt definitionen på rik nu jämfört med rik då.

3 gillningar

Tycker man bör ha med FIRE-perspektivet i frågeställningen, men FIRE räknas kanske som ett mjukt värde :thinking: ?
Med 4%-regeln skulle alternativet 10mkr räcka gott och väl för att fortsätta livet som vanligt men då skulle jag inte kalla det att vara rik.
Mitt val föll därför på 20mkr.

Begreppet “miljonär” har det definitivt gått inflation i.

Har ett minne från 2014 när jag var på Hawaii och var på en guidad rundtur på ön Oahu som har knappt 1 miljon invånare.
Åkte omkring i en del finare kvarter när guiden berättar att på Oahu finns det 24000 hushåll som är miljonärer och av dessa har 3500 hushåll 5 miljoner+ i investerbara tillgångar.
När guiden berättade det så tänkte jag inte så mycket på det, men efter några minuter slog det mig att jag inte var i Sverige och att det var dollar det handlade om…

2 gillningar

Personligen så skulle jag känna mig rik tidigare men en bra objektiv måttstock för att vara förmögen borde vara att tillhöra de rikaste 1% i världen. Enligt en snabb googling fick jag det till 900k dollar, eller 7,5 miljoner kronor enligt dagens växelkurs.

9 gillningar

Om någon har 10 miljoner kr i tillgångar så klassar jag den personen som förmögen eller välbärgad. Rik skulle jag säga är 50 miljoner kr och uppåt. En rik person per min definition kan köpa en Lamborghini utan att det svider allt för mycket i plånboken.

3 gillningar

Oj vad vi ser olika på detta, jag anser att en rik person har mindre pengar än en förmögen person.

Det är nog din definition, det är inte min. Jag skulle sätta denna definition på någon som är mycket förmögen eller superrik.

3 gillningar

Absolut. Det här är en väldigt subjektiv definition. Detsamma gäller definitionen av höginkomsttagare som vi alla säkert har olika åsikter om.

Rik är förstås ett relativt begrepp. Men det är också i mitt huvud relativt folks framtoning har jag upptäckt. Härom veckan råkade jag läsa att den gamle kungavännen och arvtagaren Aje Philipson hade en förmögenhet på 130 miljoner och jag kom på mig själv med att tänka att det var lite… lite för en person med den svansföringen. Om däremot en vanlig person som lever ett vanligt liv har en förmögenhet på bortåt 20 miljoner, då känns det mycket.

3 gillningar

Något som Nassim Taleb sagt är följande, som jag gillade:

Tänk dig att du ska åka på en kryssning, precis innan kryssningen kommer någon och erbjuder dig en stor summa pengar för att göra något och inte åka på kryssningen.

Tackar du ja till pengarna och avbryter din resa är du inte rik.

Tackar du nej till pengarna och reser är du rik.

4 gillningar

Vad är en stor summa? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

En summa som får en att avbryta sin kryssning är uppenbarligen tillräcklig. :slight_smile:

1 gillning

Det beror väl på vad man har för utgifter?

Där kapitalinkomsterna är lika stora eller större än utgifterna drar jag gränsen för rikedom.

Så summan kommer variera beroende på
ens livsstil och vilken avkastning man kan generera

1 gillning

Helt rätt. Jag skulle även våga sticka ut hakan och säga att valutan också spelar roll. Exempelvis så berodde höjningen från 950 000kr till 1 050 000kr i insättningsgarantin på svenska bankkonton nyligen inte egentligen på inflation, utan beroende på att beloppet inom EU ska vara 100 000 euro. Att sverige då skulle kunna komma undan med att bara erbjuda skydd på 950KSEK när euron ligger närmare 10.5 istället för 9.5 som när reglerna infördes vore en oschyst konkurensfördel för sverige.

Var man miljonär i SEK för 10 år sedan är man helt enkelt inte det idag, även om man helt bortser från inflation, på grund av ens minskade köpkraft på den stora marknaden för lilla sverige som är ett import/exportberoende land.

Ibland talas det om att vara dollarmiljonär (eller mindre vanligt euromiljonär); alltså att vara miljonär sett till vad ens pengar är värd i en stor världsvaluta. Nu så krävs det alltså 8-10 miljoner SEK för att vara “riktig” miljonär internationellt sett :slight_smile:

Och med det sagt tycker jag att man är rik om man är dollarmiljonär i nettotillgångar. Och att vi härmed från och med nu indexerar upp detta belopp med inflationen i USA för att koppla bort Inges, KPIF, och andra sattyg ur ekvationen :wink:

2 gillningar

Spännande, anser nog också att förmögen är mer än rik. Rik tänker jag att man definitivt är om man har 50 Mkr. 10 Mkr kan uppnås genom arbete och bostadskarriär. Jag tycker att det skall till mera för att vara rik. 20 är lite kantboll, men med nuvarande takt på tillgångsinflation så säger jag 50 så står sig svaret året ut iallafall.

3 gillningar

Beror väl mycket på hur gärna man vill åka på kryssningen men mest på vad en stor summa är! Jag skulle aldrig avstå från kryssningen för 50000 men jag skulle definitivt göra det för 10 miljoner

1 gillning

Jag tänker att “en stor summa pengar” snarare ska representera ett erbjudande som upplevs väldigt lockande och således att alla ska kunna applicera frågeställningen på sig själv. Så jag tolkar det som att man kan dela upp frågan i del 1 “Hur stort belopp är mycket pengar för dig?” och del 2 "Om du skulle bli erbjuden den summan, skulle du ställa in kryssningen då?

Svaret på fråga 2 kommer troligtvis ge en tydlig uppfattning om ett tillskott av mycket pengar skulle skapa ökad upplevd rikedom. Den person som upplever det som mycket pengar och ett bra erbjudande men som också känner/förstår att det inte skulle ge mer värde i livet är troligtvis också en person som upplever sig rik. För den personen blir mer inte lika med bättre. Vart den gränsen går har nog mindre med belopp att göra och mer med individens mentalitet.

Eftersom du säger att du skulle anta erbjudandet för 10 miljoner kr så får det tolkas som en för dig stor summa pengar. Då borde också slutsatsen utifrån frågeställningen bli att du inte är rik. Sorry mate!

Med det sagt så känner jag mig själv tillräckligt bra för att veta att jag skulle anta erbjudandet och sedan känna mig stolt över att jag offrade något idag för att få mer (och kanske också bättre) framöver, så jag är inte heller rik :sweat_smile:

3 gillningar

Det kan ju också vara så att man inte behöver vara dum för att man är rik! Om man väljer att inte offra en kryssning för 100000 för att istället få 10 miljoner så är det förmodligen det smarta valet även om man inte tycker att 10 miljoner är mycket pengar. Även om man inte behöver 10 miljoner till så vore det dumt att säga nej.

Med tanke på hur lite marginaler det genomsnittliga hushållet har, så skulle jag nog säga att det lägsta alternativet i omröstningen är enligt mig nog för att vara rik. Inte direkt att man skulle vara orolig att få mat på bordet det närmaste decenniet med 1 milj på kontot.
Finns så klart sedan en skala hur rik någon är, men kanske inte konstigt att det röstas på högre alternativ på detta forum där genomsnittet troligtvis är mycket högre än generellt.

2 gillningar

Är det alltid dumt att tacka nej till mycket pengar? I detta fallet avstår man ju en resa man förmodligen såg fram emot och det görs för pengarnas skull

Befarar helt ovetenskapligt att en del av de som uppger sig ha små marginaler kan ha pengar låsta i bostäder, sommarställen, släktgårdar m.m.

2 gillningar