Jag röstade på 10mkr. Det skulle man ändå kunna leva på i princip för alltid om man ville, och tjänar man dessutom pengar kan man leva riktigt gott. Som påpekats ovan tillhör man också top 1% globalt. För begreppet är ju ändå relativt. Möjligtvis att man skulle säga top 1-5-10% i landet där man bor?
Denna sida ger ju en väldigt skev bild utav förmögen och rikedom. I mångas ögon är man ju förmögen om man har 1 MSEK i tillgångar på bankkonto eller aktier. Hur många är miljonärer i Sverige? Är det mindre än 1 % så borde ju även en person med en miljon vara förmögen ur den aspekten, eller hur?
Jag känner mig förmögen och att vara rik för mig är att ha pengar som man kan spendera utan att vara rädd att de ska ta slut. Förmögen är att ha tillräckligt med pengar för ens levnadsstandard.
För mig är rikedom att kunna leva mitt liv som jag vill snarare än att ha en viss summa på kontot. Men jag fattar ju att jag är beroende av kontot för att kunna göra just det.
Sen förstår jag inte charmen med kryssningar. Jag tycker att det verkar rätt tråkigt att sitta på en båt i 14 dagar. Hade jag fått en kryssning gratis skulle jag nog tacka nej.
Ja, Nassim Taleb får nog hitta på bättre exempel. Det här tänker jag på när någon nämner lyxkryssning. ![]()
För mig är det en viss skillnad mellan att ha ex. 10 miljoner i tillgångar som enkelt kan likvideras på dagen, typ aktier eller ädelmetaller, och att ha det i ”net worth” inräknat huset man bor i etc. Man ska kunna välja att göra vad man vill med summan utan att det påverkar vardagen.
God mat och dryck och en ny utsikt varje morgon räcker för mig men man har förstås olika behov.
Vi skulle ha åkt på våran tionde kryssning i sommar men har skjutit på den till nästa år eftersom vi inte är intresserade av det så länge det är obligatoriskt med munskydd.
Då tänker du nog lite fel eftersom det där inte var en lyxkryssning ens från början! 
För att vara rik tänker jag att man ska ha möjlighet att köpa det mesta som vanligen förekommer i samhället (dvs ej rena lyxsaker som kan kosta hur mycket som helst) utan att det påverkar ens kapital signifikant. Tänker att det nog börjar kring 10 miljoner. Men sen ska man ha någonstans att bo också och lite marginal så blir kanske 15-20 miljoner man landar på då. Valde därför 20 miljoner som alternativ. Innan dess kanske man kan säga att man är välbärgad, dvs bra ställt men ändå beroende av inkomst utan att behöva leva minimalistisk (vilket iofs kan vara eftersträvansvärt) .
Jag förstår dig.
För mig är det viktiga i de meningarna jag citerade själva essensen. 
Kanske kan göra att man väljer att tacka nej till saker man faktiskt inte vill göra, men som man gör för pengar, pengar som faktiskt inte behövs.
Om någon ber en att göra något som går emot ens värderingar för pengar, så kommer man ha pengar, men förlorat en del av sin identitet, kanske en del av sin själ. Man blir osann mot sig själv helt enkelt.
edit:
Förövrigt ytterst fascinerande att man väljer att fastna i ordet kryssning, som jag ser flera gör här. Det är ju fritt att byta ut detta mot vad som helst som har ett riktigt värde. 
För många är nog rikedom kopplat till social klass. Den som är rik förväntas ha en viss livsstil med villa i A-läge, påkostade fordon och flera utlandssemestrar per år. För att upprätthålla en sådan livsstil krävs antingen ett dåligt ekonomiskt sinnelag eller en extrem förmögenhet. Så rik ligger lite i betraktarens öga tänker jag.
Rik är man kanske när man inte längre skyltar med det?
Man säger att man är arbetslös isf att man lämnat arbetslivet, när folk frågar om man inte ska byta bil så säger man att man inte har råd så stannar konversationen där, eller när nån frågar om lån skakar man på huvudet och säger de är så himla dyrt, råkar man köpa ny jacka så säger man “fick av svågern” o.s.v
Jag väljer att fastna vid ordet kryssning eftersom det är viktigt för mig och har ett riktigt värde, för mig!
Att avstå från andra saker är lätt och då är det ett lättare val att ta pengarna, oavsett vilken summa det är. Att avstå från en kryssning kräver ett bättre erbjudande.
Rik är man om man heter Joakim och i efternamn von Anka.
inklusive eller exklusive pensionsspar? inkluderar man så finns det oerhört många miljonärer i vårt land.
När man tittar på nettoförmögenhet så pratar vi inklusive pensions, hus och allt. Och ja, då har vi många miljonärer. Jag tror en del av världens 1% bor i Sverige, är ju trots allt 78 miljoner personer som är 1%.
Sen tror jag många i detta forumet inte räknar med pension i premiepensionen och tjänstepensionen. Men jag tycker man bör räkna med tjänstepensionen, eftersom det är ens pengar men man har valt ett skatteeffektivt sätt att ha dom. Ungefär som att man inkluderar KF eller privat pensionssparande.
Vad man tar med beror ju lite på vad man ska använda siffran till också. T.ex. en jämförelse internationellt där man jämför med ett land där motsvarigheten till tjänstepension ligger på privatägt konto.
Det finns nog inte ett svar på vad man “bör” räkna med, beror på vad siffran ska användas till.
Herregud vad många gör av med pengar varje månad! När jag nåt 2 miljoner överväger jag att sluta jobba, avkastningen där kommer jag överleva på. Sen kanske jag fortsätter jobba lite halv/deltid ändå så jag når 3 miljoner och DÅ ÄR JAG RIK och tänker definitivt inte löneslava längre om jag inte hittar ett drömjobb där jag skiter i lönen.
10 miljoner är ju sjukt mycket pengar och man skulle behöva skänka massor pengar varje månad för att lyckas göra av med avkastningen… Förstår inte riktigt vad många här gör med sina pengar varje månad eftersom de tycker att först 10 miljoner och uppåt är att vara rik…
Exakt. Har inget behov av lyx och inte sambon heller. Vi är ju två dessutom. Men jag förstår inte riktigt hur du räknar, efter skatt (isk) och en direktavkastning på i snitt 5% så blir det ca 7500 i månaden… Jag har ingen aktie med lägre direktavkastning än 5.5% i dagsläget.
Jag är också förvånad men trodde att jag var ensam om att vara det. Den som har stora bolån måste förstås ha mycket pengar in men bara själv driften behöver ju inte vara speciellt dyr även om man inte gör avkall på speciellt mycket egentligen.
Jag tror att det sitter i huvudet, vilket mindset man har.
Då förstår jag. Planen är iaf att börja trappa ner arbete när jag nåt 2 miljoner, och innan jag trappat ut allt jobb så lär jag ha nått nästan 3 miljoner. Sambon ligger redan en miljon före mig i sparande så vi kommer nog klara oss
. Sen har vi en villa o företag osv utöver våra sparade pengar, men det får bli bonus-miljoner när vi väl slutar jobba 
Sen kanske det ska nämnas att ingen av oss planerar att ha massor miljoner på kontot när vi börjar få ut pension och inte heller ska vi ligga på dödsbädden som mång-miljonärer, vilket är tämligen meningslöst.