Men är du inte orolig för eventuella oväntade kostnader som kan inträffa när ni väl har lämnat arbetet och skall leva på kapitalet? Du säger att ni bor i villa. Taket kanske måste läggas om. Värmesystemet går sönder osv. Hus tenderar att ha en del akuta saker som man måste ha buffert för.
Frågan är väl hur sannolikt det är, såna frågor gör att folk jobbar för länge, bara nån miljon till utifallatt… 
Svårt att säga vilken sannolikhet det är att man skall få oväntade utgifter. Problemet är bara när man väl väljer att lämna arbetsmarknaden helt så gissar jag att man snabbt blir mindre och mindre attraktiv för att i värsta fall komma tillbaks om det nu visar sig att det sparade kapitalet inte räcker. Och då är man givetvis i en mycket svår sits. Därmed är det skönt med någon extra buffert-miljon när man väl tar steget (tror jag)
Svår fråga. Beror ju på om man äger sitt boende och är skuldfri eller inte. Äger man inget boende och har för avsikt att bo i hus i Sverige så är 10 miljoner inte så jätte mycket pengar (även om det låter som det). Svarar väl 20 miljoner. Då kan man köpa hus i princip var man än vill bo på jordklotet och resten bör räcka till att kunna leva på sitt kapital och kunna efterfråga förstklassig vård m.m. Det är dock svårt att uppnå 20 miljoner genom lönearbete. Det kanske är definitionen på att vara rik, ett belopp som är i princip omöjligt att uppnå som förvärvsarbetare?
10 miljoner räcker till åtminstone 30 års utgifter för ett par utan att man måste leva särskilt snålt så jag tycker nog att det är jättemycket pengar men jag förstår absolut vad du menar. Ska man leva lyxliv går det förstås att göra av med 10 miljoner ganska snabbt.
Vi säljer vårt lågt belånade och väl underhållna hus när vi slutar jobba och flyttar till ett litet sommarställe där vi kommer bo på sommaren. På vinterhalvåret kommer vi bo utomlands. Sommarstället ska vara så litet att man kan rensa takrännorna med handen, blir inga enorma oförutsedda utgifter med ett sånt litet boende då man kommer kunna göra även ett takbyte helt själv. Utedass kommer alltid att fungera och kan inte och behöver inte bytas/ fixas som ett vanligt avlopp. Som sagt, ett liv lyx är inget som intresserar varken mig eller sambon.
Det finns en risk att FIRE på pappret ser ut som vilken långtidsarbetslöshet som helst, och har man väl blivit långtidsarbetslös är det svårt att komma tillbaka.
Ibland måste man våga släppa greppet även om framtiden inte är 100% säker. Jag tror att man växer som människa då. Hur illa är det egentligen om man måste jobba i kassan på ICA en tid eller på ett lager? Du får kanske nya insikter som du aldrig hade fått annars. Det kanske berikat ditt liv på ett annat sätt än bara monetärt.
Om du nöjer dig med att tillhöra “The Lesser Rich” räcker det med ca 16 783 960 kr med dagens kurs 
Hur långt är ett snöre? 
Detta är en bra filosofisk poäng tycker jag. En viktig likaså. För mig som redan har upplevt hur det är att inte ha pengar eller vara speciellt anställningsbar är det dock något som jag inte vill uppleva igen. Jag tror att om man ej stått där så är det mycket nyttigt för dig som människo-apa att förstå hur det känns att stå där. Det har ivf gjort mig till en betydligt mer ödmjuk människa och världen behöver mer ödmjukhet.
För min egen del är det viktigt att ta med variabler i rikedom som är utanför det som jag absolut behöver. Om min vän ska gifta sig i Costa Rica kan jag flyga dit utan att jag behöver göra avkall på någonting annat o.s.v. Den typen av rikedom som jag har som mål är ej att kunna köpa varje ny Aston Martin, men den är att kunna ta mig var jag vill i världen och bo hotell av god kvalitet i fem dagar utan att det har någon inverkan på mitt liv. Det är ju sanslös lyx egentligen, men inte helt bortom alla proportioner ivf.
Det blir dock en ganska rejäl slant som behövs för ett sådant liv. Och det är okej. Jag strävar efter att ha ett nöjsamt liv medan jag ackumulerar pengarna också. Om jag ej når upp i de nivåer som behövs fortsätter jag helt enkelt arbeta till pensionen. Det är dock ett roligt mål att ha. Om jag känner mig själv rätt så kommer dock behovet av att faktiskt uppnå FIRE minska allteftersom jag ackumulerar kapital och tryggheten inom mig växer. Så då kanske pengarna går till ett fantastiskt hus istället och jag är nöjd med att fortsätta arbeta. Eller att jag öppnar upp en verksamhet som inte är profitdrivande, som en fristad för djur som kor och grisar eller andra djur som är intelligenta varelser med djupa känsloliv men behandlas som om dom vore en växt. Däri tror jag min verkliga lycka finns, att kunna arbeta med något som jag passionerat bryr mig om utan att behöva oroa mig för om det genererar pengar.
Japp. Då stämmer det. Himla tur att vi bor i deflationslandet Sverige då 
Poängrn är rätt, men jag tror du kraftigt underskattar svårigheterna med att få jobb på okvalificerade arbeten som ICA, Lager m.m.
Det är otroligt tryck på dessa tjänster pga alla ungdomar som vill in på arbetsmarknaden.
Nu raljerar jag, men varför ska man anställa en halvlurig gubbe på 55 år som glassat runt på avkastning i tio-femton års tid och inte jobbat när det finns 100-tals hungriga yngre förmågor som dessutom har aktuell erfarenhet från branschen?
Tror det blir svårt att hitta även dessa typer av jobb i detta scenario.
Du har kanske rätt, jag vet inte. Men det borde ju finnas något enklare jobb att få tycker jag.