Lägsta garanterade avkastningen du hade accepterat

Vill minnas att denna frågan kom upp ett av poddavsnitten och tycker det hade varit intressant att höra hur rikatillsammans forummedlemmar resonerar.

Vi lekar med tanken att det hade funnits ett sparkonto med statlig insättningsgaranti utan begränsningen på 1050000 kr.
Vilken är den lägsta räntan du skulle accepterat för att välja att investera hela ditt kapital här?
Du skulle alltså då inte få ha några andra investeringar, inte köpa fastigheter eller liknande, mer än för att bo i.
Sparkontot har ingen bindningstid och du kan få ut pengarna på en vecka.
Du kan fortsätta ha samma buffert som du har idag utanför kontot.

• 1%
  • 2%
  • 3%
  • 4%
  • 5%
  • 6%
  • 7%
  • 8%
  • 9%
  • 10%
  • Mer än 10%

0 röster

Är det justerat för inflation?

2 gillningar

Kryssade i 4% men då tänker jag avkastning efter inflation. Hade jag inte kunnat få det så tycker jag fortfarande att det är värt risken att vara på börsen och försöka få högre avkastning. Även om många verkar antyda att börsen framöver inte kommer kunna ge 6% avkastning i snitt som krävs för att det efter inflation ska bli ca 4%.

Nej det tänkte jag inte.
Alltså precis som ett sparkonto.

Låter ju som en perfekt mellanriskhink så jag hade gärna lagt hela den hinken där (dock 300k, inte 1M) och inte förväntar mig mer än 5 % avkastning i den.

2 gillningar

Hade gärna tagit 5% helt riskfritt, Förutsatt att det inte gäller Pensionspengarna :smiley:

1 gillning

Jag kan inte svara på frågan eftersom svaret direkt styrs av kommande inflation.

Aktier har historiskt haft en korrelation med just inflationen.

Jag vill inte spekulera i framtidens valutor kommer bete sig. Satsar på aktier då.

Men hade jag fått en inflationsjusterad ränta, då ligger det i häradet 3-5%

2 gillningar

Min tanke är att man svarar på frågan efter de givna förutsättningarna.
Du vet inte inflationen. Vad minimum krävs för att du ska välja detta speciella sparkontot?

Det gäller alla dina investerade pengar du styr över.
Inte den allmänna pensionen som du nu heller inte kan välja.

Okej, då blir valet lite knepigare. Men hade jag fått 3-5% real avkastning livet ut hade jag nog tagit det. Bara att belåna sig upp över öronen och stoppa in pengarna på kontot då :slight_smile:

5 gillningar

5% avkastning hade jag inte tvekat på att ta. Troligen även 4%. Vid 3% börjar det blir tveksamt dock.

1 gillning

Om man inte får ha några andra investeringar så lär väl svaret för de allra flesta styras av om man är i Get Rich- eller Stay Rich-fasen i livet. (Själv svarade jag 6% = Get Rich)

2 gillningar

Oändligt. Jag litar inte på någon enskild valuta.

1 gillning

Jag ser inte ett sådant konto som ett alternativ för mig men det är klart att om jag får garanterat över 10% årligen skulle jag överväga saken.

1 gillning

Har jag möjlighet att avsluta kontot när jag vill och axla om till annat efter någon månad, eller gäller det för resten av livet? Jag svarade utifrån förutsättningen att jag har möjlighet att axla om. Då tycker jag 3% känns väldigt rimligt just nu. Både 2 och 4% hade också kunnat varit rimliga svar. Jag har inga jättesummor och fokuserar hellre på annat ändå, och det kan eventuellt visa sig att jag kan behöva använda pengarna.

1 gillning

På tröskeln till uttagsfasen skulle jag acceptera ett konto som ger garanterat inflationsskydd med insättningsgaranti och fria avgiftsfria uttag på studs.
Bara att slänga in rubbet och sätta upp automatiskt månadsuttag.

Hade nappat på fyra procent utan att tveka. Troligtvis även tre procent men där går nog gränsen.

2 gillningar

Först satte jag 4% men när jag sedan insåg att det handlade om hela ens investering ändrade jag till 7%. En garanterad 7a så länge inflationen är 2 innebär en fin 5a per år helt utan oro. Värt!

Väcker också intressanta frågor kring hur jag förutspår börsen. Uppenbarligen tror jag fortfarande på snitt 7% på indexfonder framöver överlag. Ställ samma fråga efter ett år med sättning i börsen så kommer du nog få betydligt ödmjukare % från folk.

1 gillning

Om du tror att indexfonder ger 7% över tid , kan du väl inte kräva 7% riskfritt?

Någon riskpremie måste väl finnas

1 gillning

Jag kräver ingenting :joy:

Utan jag svarade på den hypotetiska frågan.

1 gillning