Vilken är den högsta utbildningsnivån som du avslutat?

Utifrån tråden Så här ser den genomsnittlige forum-läsaren ut... 🤓 så blev jag lite nyfiken på hur mycket vi har pluggat här i forumet. :slight_smile:

Vilken är den högsta nivån som du avslutat?

• Grundskola
  • Gymnasium
  • Yrkeshögskola
  • Kandidat- / Högskolexamen
  • Master- / Magisterexamen
  • Doktorsexamen
  • Övrigt (kommentera)

0 röster

2 gillningar

Har två kandidater och en master

2 gillningar

Hantverksprogrammet på gymnasiet.
Tre individuella enterminskurser på universitet.
En handfull kortare kurser i mathantverk och chokladhantverk.
Handfull kurser på kurscirklar, hantverk, byggnadsvård, språk, mm.

Grundskola och gymnasium. Läste elprogrammet på gymnasiet. Jobbar dock ej inom det.

1 gillning

Än så länge fler personer med avslutad forskarutbildning bland medlemmarna än jag skulle gissat :thinking: Men tittar man på de andra undersökningarna så är vi en bit ännu från hur många som brukar svara.

Både master och civilingenjör. Jag har däremot inte behövt visa upp betyg eller intyg från något av dessa en endaste gång.

2 gillningar

Två kandidater, men har bara tagit ut en av dem för jag fick jobb innan jag var färdig med min andra och nu 10 år senare känns det inte relevant längre.

Svarade övrigt då min utbildning är eftergymnasial, men inte högskolebaserad samt dessutom beroende av fristående kurs, krav på praktik/erfarenhet etc och dessutom har byggts om från grunden sedan jag utbildade mig.

Men fyra år eftergymnasialt totalt är det iaf. :sweat_smile:

Jag är lite osäker på vilken nivå det motsvarar… jag tror att det räknas som magisterexamen i sverige,
Men jag läste utomlands och har egentligen titeln DVM, Doctor of Veterinary medicine.
Vilket dock inte är det samma som doktorstitel i sverige.
6 år på universitet var det i alla fall.

En masterexamen och därefter fortsatt med kurser på distans/deltid parallellt med jobb som på sikt kan ge en ytterligare kandidatexamen.

Läkare/veterinär/etc. motsvarar en Master-examen (iaf i Sverige så får man ut en Degree of Master of Science in Medicine).

3 gillningar

@janbolmeson Har du funderat något på huruvida villigheten att svara på poll:en (och liknande polls) påverkas av vad svaret är? Om exempelvis några av svaren tenderar att associeras med mer “status”
så kan åtminstone jag tänka mig att det är mer lockande att svara om man råkar befinna sig på ena sidan av skalan.

Ett selection bias kan uppstå med andra ord.

Jag inser att det kanske är svårt att lösa eller kompensera för, men nog så intressant att fundera på. Har vi någon klurig statistiker/beteendevetare/allmänt finurlig person som kan lösa detta, om det faktiskt är ett problem? Behöver frågan(orna) omformuleras?

5 gillningar

2årig verkstadsskola på gymnasiet är min utbildning.

1 gillning

Master (läkarutbildningen)

Senaste året även etologi och djurpsykologi totalt 15 + 7,5 HP. Planerar 15 HP till 2023. Kanske blir en kandidat om typ 20 år :joy:

2 gillningar

Bara gymnasiet i princip, tagit lite kurser på universitet. Är självlärd och började arbeta vid 21 år med vad jag fortfarande håller på med (34 år idag).

Gymnasium och sen några enstaka kurser. Gick ju bra ändå.

Undra om det kommer funka nu för tiden. I rätt bransch kanske som min. Lär man sig programmera riktigt bra behövs ingen utbildningen.

Har en master (läkarprogrammet).

Som jag misstänkte verkar forumet (av resultatet hittills att döma) vara skevt fördelat mot utbildning. Det känns som att högutbildade i större utsträckning intresserar sig för ekonomi.

Jag har doktorsexamen. Ur ekonomisk synvinkel nog mitt sämsta beslut. Flera år med mycket lägre inkomst än jag behövt ha. Rätt dålig kompensation ekonomiskt efteråt också. På vissa andra sätt värt det men inget jag längtar tillbaka till.

2 gillningar

Tvåårigt gymnasium… har inte jobbat något med det jag pluggade.

Detta forum är sannerligen en egen liten bubbla.

8 gillningar