Nu har du inte skrivit något om fältet som du pluggar inom.
Själv har jag arbetat som mekanikchef under flera år. Min egna inställning är att jag tittar på helheten när jag anställer (har anställt ungefär 15 personer i olika typer av roller under åren, byggt upp nya organisationer osv).
Jag personligen tänker igenom och specificerar behoven som finns för teamet och tittar på om personen har tillräcklig utbildning för rollen, sen tittar jag på vad för drivkrafter personen har, går den igång på att slutföra saker, hitta på nytt och var idéspruta, vara en teamspelare osv. Sen kollar jag på personlighet, är det en lågmäld person, en glädjespridare eller mittimellan. Stämmer dessa saker överens med vad jag tidigare specificerat för rollen/tjänsten så funderar jag på hur individen kommer trivas. Jag anställer aldrig någon som jag tror kommer ruttna på tjänsten som jag anställer mot.
Således, för min del när jag anställer struntar jag högaktligen i om du har högskoleexamen, master eller PhD. Tickar du inte alla boxar anställer jag dig inte.
Med det sagt så kommer en annan verklighet. Jag vet flera chefer som absolut inte tänker/agerar som jag, utan enbart stirrar sig blinda på att anställa så “högutbildad” personal som möjligt. Utan en endaste tanke på hur personen passar mot rollen, vilka behov som finns, hur den kommer trivas osv. De som tänker så brukar sällan lyckas få till bra team som fungerar över tid, utan får medarbetare som är missnöjda med sina jobb och utvecklingsmöjligheter. Tyvärr är känslan att chefer sällan tänker som jag gör.
Ytterligare är min erfarenhet att utbildning spelar mindre och mindre roll desto mer erfarenhet man har. Dvs har du 10 års erfarenhet baseras det mer på kunskap än på utbildning om du får jobbet. Även gällande lön blir utbildningsnivå mindre viktigt. Det baseras snarare på vad du tillför och även vad du har för lön på tidigare arbete. Det är därför det är viktigt att inte hänga kvar på samma arbetsplats för länge. 3-5 år är lagom. Kortare kan du betraktas som en hoppjerka.
Däremot, när du är nyutexaminerad och får ditt första jobb kommer de flesta arbetsgivare basera ingångslönen på rekomenderade ingångslöner från exempelvis Sveriges ingenjörer, vilket ger några tusenlappar extra per månad för första jobbet.
Dock så tar det ett bra tag att komma ikapp två års inkomstbortfall som blir genom att studera 2 år extra mellan kandidat och master. Framförallt om du byter jobb med jämna mellanrum.
Så all in all. Studera det du vill studera för att kunna få de jobb du önskar kunna få. Behöver du en master för att få jobbet du vill ha, ta en master. Räcker det med en kandidatexamen, kör på det. Studera inte vidare bara för att du tror att det lönar sig, för det gör det sällan.
Förlåt för ett långt och svamligt inlägg.
Lycka till.