Jag står inför ett dilemma och skulle gärna höra era tankar.
Jag har nyligen fått ett väldigt bra jobberbjudande med en ingångslön på 49k. Jag har ännu inte tagit ut min examen, utan har klarat av 4 av 5 år på min civilingenjörsutbildning. Eftersom arbetsmarknaden för nyutexaminerade verkar ganska tuff just nu, och erbjudandet känns så pass bra, känns det svårt att tacka nej. Jag är 23 år gammal och känner verkligen att detta kan ge mig en bra start på karriären.
Samtidigt inser jag att det nog är svårt att både jobba heltid och studera heltid parallellt. Just nu lutar jag mot att satsa fullt ut på jobbet för att få en riktigt stark karriärstart, men samtidigt känner jag att en examen kan gagna mig när jag söker nästa jobb.
Hur resonerar ni?
Vad är värdet av en examen senare i karriären?
Beror på branch. Inom min branch, byggbranchen är värdet 0.
Erfarenhet är det enda som faktiskt har betydelse. Ingångslön på 49papp som 23åring är enligt mig sjukt bra.
Första åren man jobbar har man fortfarande pluggskallen kvar. Kör dubbelt och klara det du klarar. Du kan alltid komplettera i framtiden om du känner att du saknar något för en hel examen.
Värsta fall landar du ½-1 år efter de övriga om du tyckte jobbet var skit och du går tillbaka till studierna.
Värdet av examen beror på bransch.
Ska du tex bli konsult så ska de sälja in dig till kund mha ditt cv, då behövs examen.
Ska du doktorera i framtiden behövs examen.
Offentliga arbetsgivare har ofta krav på examen.
Om du är i “bara-göra-bransch” så spelar det mindre roll.
Kan du åtminstone ta ut en kandidat med de kurser du har genomfört, så kan du ju gå om mastern senare.
Jo, det känns rimligt. Min plan är att jag anmäler mig till höstens kurser, sedan får vi se vilka som tentas av. Jobbet är inom iGaming, så lönerna kanske ligger lite högre just för att branschen är mer “tvivelaktig”?
Antar egenkonsult. Men mitt svar är nej IMO. Erfarenhet väger mer.
Ja. Stämmer.
Nej IMO. Erfarenhet väger mer.
Arbetsgivarna bryr sig ganska föga om risken i anställningen. Det är tillgången på arbetstagare och kundens möjlighet och villighet att betala som styr.
Jag tänkte mer åt det hållet att iGaming kanske har färre villiga arbetstagare jämfört med t.ex. bank/försäkring, trots att tjänsterna är liknande, just på grund av branschens rykte. Teoretiskt skulle det ju kunna driva upp lönerna för att locka folk, men det kanske är ett stretchat argument.
Från universitetshåll kan jag meddela att det är extremt få av de som inte gör klart sina uppsatser/examen som tar sig samman och kommer tillbaka och gör klart. Tror att jag varit med om totalt 2-3 återvändare under 25 år. Några fler som bara haft något enstaka litet moment kvar.
Du skulle kunna kolla om du kan ta ut en kandidatexamen. Du behöver skriva en uppsats om 15hp men det går ju fortare än att ta ett helt år till. I vilket fall gör så mycket du kan parallellt nu. Förslagsvis ett examensarbete kring något du ändå utvecklar på jobbet.
En vacker dag står det mellan dig och en kandidat som har sin examen och på vissa företag är sån formalia viktig.
Then again tyckte jag mycket om pluggtiden. Varför slänga bort sista året av frihet? Men mycket beror på din arbetsmarknad skulle jag säga.
Har man svårt att få jobb efter utbildningen och får ett erbjudande om att hoppa på något innan man är färdig så ¯\ (ツ) /¯
Jag kan formellt ansöka om kandidatexamen, men det är ovanligt att göra det innan hela programmet är slutfört, då fästs kurserna vid kandidatnivån och kan inte flyttas över till masterstudier senare. Sen tvivlar jag på att det finns något större värde i en kandidatexamen från ett civilingenjörsprogram. Känns lite samma som att ha pluggat 3 år på läkarlinjen, men jag kan såklart ha fel.
Arbetsmarknaden är riktigt svår generellt nu. Hade faktiskt tagit erbjudandet. Har en kusin som gick ut kring 2000 från ett relativt okänt universitet och aldrig tog ut en examen. Fick bra jobb på en av Sveriges största banker med en topplön som placerade honom bland landets främsta höginkomsttagare. Har rullat på bra för honom sedan dess och tror inte han kunde bry sig mindre om denna gamla formalia.
Som någon skrev väger erfarenhet tyngre än någonsin. Ibland kan en bli djupt bekymrad över den till synes förändrade synen på meritokrati som faktiskt låser ute en hel del stora talanger - snurrigt värre.
Skillnaden är ju i så fall mellan att ha en examen att visa upp och att inte ha det. Oddsen är som sagt kraftigt emot dig om du tänker att du ska bli färdig ”senare”.
Är företaget stabilt och du tror att du med stor sannolikhet kommer få jobba kvar där tillräckligt länge för att få relevant erfarenhet. Då hade jag kört på jobbet före plugget. Inte så kul om du hoppar av plugget och blir av med jobbet för dem drar ner på personal eller liknande
Du kommer absolut kunna ha ett bra arbetsliv och karriär utan examen. MEN om du inte gör klart så kommer vissa branscher vara svåråtkomliga för dig i framtiden. Det finns en del attraktiva sammanhang där det är ovanligt och snudd på pinsamt att inte ha en universitetsexamen.
Hm, om du inte ska läsa mer kurser under år 5 som är på grundnivå så kan jag inte se att det spelar någon roll. På teknisk fysisk på Chalmers så ansökte man om kandidatexamen, civilingenjörsexamen och masterexamen. YMMV.
Det man inte vill göra är att låsa in kurser på avancerad nivå i kandidatexamen om man kan undvika det eftersom du behöver ett visst antal poäng på avancerad nivå för att få ansöka om examen.
Jag hade tagit jobberbjudandet tio dagar av tio med rådande läge. Se om du kan plocka några kurser av och till och blir du utan jobb de närmaste åren så får du göra ditt examensarbete då.
Har du inte uppfyllt kraven på självständigt arbete för en kandidatexamen om minst 15 poäng så vore det inte lika självklart för mig.
Som flera skriva i tråden så väger erfarenhet tyngre än examen på många ställen. Sedan finns det arbetsplatser där det är en hård gatekeeper med skallkrav på minst en master.
Jag gick D på Chalmers och tog aldrig examen, började jobba. Jag har aldrig ångrat mig och det har inte stoppat mig heller (förutom i mitt eget huvud kanske). Tog en examen på grundnivå senare genom att komplettera med de kurser som saknades. Har noll intresse av att ta en master i datateknik eller datavetenskap då jag numera arbetar inom risk- och säkerhet.
Jag läser teknisk matematik på KTH och har slutfört kandidatarbetet.
Verkar vara blandade bud i tråden, de som svarat, och inte tagit examen verkar det ha gått bra för, medan andra betonar vikten av examen för att inte bli spärrad.
Utifrån svaren så lutar det åt att jag ska slutföra examen, men kanske inom 2 år istället för 1 år. Jag ska kolla med min arbetsgivare angående tillvägagångssätt för att genomför det.
Ett tips jämte detta är att fortsätt spendera som att du är student. Om du låter kostnaderna lägga sig i nivå med lönen så är det snudd på omöjligt att återgå till plugg sen eller ens gå ner på 50-80% jobb. Så skapa ett konto kallat plugg-buffert och släng in nästan allt där.
Ung å rask och med motivationen av ett lönekuvert varje månad så kanske det går lösa båda delar på 2 år om det går plugga 50% så har du inte valt bort något.
Kul med teknisk matematik! Jag tror inte du behöver vara orolig för att inte få jobb. Men det är bra att du har för avsikt att avsluta studierna.
Ett par medskick nu inför jobb och med en hög lön som lockar.
Kontrollera hur tjänstepensionen ser ut. Det är vanligt att en hög bruttolön används för att mörka det faktum att den totala kompensationen är lägre. Särskilt när du (snart) börjar tjäna 55+.
Tänk på att det finns en anledning till att iGaming lockar med höga löner utan avslutade studier - du är själv inne på att den branschen har lite dåligt anseende. Det kan bli så att ditt val tolkas negativt i framtiden (extra så om du inte avslutar plugget!)
Det är alltid bättre med en examen. Tråkigt om alla åren du lagt skulle “brinna inne”.
Haft många kollegor som bara haft en sista grej att slutföra, men aldrig gjorde det. Och nu behöver de läsa om ingenjörsprogramet om de skulle vilja ha en examen.
En examen är ingen garanti för något. Det kan gå hur bra som helst utan det i arbetslivet.
Men! En vacker dag kanske du söker ett jobb du vill ha, och när du ska fylla i ansökningsformuläret får du fylla i Ingen utbildning, och risken är att din ansökan åker i soptunnan bara för det. Trots att du är den bästa kandidaten.
Med tanke på att det är något av utbildningsinflation så är det dumt att inte ta ut en examen om du kan
Tack för förtydligandet. Då låter det som att du i värsta fall riskar 1 år “waste” (även om jag ser det som långsökt) om du väntar med att läsa år 2 på din master. Vet inte om det är möjligt att söka en ettårig master med det du har plus det mindre magisterarbetet om 15 hp? Du får inte civilingenjörsexamen, men ett arbete på 15 hp kanske du kanske rent av kan få göra hos din AG?
Du kan alltid kolla på student.ladok.se hur du skulle kunna plocka ihop en kandidatexamen med det du har. Om du inte behöver ta med kurser på avancerad nivå som du skulle behöva för M.Sc examen så kan du ju göra det nu tänker jag (dubbelkolla med någon på KTH innan så att du inte ställer till det för dig med civ.ing examen).