Jobberbjudande med 1 år kvar på civilingenjörsstudier – hur tänker ni?

Värt att notera är också att utomlands väger examen högre än i Sverige.
Jag har sökt ett antal jobb här i Tyskland där jag bor. Där kräver de alltid intyg. Om de sedan bryr sig om det i slutet vet jag ej. Men de begär alltid in det.

5 gillningar

Grattis till ett bra erbjudande! Som andra säger så är det ju så att rullar det nog ofta på för duktiga människor oavsett examen och ekonomiskt är det kanske inte alltid så att en examen lönar sig men det finns en personlig aspekt också som säkert är olika. Jag minns själv att jag vid några tillfällen vaknade upp med mardrömmar om att jag hade någon resttenta kvar flera år efter uttagen examen. Det är så skönt att ha det bakom sig och som många säger är det nog väldigt svårt att komma tillbaka och göra klart när man vant sig vid riktig lön och skaffat sig intressen och kanske t o m familj. Karriären är väldigt lång och man kommer byta jobb många gånger. Lite beroende på hur man är så är det inte heller alltid lön som styr utan man vill kanske utveckla sig själv eller byta miljö. Jag tror aldrig man ångrar sig om man slutför sin examen även om man inte får ett lika välbetalt första jobb senare. Tänker att det i många sammanhang inte kommer spela någon roll men i andra kanske spelar större roll. Man kanske vill söka jobb inom akademin eller utomlands och blir bortvald direkt. Sen kanske känslan av att behöva säga att man har pluggat till civilingenjör men behöver tillägga att man inte tog examen varje gång. Säkert är det så att spelbranchen inte bryr sig men kanske inte en bransch man kan jobba till pensionen i? Jag skulle försöka göra en plan för att ta examen ändå. Kolla vilka kurser man ska ta och kanske förbereda sig nu under sommaren och även om man kan välja en del kurser kanske ta dem som man bedömmer som lite lättare och även fundera på exjobbet om man kan göra det hos arbetsgivaren eller på något flexibelt sätt vid sidan om. Sist är det ju en fråga om att fundera på hur man ser sin framtid. Är det spelutveckling eller vill man spetsa sig mot något och läsa de där sista riktigt spetsiga kurserna eller tycker man inte det är intressant och mer är intresserad av pengarna egentligen. Man kommer under sin karriär få många erbjudanden så man ska nog inte vara för rädd för att tacka nej, om inte ekonomin totalt kraschar så kommer det alltid nya möjligheter.

2 gillningar

Hej,
Jag tycker du ska ta jobberbjudandet. Jag kanske är lite biased här, pluggade två år på Civ.Ing men hoppade av när jag fick ett jobberbjudande. Dock var jag “studietrött”. Då var min ingångslön 28, fick upp den till 32 ett år senare (vid fast anställning), 2 år senare 38 på samma företag. Sedan bytte jag företag och hamnade på 53+bonus. Bytte igen efter två år och nu ligger jag på 73900 fast + bonus och förmåner som lägger mig på 120+.

Resonemang;
Ett jobberbjudande är alltid “unikt”; en arbetsgivare ser potential i just DIG för en specifik tjänst och det gäller just nu. Samma möjlighet kommer inte dyka upp igen. Så, om du gillar företaget, tjänsten och generellt har en bra magkänsla skulle jag råda dig att ta jobbet.
Om du cäljer att pluggar klart kommer du ha en examen men den kommer inte automatiskt ge dig högre lön eller bättre villkor. Samtidigt är arbetsmarknaden tuff just nu och vem vet hur den ser ut om ett år när du är klar. Det är enligt mig bättre att ta ett beslut nu där du har alla parametrar klara istället för att vänta ett år med tron om att dina möjligheter är större då, vilket ingen kan veta. Alltså bättre att ta en “conscious loss” än hamna i FOMO-fällan.

Du har redan din bachelors och du har bevisat att du klarar av utbildningen (vilket enligt min lite cyniska världsbild är vad ingenjörsutbildningen är till för). Väldigt få jobb kräver en masters, och om en dörr någonsin stängs för dig med det argumentet så används det som en ursäkt för att de har hittat en “bättre” kandidat. En rekryterare skulle aldrig välja en “sämre” lämpad kandidat med masters framför någon som han tror på utan masters.

Argument för;

• Bra ingångslön.
  • Ett extra år av erfarenhet
  • Du etableras på arbetsmarknaden

Argument mot;

• Du missar din masters
  • ?
3 gillningar

Vill tillägga att huruvida du får ett jobb eller inte beror främst på din personlighet. Jag har många gamla studiekamrater som tog ut sin masters men har kämpat med anställningar eftersom deras personlighet inte klaffar med företaget de är på.
Att ta ut examen är alltså inget argument för att stärka din möjligheter till jobb. Jag hövdar att erfarenhet väger tyngst. Många företag anställer nog hellre en 4-årig civ.ing student med 1-2 år erfarenhet som de vet fungerar på arbetsmarknaden istället för en nyexad mastersstudent som inte är torr bakom öronen, vilket ju är en risk

Fast SÅ stor skillnad kommer inte detta extraår i arbetslivet göra. Framför allt minskar värdet av det med tiden (typ 6 år + examen vs 7 år utan). Plus att man konkurrerar ju aldrig bara inom sin kull, det är inte bara TS nuvarande studiekamrater han jämförs mot utan även de som blev klara ett par år före honom.

Varför i hela friden skulle man fylla i ingen utbildning?
Jag har alltid haft min ingenjörsutbildning med, men utan slutdatum.
Ingen har någonsin brytt sig eller ifrågasatt det.

1 gillning

Absolut, vi i Sverige bryr oss inte speciellt mycket om ett deplom i en låda hemma. Men utländskabolag (tex amerikanska eller tyska som nämns i tråden) vill ibland veta Highest level of education completed.

Kan också krävas om man vill flytta och jobba utomlands

3 gillningar

Detta kändes väldigt huvudet på spiken. Kan tänka mig att hög andel av gångerna detta kastas fram som anledning är verkligheten istället ovan :+1:

Jag tänker att man pluggar för att få ett bra jobb. Så jag hade nog hoppat på jobbet. Vis av erfarenhet eftersom jag gjorde klart examen men kom ut i en icke-existerande arbetsmarknad :sweat_smile:

Sen som @simino skrev, ta ut kandidaten så du har den och lägg en plan för att klara av mastern.

Min erfarenhet är dock att de flesta ändå skriver Masters även om man inte är helt klart (inkl frugan), åtminstone de med mindre delar kvar. Ett år kvar är kanske magstarkt att skarva dock :sweat_smile:

Sen har varken frun eller jag varit med om att arbetsgivare frågat om diplomet, däremot andra länder när man arbetar utomlands och behöver arbetsvisum. Så det är nog ändå all idé att göra klart mastern även om det tar både två och tre år.

Grattis till en bra sits! :+1:

Ingår tjänstepension? Är det ett stort företag så brukar det ingå, men dubbelkolla alltid. Det är relativt vanligt att vissa företag lockar unga med höga grundlöner men utan alla förmåner (t.ex tjänstepension, 30 dagar semester).

1 gillning

Brukar stå högst klarad utbildning, sen är det en scroll lista med alternativ. Har hen inte tagit examen så blir det gymnasiet man får klicka i där.

Min arbetsgivare har krav på slutförd examen (3 eller 5 år) för att få anställning. Det kravet ställs inte på konsulter, så ibland när det är svårt att hitta bra sökande med rätt inriktning tas det in konsulter utan fullständig examen.

Min personliga erfarenhet:

• Dom som saknar fullständig examen slutför oftast inte studierna senare. När man väl börjat jobba heltid så startar ett annat liv och jag känner ytterst få som har slutfört examen när dom väl börjat jobba skarpt. Att jobba heltid tar mycket energi och på fritiden är det annat som lockar. Dom som har nån tenta kvar har det ofta i ett ämne dom tycker är svårt
  • Dom som saknar examen har ofta lite lägre kapacitet/förmåga än de som har slutfört examen, generellt sett. Finns så klart undantag.
  • En examen visar på en förmåga att slutföra det man åtagit sig. Att även slutföra de kurser man tycker är tråkiga är ack så viktigt i arbetslivet där det finns vissa arbetsmoment som inte alltid är så roliga men som måste göras.
  • Master- eller kandidatexamen väger lika tungt i min bransch. Personlighet och driv är viktigare.

Ovanstående gör att om jag har två hyfsat likvärdiga sökande framför mig så väljer jag hellre personen med fullständig examen än den utan. Jag ser det som en garanti att den sökande håller en viss kunskapsmässig och analytisk miniminivå. Däremot säger en examen inget om personligheten.

Ovanstående är som sagt baserat på mina erfarenheter. Det är ju bara att läsa i denna tråd för att se att det finns andra sätt att se på det.

Hur såg du på det sista studieåret innan du fick jobberbjudandet? Såg du fram emot intressanta kurser och att göra exjobb? Eller var du studietrött och omotiverad på kursutbudet?

4 gillningar

Tjänstepension ingår (4.5%) och 30 dagars semester.

1 gillning

Jag hade lätt tagit jobbet, om du tycker det verkar intressant. Som en skrev tidigare, man pluggar ju för att kunna få ett jobb.

Beroende på vad du har för framtidsplaner kan det vara värt att slutföra mastern, men du kan ju ta 1-2 kurser i taget och sen kanske få till ett exjobb på jobbet? Bachelor’s har du ju redan.

Min erfarenhet är att jag läste Y, civ ing, och sen började jobba på stort svenskt företag där det är blandat med 3/5-åriga utbildningar hos mina kollegor. Vet inte om jag ser nån särskild korrelation mellan utbildning och prestation faktiskt. Personligen ser jag min master som helt bortkastad tid, men vem vet, nån gång kanske jag blir vald till ett jobb pga det? Tror dock man kommer mycket längre genom att jobba, visa sig nyfiken, ta alla chanser man får till större ansvar, inkl att byta jobb, och en gnutta tur.

1 gillning

Jag hade prioriterat examen. Arbetsgivare som erbjuder extremt bra villkor kan vara flyktiga, en examen är beständig.

Du ska naturligtvis ta din examen. Att inte slutföra signalerar något negativt. Blir väldigt anekdotiskt med alla som det “gått bra för”, visa för dig själv och framtida arbetsgivare att du är en person som slutför det du påbörjat. Vad alla än säger så är värdet av en examen större än någon som nästan har en, eller hur?

Om företaget nu är så intresserade av dig så kan du säga att jag behöver slutföra det jag påbörjat och är mycket intresserad av jobba för er men under kommande år i något lägre omfattning för att efter du tagit din examen gärna kan arbeta för er 100%.

1 gillning

Dubbelkolla så att det är 30% över brytpunkten också!

Det är 20% över 7.5 prisbasbelopp

1 gillning

Jag hade tagit jobbet om det handlar om IT-branschen. En master eller en hel civilingenjörsutbildning har tyvärr rätt dålig avkastning, det räcker att ha en universitetsutbildning på CV:t.

Skulle säga att fram till runt 10-års erfarenhet så är ett extra års erfarenhet alltid mycket mer värt än ett år extra på universitetet, sannolikt även efter det.

Dock så bör du fundera på om en slutförd utbildning eller full examen är viktigt för dig känslomässigt, för som ovan säger så är det i princip ingen som går tillbaka och slutför utbildningen efter att de hoppat av, även om de gjort det av goda skäl.

Stämmer, men viktigt att poängtera att det beror på skälet till att man inte slutförde, det är inte så att själva slutförandet ger någon slags extra förmåga. Oavsett värt att i alla fall ta ut en kandidatexamen.

3 gillningar

För egen del hade jag inte fått de jobb jag haft och har idag (har jobbat på två olika statliga myndigheter samt som konsult) om jag inte haft min examen (civilingenjör) - examen var ett krav.

1 gillning