Civilingenjör vs. högskoleingenjör + master?

I teorin ja, men i praktiken så går det minst 10 talanglösa på varje dold talang i den gruppen (om man generaliserar lite). Det krävs väldigt mycket och ofta för mycket jobb att vaska fram guldkornen. Dessutom byter guldkornen jobb efter 3-5 år likt de flesta andra.

4 gillningar

Nej, det finns yrke (inom technologi, forskning) så man måste ha minst civilingenjör utbilding för att ha en chans. Några gånger kravet är även PhD. Har ingeting med elitism att göra, det är minimal krav för att kan leverera i tjänsten.

2 gillningar

Jobbar med it, upplever inte att utbildning eller nivå på den har någon större betydelse när man jobbat några år…

Men när jag gick ut gymnasiet för över 25 år sedan, då valde de smartaste civilingenjörs-utbildningar på etablerade universitet. Ingen aning om det fortfarande är så men en aspekt att beakta om man bryr sig om sin egen utveckling och inte bara vilken jobbtitel eller lön man får.

4 gillningar

Lyssna inte på de som säger att du ska vara kvar 3-5 år per arbetsplats. Det som är relevant är att du kan förklara tiden du var på tidigare platser. Om någon arbetat exempelvis i tre projekt och de var ca 6 mån styck, avslutades ordentligt etc, så bryr sig inte en vettig människa om du var 1 år eller 5 år på förra. Det viktiga är vad du fick gjort och klarade motstånd, inte gav upp så fort det blev svårt. Med det sagt så ska du inte vara kvar på en arbetsplats som känns fel efter en månad och fortfarande gör det efter 3 mån. Då är det bättre att snabbt dra.

Sammanfattningsvis är en bra tumregel att vara kvar så länge du känner att du utvecklas och har en bra chef. I absoluta början på din karriär är en bra chef och din möjlighet till utveckling (uppgifter, kurser betalda av arbetsplatsen etc) mycket viktigare än maxad lön. Med det sagt så ska du förstås försöka maxa lönen ändå, och omförhandla minst en gång per år.

1 gillning

Du kan alltid få öffert från konkurrent bolag så du ökar din nuvarande lön. Funkar jättebra. Den lättaste väg att få direkt 10-15% lönehöjning :slight_smile:

3 gillningar

Några tankar

Varför vill du inte ha en civ.ing om du ändå redan bestämt dig för att läsa 5 år?

Civ.ing är Sveriges universitets kvalitetsstämpel som säger att alla kurser du har läst uppfyller universitetets eller partneruniversitetens standard. Det är därför inte alltid att du kan byta från ett universitet till ett annat utan att behöva läsa tillägskurser (sällsynt)

Civ.ing ger kandidat+master+civ.ing. civ.ing är svenskt och spelar ingen roll internationellt (finns säkert undantag)

För roller med tusentals sökande på juniornivå är det inte otänkbart att sorteras bort i någon typ av keyword-filtrering

Du kommer att ha samma kursare under alla 5 år

Du har från start gjort en större förpliktelse genom att gå 5 år.

Min uppfattning var att på LiU läste högskoleingenjör mer praktiskt och civ mer teoretiskt

Min åsikt är att om du redan har bestämt dig för 5 år (och kommer in på någon av de bättre skolorna) gå civ.ing

1 gillning

De flesta som väljer andra vägar är pga de kan inte förstå matematik på tekniska högskolans nivå.

2 gillningar

Här får du gärna förtydliga.

Matrekurserna man läser på 5 år eller 3+2 år är ju samma på samma lärosäte.

2 gillningar

Vad betyder samma? Folk med civilingenjör utbildning kan bättre matte. Den här grejen i Sverige, att vi vill att alla och allt ska vara på samma nivå, funkar inte i praktiken.

Utomlands finns inte ens en sammanslagen civilingenjörsexamen utan det är 3+2 som gäller. Det är samma sak, utbildning på masternivå.

civilingenjörer kan bättre matte. För vissa yrke inom forskning eller teknologi det är avgörande.

Den här grejen i Sverige, att vi vill att alla och allt ska vara på samma nivå, funkar inte i praktiken.

Det stämmer, och det är avgörande i vissa yrke (teknologi, forskning osv.)

Jag tror att du helt har missuppfattat vad jag menar och vad tråden handlar om.

En svensk civilingenjörsexamen är en masterutbildning och yrkesexamen på fem år där man normalt sett söker in till ett sammanslaget program och inte söker in till kandidat (tre år) + master (två år) separat.

Innehållet i en sammanslagen femårig civilingenjörsexamen resp. en civilingenjörsutbildning på 3+2 = 5 år kan vara identiskt inkl. matematiken.

I många (de flesta?) länder är det standard att man läser kandidat / bachelor / undergraduate resp. master / graduate separat.

Samma längd, samma innehåll, bara uppdelat i två program, det första för grundläggande nivå och nästa för avancerad nivå.

Förstår du?

Eller menar du att en amerikan på Harvard som normalt sett läser 3/4 år kandidat och 2 år master separat har gått en sämre utbildning än en svensk bara för att den är uppdelad i två separata program?

Helt rätt.

Jag vet precis vad jag pratar om. Har varit själv både universitetslärare och anställningschef inom teknologi.

Tråden handlar inte om högskoleingenjör kontra civilingenjör.

Den handlar om civilingenjör (kandidat+master på fem år) vs civilingenjörsexamen sammanslaget till en masterutbildning på samma längd, fem år.

Bemöt resten av det jag skrev i inlägget så får vi se om du gör det.

Vad en person påstår att den är eller har gjort är oväsentligt om den har fel i sak.

Absolut, och min rekomendation till ungdomar är att följa civing utbinding från de bästa universiteter (KTH, Chalmers, Linköping, Luleå, osv). De duktiga civing brukar ha bra kariärrutveckling och lön. Kuerserna är tuffa men den är en bra investering tycker jag.

Sett från andra hållet, är du ett riktigt guldkorn så kommer du förmodligen bli framvaskad oavsett utbildning, är du en röd diamant kan man skippa utbildningen helt.

Är man mer medioker så har man nog mer fördel av att ha en civ ing från en välrennomerad skola. För att slippa bli bortvaskad.

Själv är jag både rätt medioker och utan civ ing.
Men, det gick rätt bra ändå till slut.

6 gillningar

Helt rätt.

Kan vi gå djupare här medan vi håller oss till trådens ämne.
Vad skiljer en civing 5år på Linköpings Universitet och en kandidat 3 år + master 2 år inom samma område (till exempel maskinteknik) på Linköpings Universitet? @lyap13

@Passiv med flera argumenterar för att de är ganska lika. 300 HP från samma universitet inom samma tekniska område. Jag håller med de. Har man gått 5 år på ett universitet, skrivit exjobb och har 300 HP skiljer det sig inte jättemycket mellan de två spåren. Varken på jobbmöjligheter eller “kompetens” (i form av tekniska och akademiska förmåga att utföra arbetsuppgifter).

1 gillning

Inge aning om maskinteknik. Kan bara säga om civing i datateknik och teknisk matematik/fysik (som mig själv). Super duktiga ingenjörer som gör bra kariärr.