Civilingenjör vs. högskoleingenjör + master?

Personligt nätverk du bygger upp? Förmodligen är det mer troligt att du gör det på ett program där du tillbringar alla åren med samma människor och du vet det från början

Här finns programplaner för t.ex. datateknik civilingenjör resp. högskoleingenjör. Vissa saker skiljer de första tre åren - flervariabelanalys osv. Överlag ser högskoleingenjör ut att handla något mer om applicering och civilingenjör mer fokus på teori. De sista två åren läser man kanske ihop till större del?

2 gillningar

Helt rätt. Vi skriver samma sak till varje inlägg.

Fast det är ju inte det @VikingJon frågar efter. Frågan är vad som är skillnaden på civ ing och kandidat + master i exempelvis fysik.

Och där är det skillnad, det är inte samma kurser som ingår. Även när kurserna verkar likadana så ryms ofta samma kursinnehåll på färre hp i civ ing (=högre studietempo och krav). Det finns även en tydligare tanke i programmets utformning vs att själv plocka ihop sin kandidat/master, vilket leder till en större variation på gott och ont.

En avslutad civilingenjörsutbildning är lite som en kvalitetsstämpel som arbetsgivare tittar på och är (i Sverige) ett säkrare kort.

5 gillningar

Jag har själv Civ Ing från CTH, har ett par vänner som tog Högskole + master. Skulle säga att ingen bryr sig, det är betydligt viktigare hur du är som person, vilken kompetens du har med dig i form av kursval och examensarbete för att lyckas få ett spännande första arbete. Desto längre du arbetar desto mindre vikt läggs vid din akademiska utbildning, och fokus hamnar mer kring din praktiska erfarenhet och tidigare arbetsuppgifter. Mitt råd är att inte vara ängslig över den här frågan. Det som jag märkt sticker ut när folk säger att de gått på CTH/KTH exempelvis är att sannolikheten att träffa någon annan som gått där är stor - och man kan initialt bonda över att man har gått på samma skola, läst samma kurser, haft samma lärare, sprungit på samma aktiviteter etc.

OBS: Jag har aldrig ens visat upp mitt examensintyg, eller liknande. Skulle iprincip kunant ha läst 2-3 år och hoppat av och ändå “låtsats” ha en fullständig Civ.Ing. Har då arbetat både på små och stora börsnoterade företag med högt anseende. När jag har pratat om detta med mina vänner samt min fru som också är Civ.Ing är hennes erfarenhet desamma.

4 gillningar

Hur har du gjort för att få jobben? Min erfarenhet är att man normalt brukar skicka med intyg i en jobbansökan. Eller gör man inte det nuförtiden? Bara personligt brev och en meritförteckning? Eller är det bara personliga kontakter som gäller?

Rätt. Och den som skriver har varit universitetlärare till civing kurser. Super duktiga studenter :slight_smile:

Jag hakar på delvis tidigare talare.

• rätt universitet verkar ge högre kvalitetsstämpel
  • Tempona på de mer kända universiteten är klart högre och har mer innehåll. Endel kurser klarar bara 20 % av deltagarna första försöket. De kurser där gick vi igenom motsvarande kurser på andra universitet som prep innan tenta, så var de rena barnleken i jämförelse (ibland svårt att få tag i gamla tentor. Tips och sidospår: det går att begära ut gamla tentor från föregående år, med de som gjort bäst ifrån sig i pappersform)
  • högskoleprogrammen och civilingenjörsprogrammen har olika innehåll. Min uppfattning och åsikt är så att om du kan studera den master du vill efter en kandidat och klarar att slutföra den så är min uppfattning att det inte spelar någon roll om det var högskole ingenjör eller civil. Det är masterprogrammet som visar vart du är påväg och visar att du kan klara dig.
  • jag upplever att på de intervjuer jag var på så var de mest intresserade vad jag gjorde utöver skolan. Dock på google så tyckte de att jag hade för dåliga betyg i vissa kurser, vilket var pga att jag engagerade djupt i sidoprojekt. Så… där hade det kanske varit bättre med bara höga betyg.

Många inom datateknik slutar efter kandidat efter de fått jobb. Skulle säga att 3 år kandidat + 2 års erfarenhet slår högre än 5 år på skolan, givet att du inte planerar att jobba i forskningsintensiva rollen.

Edit: Kan du svara på vilket område du vill studera? Jag tror det är stor skillnad på vilken inriktning du vill till, och vad du har för ambitioner just nu efter utbildningen.

1 gillning

Både läser flervariabelanalys? Bara olika terminer? Ingen större skillnad i kursinnehåll?
EDIT: Ser dock att civ.ing. läser kursen som 4HP och hög.ing. som 6HP. Det var nytt för mig.

https://studieinfo.liu.se/kurs/TATA76#syllabus`

https://studieinfo.liu.se/kurs/TAIU08#syllabus

Tack för bra (relevant och sakligt) inlägg och svar @Krokusen

Det är ingen som argumenterar mot att civing-studenter inte är duktiga. Argumentet är att det är minimal skillnad på 5år integrerad och 3+2 år. Studenten uppnår 300 HP totalt båda vägarna, liknande kurser på ett bra universitet. Kontakter, erfarenhet och attityd är grejer som kommer från studenten själv, inte vilken väg man tar.

1 gillning

jag som anställningschef kräver alltid civing examensintyg för att anställa en nyexaminerad civilingenjör.

1 gillning

CV + PB, hälften av gångerna har rekryterare kontaktat mig. De ställer frågor kopplade till tjänsten, och i en intervju använde de även skådespelare som agerade kund/intressent samt kollegor som ställde frågor. Vet ärligt talat inte ens om jag har kvar mitt diplom någonstans, kanske ligger i någon låda på vinden…

1 gillning

Flervariabelanalys är så grundläggande att det är princip samma överallt. Du kan klara hela den genom att bara titta på Khan Academy videor för de kan tom vara mycket bättre, även linjär algebra. Nästan alla programmen på samma universitet som har dessa matematikkurser läser dem tillsammans.

Det är snarare kurser som är mot din inriktning, det som ditt program inriktar sig mot, som skiljer i innehåll och kvalitet.

Va, hur menar du!? Klart att alla i Sverige måste vara på samma nivå. Hur skulle det se ut om någon var bättre än någon annan :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

På Chalmers är de två sista åren ett masterprogram och det är identiskt oavsett om du gått högskoleingenjör eller påbörjat ett Civilingenjörsprogram.

Ska man gå vissa mastersprogram som högskoleingenjör så får man välja till flervariabeln för att få komma in.

3 gillningar

Tack för alla intressanta svar! Frågan gäller en närstående som vill studera på LTU och förmodligen inriktningen Hållbar energiteknik.

Sant, såg inte att flervariabeln låg bland inriktningskurserna, så det var ett dåligt exempel just på LiTH. Men jag tycker att det finns skillnader kring andra matte-/teoritunga ämnen som stödjer samma slutsats: Matematisk analys, logik, signalbehandling, kombinatorik m.fl.

2 gillningar

Logiken minns jag var ett nålsöga att ta sig igenom. Professor Sandewall kunde se till att ha släpp på bara ca. 20% av eleverna på tentorna. Någon gång vill jag minnas att man fick göra en lättare tenta bara för att några av eleverna skulle kunna ta examen.

Ja, det gör (tyvärr?) rätt mycket för att få en positiv bedömning i ett första möte.

Om jag skulle ge en tillspetsad rekommendation så skulle det vara:

1. Börja på en civilingenjörslinje på ett välkänt universitet, gärna KTH eller Chalmers.
  2. Fokusera på att få godkänt på tentorna, lägg all övrig energi och tid på sidoaktiviteter, fester, och föreningar för att skapa kontakter och lära känna folk.

En betydande del av personerna du lär känna kommer inom 10 år vara chefer och företagsledare på din nästa arbetsplats. Du behöver inte känna alla av dom bra, bara att dom vet vem du är.

1. Hoppa av efter 3 år och ta ut en kandidatexamen.

Att få de stora löneökningarna man får de första 5 åren i karriären 2 år tidigare gör stor skillnad på lång sikt.

Varför inte Alternativ 3?

Högskoleingenjör med två års relevant arbetslivserfarenhet.

Inte en enda arbetsgivare jag hade i början av min yrkesbana (IT) som startade 2010 frågade efter det. De var inte ens intresserade av att jag var klar med hela utbildningen eller ville se kursförteckningen. Examensarbetet, att det var klart, brydde sig någon om (men inte om utbildningen var klar). Det samtliga istället frågade efter var min praktiska erfarenhet och om jag kunde visa upp exempel på det från exempelvis att ha kodat genom extrajobb, hjälpt till med kod i föreningar i skolan eller skrivit egna program på fritiden, hjälpt till i opensource-projekt etc. En av de som jag intervjuade hos sa rent ut att civ. ing. datateknik var för teoretisk och att de flesta företag inte vill behöva betala lärotiden det tar att lära upp nya i det praktiska, hantverket. Det förvånade mig först, men passade mig perfekt.

1 gillning