Kandidatexamen i ekonomi eller civilekonom - vad är bäst?

Hej alla!
Dottern funderar på att antingen läsa antingen en kandidatexamen i ekonomi (3 år) eller till civilekonom (4 år). Civilekonom har jag hört talas om, men inte kandidatexamen i ekonomi. Är det någon som vet hur det ser ut med jobbmöjligheter med kandidatexamen? Skillnad i lön och annat man kan tänka sig? Dottern vill inte plugga längre än nödvändigt, utan hellre börja jobba och tjäna pengar.
Vilken utbildning tycker ni hon ska satsa på?

Mvh Memma

Nu var det lite drygt 10 år sedan jag tog min civilekonomexamen, så ha gärna det i åtanke då saker kan ha ändrats. Men jag upplevde det som att man sökte ungefär samma jobb och kunde räkna med ungefär samma lön, allt annat lika. Att valet av skola samt meriter under studietiden spelade större roll vid jobbsökandet än om man hade en kandidat eller civilekonomexamen.

2 gillningar

Håller helt med. Jag tog en kandidat för ca 10 år sedan av samma anledning som er dotter, ville hellre arbeta än studera. Fick jobb på big 4 som revisor utan problem.

Tidigare krävdes det en civilekonom (eller liknande) för att kunna skriva auktorisationsprovet, men dessa regler ändrades för ett antal år sedan.

Jag hade rekommenderat en kandidat framför en civilekonom och om hon skulle älska plugget så kan hon alltid plugga en master!
Men om det är lättare att komma in på ett bättre universitet via civilekonomprogrammet hade jag valt det.

1 gillning

Den på bäst universitet. Alltså hellre 3 år i Stockholm än 4 år i Ödeshögsträskbyhult.

5 gillningar

Tack snälla för era tankar och svar!

Antingen 3 år på Stockholms universitet alt Södertörns högskola (beroende på vad hon kommer in på) eller civilekonom på Örebro universitet. Vad tänker ni där?

Skippa Södertörn. I övrigt beror det väl mest på preferenser i karriären, kursutbud etc. Att förklara i en framtida internationell karriär att man läst på ”University of Oerebro” som ingen kan uttala är kanske lite mindre hett än Stockholm. Å andra sidan slipper man pantsätta en njure för att ha råd med bostad under studietiden, så det kanske går jämnt upp.

7 gillningar

Sen kan man givetvis diskutera om Stockholm har så pass mycket bättre internationellt renomme än Orebro.

3 gillningar

Diskutera kan man, men det är tveksamt om man kan vinna den till Örebros fördel.

1 gillning

Min erfarenhet är att väldigt få arbetsgivare utanför Sverige har någon som helst aning om hur pass prestigefulla svenska universitet är och ännu färre bryr sig.

Det är lite som när man utvärderar en ansökan från någon med en examen från ett universistet i Brasilien. Det är trevligt att personen har en examen men det är knappast värt att försöka klura ut exakt hur pass prestigefullt just det universitet är.

1 gillning

Absolut. Jag syftar mer på att de iaf vet att Stockholm existerar. :slight_smile:

Jmfr Sao Paolo med Belém.

2 gillningar

Det beror såklart på vilken sektor man rör sig i. Mina kollegor har hjälplig koll iaf.

Exakt.

Hursomhelst kanske vi kan anta att TS dotter ska börja sin bana i Sverige. Även här blir det svårt att argumentera att Örebro skulle smälla högre än Stockholm. Även om utbildningarna kanske är likvärdiga, vad vet jag.

1 gillning

Om vi nu pratar Stockholm så är det ju skillnad på Handels och universitetet…

2 gillningar

Om hon vill kunna jobba utomlands så är magisterexamen/civilekonom att föredra. Civilekonom är idag en särskild titel som bygger på en viss mix av kurser. Det går utmärkt att ha en magisterexamen i ekonomiska ämnen utan att ha just den mixen.

Ekonomi finns överallt men skillnaden i kvalitet på utbildningarna kan vara märkbar. Det är inte enbart stadens namn/storlek som spelar in. Det kan vara bra att kolla upp stället med personer som faktiskt läst där.

Nu känner jag ju inte din dotter men baserat på vad du skriver så är jag inte säker på att hon vill plugga alls.

Varför vill hon läsa just ekonomi? Vad tycker hon är viktigt med sin studietid? Vad vill hon med sitt liv sen?

(Om jag skulle ge ett karriärråd, så skulle jag hade tagit vilken kurs som helst i Lund/Uppsala framför Örebro/Sthlm)

2 gillningar

Är det verkligen så? Jag har för mig att civilekonom är en svensk titel och att övriga världen kör kandidat + master-upplägget.

Civilekonom är en skyddad titel för de som är medlemmar i Civilekonomsförbundet. Du kan ha en kandidat i ekonomi och får vara medlem där.

Du behöver således inte en master i ekonomi för att få kalla dig för Civilekonom, utan det räcker med en kandidat.

Att en masterexamen är bra att ha förtäljer inte historien.

Internationellt är en master användbar men inte kritisk.

Är Civilekonom att räkna som master internationellt ens? Man läser väl bara ett år på D-nivå (kallas det ens det nuförtiden?)? Eller har de ändrat så att civilekonom numer är 5-årig?

Oavsett vad skulle jag säga att om inte målet är att börja på någon av de “stora” management eller revisionsbyråerna så behövs inget annat än en kandidat. Tror inte heller vilket universitet spelar jättestor roll men såklart ger handelshögskolan i Stockholm mer pang i CVt än Karlstad.

Jag själv tog en kandidat och följde upp med en magister från annat lärosäte i ett ämne jag tyckte om. En arbetsgivare har frågat om mina betyg, ingen har brytt sig om min examen.

Räcker med en kandidat för att vara attraktiv hos revisionsbyråerna.

OK, då har det ändrats. När jag gick så siktade de endast på fullvärdig examen, höga betyg och engagemang i studentföreningar och annat tjafs. För min del var det aldrig intressant. Men bra att veta för TS dotter.