Kandidatexamen i ekonomi eller civilekonom - vad är bäst?

Frågan handlar inte om att vara medlem utan om att ha en viss kombination av kurser i sin examen.

Civilekonom är ett svensk påhitt. Det är magisterexamen som är väsentligt. För att kunna söka internationella tjänster är magisterexamen ofta avgörande. Det krävs inte alltid formellt men konkurrensen är såpass stor att det ändå krävs.

Man behöver ju inte välja om man ska läsa 3 eller 4 år när man börjar. Känner man sig färdig efter tre år är det ju bara att sluta plugga då.

Viktigast är vad dottern vill.

Själv ville jag verkligen flytta hemifrån + plugga något långt och gediget. Lund var perfekt.

Från din korta beskrivning kan man gissa att din dotter vill något annat. Utgå från det.

Råden här utgår från att dottern vill ha ett karriärjobb. Välja rätt universitet osv… Vill hon det?

To maximize career opportunities in Sweden and overseas, I recommend pursuing kandidatexamen i ekonomi at Stockholms universitet. This university is a well-known brand, which can enhance her prospects compared to other options. Coupling this degree with high-profile internships, relevant certifications, and other resume-boosting activities will make her a strong candidate for most jobs (if not all) in the field.

One also needs to consider the importance of location when selecting a higher education institution. SU has a better network with companies in Stockholm, eliminating the need to find accommodation for internships or career-related events in the city.

In the current job market, actual work experience and specific competencies are more important than the level of education. Civilekonom graduates often compete for the same jobs, and the degree does not provide as much of an advantage as one might think. She can always pursue a master’s degree later at a more prestigious university, such as Handelshögskolan, INSEAD, or HEC.

As a fellow young person, another advice I would give is to front-load earnings as much as possible to get a good head start financially and career-wise.

3 gillningar

Du har fått flera bra råd i tråden.

En kandidatexamen från ett så bra universitet som möjligt. Om ett bra jobb inte landas på denna examen kan en riktig master från bättre universitet övervägas. Hade undvikit 4-årig “civilekonom”

Tolkar det som att Handels är uteslutet p.g.a. antagningskraven. Då är det nog Lanthandels (Göteborg) eller Lund/Uppsala som gäller i första hand. Stockholms universitet är säkert också helt ok.

1 gillning

Södertörn har väl minst sagt ett rykte…

Jag har stött på det lite här och där, t.ex att man nog ska ta det pappret med en nypa salt, det är ju trots allt från Södertörn.

Har också sett det användas för att nedvärdera folk. Typ “skapligt blåst snubbe, måste ha gått på Södertörn”.

Jag har aldrig sett något liknande om andra universitet/högskolor.

Hoppas inte att någon här tar illa upp, men det är den uppfattningen jag har.

1 gillning

Trodde inte civilekonom var en skyddad titel.

Om det är en skyddad titel låter jag vara osagt. Facket har hittat på att det ska definieras på ett visst sätt. Är man medlem och uppfyller kraven på att ha läst rätt kurser kan man få ett särskilt diplom att hänga upp på väggen.

1 gillning

Det har att göra att det pluggar väldigt många invandrare där jämfört med andra högskolor/universitet. Därför tyvärr det skojas om den högskolan, ren rasism. Sen anser många att skolan förespråkar vänsterpolitik, vilket ökar svartmålandet.

Sannolikt har det mer med rasism eller klassförakt att göra än något annat. Sedan är det ju ett yngre och mindre prestigefyllt lärosäte än en del andra. Just i Stockholm blir det ju också tydligt att vissa inte kommer in på den finare utbildningen och då får nöja sig med det sämre alternativet. Motsvarande läge finns på andra ställen också men det kanske inte finns samma tydliga hierarki där.

1 gillning

Så måste det vara. Strukturell rasism och diskriminering. Det har absolut inget att göra med att antagningskrav och output skiljer sig från t ex HHS, Uppsala eller Lund. :disguised_face:

1 gillning

Hur får du ihop detta med rasism? Sist jag kollade var det ingen som checkade hudfärg, efternamn eller genpool vid antagningen.

3 gillningar

Det är två olika frågor. Det påpekades innan att det går fler invandrare där. Sedan finns det ju två formellt likvärdiga alternativ i just Stockholm. Det ena är lättare att komma in på. Då är det ju lätt att tolka det som att det skulle vara sämre.

Absolut, men det var inte det som var min fråga.
Vi har alltså en subjektivt sämre utbildning med objektivt enklare antagningskrav. Här råkar det tydligen gå en högre andel studenter med invandrarbakgrund.
Vad har detta med rasism att göra?

1 gillning

Om du avslutar ett Civilekonomprogram efter 3 år behöver den utbildningen gett dig möjligheten att skriva ett självständigt arbete om du vill ha en examen med dig. Det är ju såklart ingen Civilekonomexamen då utan en generell kandidat. Just examen verkar många arbetsgivare gilla. Det förekommer men är inte ett krav eller något som alla lärosäten som erbjuder en Civilekonomexamen har i programmen. Sen kan man ju såklart läsa det självständiga arbetet för en kandidatexamen det vid sidan av.

Inte det. Däremot att många i finare kretsar verkar se Södertörn som ett ställe av sämre sort. Att gå där väl ungefär lika attraktivt som att bosätta sig i Fittja eller Vårby gård.

Självklart måste man skriva ett exjobb för att ta ut en examen. Det får man se till att göra om man vill ta ut examen. Eftersom man gör det på egen hand är det inte så svårt att ordna.

Aha, här är något som jag missat. Det finns numera en formell titel som civilekonom. Det fanns det inte tidigare. Då var det en grej som facket hittat på enbart.

Frågor och svar om civilekonomexamen | Karlstads universitet (kau.se)

Är det ”rasism” alltså? Då är jag ”rasist” mot minst hälften av alla Sveriges lärosätens studenter.