Lite här och där har det tagits upp på forumet, men inte i en specifik tråd. Vore intressant att höra vad forumet anser om vilka universitet och högskolor som har högst status (när man söker jobb främst efter examen).
Helt ovetenskapligt är min uppfattning:
Teknik
1 KTH
2 Chalmers
3 LTH (Lkpg)
Juridik
1 Uppsala
2 Lund
3 Gbg (?)
Ekonomi
1 Handels i Sthlm
2 Handels i Gbg
Läkare
1 Karolinska
Har vi några fler?
Och vad är er generella uppfattning om utbildningens status i samband med att man söker sitt första jobb och även senare i livet.
Vilka dörrar öppnas stängs kopplat till utbildningsplatsen?
Jag håller med i stora drag, men för olika inriktningar är inte samma. Själv pluggade jag Y på LiTH mellan 1997-2001 och då skröt Linköping att de hade högst procent civilingenjörer som var anställda tre år efter examen.
Har man examen från någon av de stora lärosätena så har det inte så stor betydelse vilket av dem, men kommer man med examen från något mindre så är det inte lika välkomnade. Inom teknik räknar jag Chalmers, KTH, LiTH, LTH, UU samt även vissa utbildningar från LuTH till bra lärosäten.
Min bild är att det inte har en särskilt stor betydelse. Första jobbet ser det såklart bra ut att man gått en utbildning intervjuaren känner igen och har ett gott intryck av. Tror inte att det är någon nämnvärd skillnad mellan Chalmers, KTH eller LTH där. Efter att man fått sitt första jobb och har arbetslivserfarenhet är det i princip helt oviktigt. Detta enligt personlig erfarenhet som mekanikingenjör, som konsult med många intervjuer bakom sig.
Men det kan såklart bero på intervjuaren och skiljer sig säkerligen beroende på bransch. Framförallt folk med egen teknisk bakgrund i mekanikbranschen vet att det mesta man lärde sig på universitetet är helt oanvändbart i vilket fall som helst.
Däremot är det tyvärr så att universitetetsutbildning slår mycket högre än yrkeshögskola, trots att det senare är en bättre utbildning.
Japp- har civilingenjörsexamen därifrån! Nej, ingen ytterligare motivering än att jag gått där Var väldigt nöjd m utbildningen också och de jobb jag fått efteråt
Gjorde en snabb googling och AI sa såhär:
Ja, civilingenjörsutbildningen i Uppsala är välrenommerad. Uppsala universitet är ett av Sveriges äldsta och mest ansedda universitet, och dess civilingenjörsprogram är kända för sin höga kvalitet och goda rykte bland arbetsgivare.
Såg du vilken källa AI använde på det? Det verkar vara lite svårt att få AI att svara på vilka orter som är sämst, men fick efter lite olika frågeställningar fram Sundsvall, Dalarna, Gävle och Växjö. Men det var tydligen inofficiell ranking vad det nu betyder, oklara källor.
Det beror väl på vem man frågar, men om man ska generalisera lite så skulle jag säga att statusen oftast är proportionell mot konkurrensen för att komma in på utbildningen, dvs. höga antagningspoäng ger hög status.
Tillägg:
Sen kan det väl vara så att det går lite mode i vissa utbildningar under vissa tidsperioder också, så att antagningspoängen kan vara låga ett decennium för att sedan bli höga ett annat. Jag själv började t.ex. läsa till civ.ing. inom datateknik på 80-talet, vilket då hade relativt låga antagningspoäng, något som dock ändrades ett eller ett par decennium senare. Jag vet inte om det kanske blev hype under dotcom-bubblan eller varför det hände.
LuTH antar jag är LTU = Luleå tekniska universitet och LTH är Lunds tekniska högskola.
Kan hålla med om dessa som snäppet högre status än Karlstad, Mälardalen, Örebro etc.
Om någon tvingar mig att gruppera ovan 6 så skulle jag särskilja KTH, Chalmers, LiTH, och LTH som något mer välrenommerade och bredare tekniskt än UU och LTU.
Oj, nä- vet inte ens hur man får fram källorna men jag googlade frasen ”är civilingenjör uppsala välrenommerat” och då kom det jag klippte in fram på AI overview om du vill kolla själv
Hursom: har en känsla av att alla civilingenjörsutb är ganska likvärdiga (och har aldrig träffat en arbetsgivare som på ngt sätt omnämnt studiesäte så min egen bedömning är att det inte verkar vara superrelevant). Skulle jag välja skulle jag 1. Välja vilken inriktning jag vill gå och ta det universitet den finns på. 2. Välja en rolig studentstad (läs Uppsala )
När det gäller Läkarutbildningen spelar det ingen roll om du läst på KI, Lund, Umeå eller något annat universitet egentligen. Mycket hänger på kontakter, praktik under utbildningen och vart man gör sin AT/BT. Det är nog bättre att tänka på vart man vill bo i framtiden och plugga där så man får ett bra kontaktnät. Vill man t ex jobba i Dalarna så är det bäst att ha läst i Uppsala eller Örebro eftersom dom har sin praktik i den regionen.
Vill man forska hamnar KI högt, men det gör många andra universitet i Sverige också. Men gillar man forskning kan KI vara bra.