Kandidatexamen i ekonomi eller civilekonom - vad är bäst?

Det behöver det så klart inte vara. Vad olika personer har för anledningar att tycka att Södertörn, Fittja eller Somalia är sunkiga ställen är ju svårt att säga med någon generell giltighet. Notera att jag nämnde klassförakt också. Tar du in båda de alternativen är det lättare att träffa rätt.

Sjävklart skiljer sig antagning, men finns vissa program på Södertörn där du behöver ha 20-21 i meritvärde också.

Den skolan är inte sämre än någon annan random högskola i Sverige.

Som sagt den det pratas inte om andra högskolor på samma sätt även fast de nog är sämre. Handlar mest om att det går många invandrare där.

1 gillning

Var det inte elever på Södertörn som inte kunde se skillnaden på katt?

Edit:

1 gillning

Kan det inte handla om att det på Södertörn finns en väldigt låg lägstanivå?

Till exempel KTH eller Handels kommer du inte in på en enda utbildning ifall du inte har högt meritvärde, medan på Södertörn så kan du ha mer eller mindre noll på vissa utbildningar, vilket gör att väldigt omotiverade människor lätt kommer in där?

Sannolikt. Att försöka förklara det med någon form av rasistkort låter som logik man lär ut på Södertörn.

1 gillning

Nej, det handlar om att lägstanivån är låg. Inte om hudfärg eller härkomst.

1 gillning

Är lägstanivån högre på Kristanstad högskola?

Det kan finnas alla möjliga förklaringar. Själv skulle jag uppfatta Karlstads universitet, Högskolan Väst eller Högskolan Dalarna som “lägre rankade” än Södertörn. Allt som handlar om arbetarklass och bruksorter framstår i min värld som mer eller mindre primitivt. Nu gör jag säkert någon upprörd men då får det väl vara så. Bland invandrare finns det helt säkert också en del bottenskrap men där är nivån ändå mer blandad. Bara för att vissa har diverse antisociala beteenden och annat gäller det ju inte alla.

1 gillning

Skulle nog säga att en kandidat på Stockholms Universitet är ett hyfsat säkert kort ifall man inte kommer in i Lund, Uppsala eller Handels i Göteborg/Stockholm.

Handels i Stockholm är ju dock crème de la crème, nätverket som du kan få där är helt otroligt, många med framgångsrika föräldrar som har helt sjuka nätverk de också. Blir man vän med de superprivilegierade människorna där så har man fantastiska dörrar som öppnas.

Sedan finns det också en del andra hyggliga alternativ såsom SLU eller Handelshögskolan i Jönköping. Just SLU är ju bra om man vill inrikta sig mot sådana näringar. De har helt ok ranking internationellt och det säger ju faktiskt något. SLU ligger också i Uppsala/Lund så man behöver ju inte snöa in på bönder om man inte vill det.

Det har jag inte påstått. Men jag reagerar när du lite slentrianmässigt häver ur dig att anledningen till Södertörns stämpel som ”inte den bästa högskolan” är kopplad till någon form av rasism.
Bättre kan du.

1 gillning

Tror vi missförstår varandra, svarade på ett inlägg se nedan:

Anledning det snackas mer skit om Södertörn är pga det går många invandrare och den är vänsterinriktad. Nu pratar jag i folkmun. Flera gånger jag hört personer säga ”det går bara drägg där” eller nåt liknande. När sanningen är att den varken är bättre eller sämre än någon annan random högskola i Sverige. Sen klart finns det kurser som håller otroligt låg nivå där. Men det gör de på dom flesta högskolorna.

Ja, lätt att tolka nedanstående som att du ville använda rasism som förklaringsmodell. Men skitsamma.

Spelar anledningen bakom ryktena någon roll?

Skolan kan ju vara hur bra som helst, men om arbetsgivare och folk man träffar har en massa fördomar så känns det inget vidare.

Det finns vissa topp universitet där det gör skillnad typ handels och för vissa specifika arbetsgivare.

Dom flesta arbetsgivare bryr sig inte om du har en examen i ekonomi från högskolan i Gävle eller Södertörn högskola. De hamnar i kategorin ”samma skit”

Varför skulle man aktivt söka sig till en arbetsgivare som har noll koll eller inte värderar ens bakgrund och kvalifikationer ordentligt? Det låter som ett recept på besvikelse.

Om nyexaminerad ändå hade den turen att kunna välja arbetsgivare :joy:. De flesta är nog bara glada att få ett första jobb.

Jag har haft 4 olika jobb och det är 1 gång de velat se mitt examensbevis.

Ju längre man kommer i arbetslivet så blir erfarenheten mer relevant.

Kolla på VDn på Volvo Cars Sverige, hon har en civilekonomexamen från högskolan väst :slightly_smiling_face:

Om det ändå fanns något man kunde göra för att öka chansen att landa bra ingångsjobb… t ex läsa på toppuniversitet…

1 gillning

Sådana arbetsgivare brukar ha lägre förväntningar på en. Halva lönen till en fjärdedel av ansträngningen. Inte riktigt, men åt det hållet :sweat_smile:

Jag har nästan funderat på motsatsen: Varför släpar man sig igenom en krävande utbildning, bara för att få änna mer krävande och ansvarstyngda jobb? :man_shrugging:

1 gillning

Allt annat lika, om den fyraåriga inte är på ett bättre universitet eller av andra skäl passar bättre för henne, så skulle jag ta en kandidatexamen på tre år.

Det går därefter att bygga på med en masterexamen på två år eller magister (ibland kallad 1-årig master). Antingen direkt efter kandidatexamen eller senare.

Det går även att ta master utomlands med en svensk kandidatexamen eller på ett annat svenskt universitet än där kandidaten togs.

Bättre utländska universitet kan dock vara selektiva och inte acceptera sökande från vissa högskolor i Sverige så om det är av intresse är det nog bäst att välja ett bättre/finare/kändare universitet om det går.

Jag tror inte att det ger så mycket mer att plugga ett år till men om examen tas när arbetsmarknaden är död och hon inte lyckas hitta relevant jobb snabbt så kan hon söka magister/master för att ha något att göra tills hon hittar något.

Flexibiliteten blir större med kandidat och valbar master och det följer då samma struktur som i resten av Europa (se Bolognaprocessen för mer info).

Relevant extrajobb under studierna är nog viktigare än vilken av dessa utbildningar som väljs.

Båda utbildningar brukar leda till att man titulerar sig civilekonom men det är inte någon skyddad titel så vem som helst får kalla sig det, även någon som inte gått ut gymnasiet.

Däremot kan man inte säga att man har en tagit en civilekonomexamen (yrkesexamen) men jag tycker att det känns helt meningslöst då man läser samma saker som någon som tar en kandidat + magister.

Flera bättre universitet, t.ex. HHS och Uppsala erbjuder inte ens civilekonomexamen utan bara kandidat + master vilket borde vara talande.