Vilken är den högsta utbildningsnivån som du avslutat?

Har ingen avslutad utbildning, men har gästföreläst om mitt expertområde för både forskare och studenter i yrket. De som inte kan göra lär ut som man brukar säga.

Två master har jag

känns som att “the average person” här i forumet har läst flera masters och tjänar 80k+ :sweat_smile:

svårt att inte få imposter syndrom av denna och tråden om hur mycket man tjänar haha

Inom vilket fält har du gjort det i? Jobbar du nu inom samma fält?

en kandidatexamen, två masterexamen, fristående kurser i språk och projektledning

Mitt doktorandområde var cancerepidemiologi och jag jobbar inom klinisk onkologi (cancervård) så ja närliggande.

2 gillningar

Gymnasie. Elprogrammet.

1 gillning

Sättet man brukar lösa det på är ju att man slumpar fram vilka som ska få svara på frågan, och sedan även redovisar hur många som inte svarade.

1 gillning

Tvåårig yrkeshögskola som gav 80 högskolepoäng.

Juris magister (Master of Laws) från Åbo universitet. Också pluggat ekonomistyrning samt pedagogi.

Gymnasieingenjör. Efter det fyra år på universitet, men utan att ta ut examen (datavetenskap).

Läkarutbildning leder till MD i Sverige. Om du doktorerar bli du PhD, MD. Ett av livets mysterier. Så en veterinär är Doctor of Vet. Medicine. En disputerad vet PhD, DVM.
Vad det nu spelar för roll. Titlar ingen jättegrej rent allmänt i Svedala.

60 hp + 1,5 år YH-utbildning

Jag har pluggat skitmycket men spretigt och mycket “onödigt”! Har en kandidat (socionom) som väl är det mest seriösa, sen har jag på uni läst engelska, genusvetenskap, sociologi, trä- och metalldesign samt en sommarkurs som hette “Harry Potters världar”! :sweat_smile: Bästa upplevelsen var att läsa in det sista av min gymnasiebehörighet (hoppade av i trean) på folkhögskola på halvtid och läsa traditionellt hantverk samtidigt. Sjukt kul med knuttimring och smide :slight_smile: Så en massa studielån och rätt menlösa meriter men det var varit kul iaf!

3 gillningar

1 gillning

Själva examen benämns som Master inom Bologna processen. Sen får man på liknande sätt som civilingenjör etc. ytterligare en examen, läkarexamen (och antar att veterinär/tandläkare etc har något motsvarande). Doktorsexamen är som du säger endast om man är disputerad.

Gymnasiet, sedan 8år i försvarsmakten så man fick värdefulla utbildningar i ledarskap som man sedan använt sig av i sin civila karriär.

1 gillning

Jag har en magister, en licentiat och slutligen en doktorsexamen inom datavetenskap. Det är långt ifrån själklart att detta kommer ge mig en högre livslön jämfört med att ta färre examina :slightly_smiling_face:

Civilingenjör väg och vatten med inriktning geo- och bergteknik :slight_smile:

Master i tillämpad matematik. Jobbar idag inom järnvägsbranschen med utveckling och formella metoder (Formella metoder – Wikipedia) av signalsystem. Utbildningen helt klart relevant för första jobbet.