Hur mycket har du i buffert?

Samma situation här. Hyresrätt och lånefritt.

Jag har lite mera i buffert än 15k men inte särskilt mycket mera. För mig är det 30k i kontanter på ett sparkonto+ och sedan ett kreditkort. Jag brukar också betala mina semestrar från samma konto… och kostar den 10k så har jag i alla fall typ 20k kvar för att dricka paraplydrinkar med. :slight_smile: utan att tömma bufferten helt.

Om “the shit really hits the fan” har jag faktiskt en medelrisk-hink också. Typ 150k. Jag ser den inte som buffert men den finns där om jag plötsligen får för mig att köpa en bil eller sådant. I så fall behöver jag inte röra mitt långsiktiga sparande som utgör lejondelen av min ekonomi.

Håller med. Dels har jag en buffert som “heter” buffert, men jag har även en del av “räntorna” i portföljen i form av kontanter på ett räntebärande konto. Dessa är ju en (de facto) buffert jag när som helst kan låna pengar av vid behov utan att sälja av något. Formellt inte buffert, men ändå en buffert. Och det slår ju ganska rejält på vilket av svarsalternativen jag ska välja beroende på. Jag kan ju ta en oförutsedd utgift i det övre spannet bland svarsalternativen från kontanter på konto, men samtidigt ha en dedikerad buffert i det lägre spannet bland svarsalternativen.

Min buffert är på 15 000kr. Men jag är student som lever ett mycket enkelt liv. Skulle jag förlora allt materiellt jag äger i till exempel en brand, hade 15 000kr nästan räckt för att köpa tillbaka allt igen.

1 gillning

Funderade en god stund på vad som är en buffert.

Är det pengar som ligger på ett konto just utifall man får en oväntad utgift eller oväntat minskande inkomster?
Beviljade kredit på ett kontokort?
Eller är det pengar man har tillgängligt inom 24-48h?
Någon annan definition.

Sen är det också så att en siffra på något är inte särskilt relevant då det ofta krävs en annan siffra att relatera den till. Dessutom är det ofta så att att dessa två siffror behöver divideras med varandra för att få en tredje.

Exempelvis
Tillgängligt kapital inom 24 h = 100 000 kr
Genomsnittliga månadsutgifter = 25 000 kr/månad

Antal månaders buffert = 100 000 / 25 000 = 4 månader.

Antal månaders buffert är ett relativt intressant mått som kanske vore nästa veckas undersökning. Hur många månader klarar ni er om inkomsterna plötsligt blir noll utan att det får konsekvenser för boende och livsstil. Följdfråga skulle kunna vara hur många månader klarar man med en sänkt livsstil.

1 gillning

Haha, jag ÄLSKAR att man här på forumet inte kan ställa en enkel fråga utan att få feedbacken att den är otydlig, felställd, inte relevant eller borde specificerats bättre. :joy:

Är en feedback ni som hänger här är sjukt kompetenta och jag känner att jag knapp vågar skriva ut något… :grin:

14 gillningar

12 000 kr i buffert.

Det är väl snarare en symbolisk buffert då min fasta månadskostnad är väldigt låg då jag för tillfället bor under mina föräldrars tak. Har inte börjat spara “på riktigt” än då jag precis doppat tårna i investeringssfären.

Beroende på vad 2021 har att erbjuda i arbetsväg har jag för avsikt att dubblera den vid första lönen. Sedan följa “fyra hinkarsprincipen” där min “ärvda” fond från mina föräldrar får fylla på den passiva hinken.

1 gillning

Har 50 000 kr i buffert, mest för det psykologiska att jag vill känna att jag snabbt kan ersätta t.ex. en dator, en telefon, diskmaskinen etc utan att behöva ta ett lån (kreditkort) eller sälja en del av portföljen.

5K and counting för att ”köpa min nästa iIphone på avbetalning” innan jag ska byta. Sätter in 550 varje månad.

Drygt 11K som ska investeras o som just nu skräpar på checkkrediten som användes för mitt bilköp.

11K på en annat fullt utnyttjat kreditkonto som skulle vara en buffertboost men pga väldigt förmånlig ränta, guess what… investerats på börsen.

14K finns just nu på mitt o frugans gemensamma konto. Fylls på med 19K varje månad o cirka 13K i utgifter varje månad just nu. När amorteringsfriheten försvinner i september kommer det vara 17K ut varje månad.

4K på mitt ”dolda sparkonto” i annan bank än huvudbanken.

100 spänn på Klarna sparkonto bara för att testa.

Ser inte kreditkortet som en absolut buffert, då ambitionen är att alltid betala förra månadens skuld. Däremot kan man se det som ett sätt att köpa 30-60 dagar för att hinna komma åt pengarna på sparkontot hos annan bank. Man har också tid att avyttra fonder och andra investeringar om det kniper ordentligt.

Ca 10.000 i buffert. Men, kan få loss kapital omgående på andra sätt. Kreditkortet-omedelbart. Portföljbelåning inom någon vardag. Sälja av innehav i mellanriskhink går också ganska snabbt. Etc. Jag är är ung tycker att pengarna ska investeras istället för läggas på hög.

Portföljbelåning inom någon vardag.

Visst är portföljbelåning begränsat till att använda på sitt aktie/investeringskonto? Jag menar; man kan inte få löss kontanter genom belåning utan man får endast använda summan för att öka hävstång i sina investeringar.

Eller har jag fel?

En fråga som jag tycker är relevant.

Vad är buffert?

1. Är de kontanter som man har tillgängliga inom 24 timmar?
  2. De aktier/fonder man kan sälja av och ha tillgängligt inom 72 timmar?
  3. Övriga tillgångar som kan säljas av och ha tillgängligt inom 1 månad?

För min del så har jag 20 000 kronor på bankkonto, 50 000 kr i fonder i buffertspar. Utöver detta har vi ett huskonto, det ska täcka alla löpande utgifter och oförutsägbara utgifter för ett år, idag ligger det på ca 100 000 kr.
Sedan har jag en del klockor och massa vin som kan säljas av om det krisar eller om jag vill vara ledig en längre tid. Men detta anser inte jag är buffert, men ger mig en trygghet.

Jodå. På Nordnet kan du ta ut dessa pengar och använda som du önskar. Visst ökar du risken och det blir ju på något vid en hävstång. Men eftersom räntan är så mycket billigare så kan det ändå göras om man har gott om marginaler.

Ah! Det visste jag inte.Tack. :slight_smile: Läter ändå lite risky att använda portföljbelåning som buffert… men kan självklart fungera. Då är det som att öka belåningsgraden av ett bolån.

15000 kr. Täcker knappa 2 mån utgifter. Bostadslån + CSN, Har högt humankapital och inkomstförsäkring. Bor i en liten lägenhet med min sambo med sällan förekommande och större oväntade avgifter

~1 miljon i gemensamma sparkontot. Det används mest till att spara inför större boende (centrala Sthlm). Vi har inget specifikt buffertkonto, utan tar från gemensamma sparkontot vid behov.

Det är absolut relevant. Sen tänker jag så här. Om jag under mitt snart 40åriga liv aldrig behövt en större omedelbar buffert än det som finns på sparkontot (10.000kr) och krediten på kreditkortet (30.000kr). Vad är sannolikheten att det skulle behövas framöver? Skulle det krisa riktigt ordentligt så får man väl ta ett sms lån fram till nästa vardag då man kan sälja av tillgångar. Eller be någon i omgivningen om en Swish. Så länge man gjort sina beräkningar i fyra hinks strategin och den känns bra i magen så varför ha en massa kapital ståendes på kontot?

3 gillningar

Håller med dig.
För vår del så känns det skönt att ha ett stort huskontot, där ligger 50kkr låsta på 1 år och övriga 50kkr på löpande sparkonto. Vi har aldrig behövt ta ut pengarna på 1 års kontot men vet att de finns där om något extremt skulle hända.

1 gillning

Jag har ca 10 000 kr i buffert på ett sparkonto men med tanke på bilden nedan så tänker jag så småningom gå över till guldmynt.

image

3 gillningar

Hela grejen med buffert är ju att den skall vara tillgänglig, för mig, gärna samma dag. Frihetskapital som gör att jag kan klara mig undan tråkiga situationer oavsett om det är motorhaveri på bilen, skattesmällar, trasiga kylskåp eller om jag inte har tid att leta p-plats. Därför har jag 50 000 på lönekontot utöver lön. Sen lite mer på sparkonto med ränta, men det är till konsumption inom 3 år. Resten på lysa/ava.

1 gillning