Hur mycket har du i buffert?

Precis och guld kan man likvidera samma dag bara att åka ner till guldcentralen i Helsingborg och sälja.

Och jag vill gärna slippa. Använder ofta min buffert till saker, exempelvis lånar av mig själv för att vara med i börsnoteringar på konton jag inte har kredit kopplad till. Så för mig skulle avgifterna för köp och sälj av fysiskt guld bli skyhöga och överstiga inflationen definitivt.

Till att börja med vill jag puffa för att en hög sparkvot är världens bästa buffert i sig. Jag har inte sett någon nämna det. Det leder till att jag enkelt kan fixa större ojämnheter i utgifterna (som 35,000 kr i restskatt) utan att direkt använda bufferten på Avanza. Ger en go känsla av kontroll - så länge det rör sig om undantagsfall. Hade jag använt den oftare än någon gång per år hade så klart min sparkvot legat fel.

Familjens buffert annars:
10,000 kr Swish-buffert på vardagsbanken
100,000 kr buffert (inkl semesterkonto) en bankdag bort på Avanza
200,000 kr tillgängligt på låg risk (räntor/cash) på Avanza inom mellanriskhinken
Plus 150,000 kr i tillgänglig kredit

8 gillningar

1 mkr på nischbank, motsvarande ca 10% av likvida tillgångar.

4 gillningar

100 000 på kontot som täcker 4 månaders omkostnader. Sen 10 000 i kontanter i byrålådan :slight_smile:
Jag vet, förmodligen en av de få som har det.

5 gillningar

Nyfiken: vad räknar du som likvida tillgångar utöver den placeringen eftersom det är 90% ytterligare?

Snabbt omsättningsbara tlllgångar som fonder och aktier. Som illikvida tillgångar räknar jag övervärde i fastigheter och låst tjänstepension.

2 gillningar

Vad är definitionen av en buffert @janbolmeson?

Är det fysiska kontanter?

Öronmärkta likvida medel på ett konto?

Likvida värdepapper?

Storleken på ens kreditlina?

1 gillning

För mig är en buffert pengar som inte finns på börsen, och som jag kan komma åt på rimligt kort tid, typ max en dag. Lite luddigt men så tänker jag. Pengarna ska finnas kvar där även om börsen kraschar, men kanske inte om vi blir invaderade av rymdvarelser, och bankkontoret går upp i rök.
VI har ca 200" i cash och guld spritt på madrassen (några tusen), bankfack och på konto (merparten av kontanterna). På visa-kortet har vi en kreditlina på 10000 kr. Sen kan vi ju såklart sälja av aktier och överföra dessa inom några bankdagar, om vi behöver få loss stora pengar.

VI är antagligen trygghetsnarkomaner med så stor cash-buffert som inflationsmössen sakta men säkert gnager sönder, men det är svårt att hitta något riskfritt sparande som ger t.ex. 2% i avkastning.

Haha, tack för att du sätter mig på pottan. Skönt att jag har fler förutom @Jonathan.S som jag ger mig dåligt självförtroende i att skriva frågor. :joy:

Jag tänkte egentligen pengar man kan få ut i handen med kort varsel, säg en vecka, för diskretionära utgifter.

1 gillning

100.000 kr på sparkontot

525000kr på sparkonto tillgängligt på 1 dag.

alltså, borde jag inte kunna se mina aktier som en del av min buffert… ?? De är så likvida att jag kan ha pengar på kortet inom ett par timmar bortsett från helgdagar… Sen vill jag påpeka att det liksom inte är gamestop aktier jag menar… :sweat_smile:

Med det i åtanke ser jag ingen anledning att ha någon större buffert.

2 gillningar

Problemet med aktier som buffert är att om shit happens den 23 mars 2020 (typ, mitt i nedgången) så är det surt att sälja av aktierna eftersom du förlorar två gånger. Ett på nedgången och två på den efterföljande uppgången.

2 gillningar

jag skulle vilja påstå att när du står i nedgången omöjligt kan veta om en uppgång hägrar…?? Summa summarum så har jag haft mer time-on-market än dig, eller?

Det beror på hur stor summa det handlar om och hur mycket den förhåller sig till värdet när du först investerade.

Har du ex en imaginär buffert på 100 000 i aktier vid sparandets början, denna lyckas fördubblas innan nästa krasch, vars krasch är på låt oss säga -40% när du tvingas sälja av. Ja då har du tjänat på att vara fullinvesterad. Dock är det ett scenario av många som kan hända. Flera förutsättningar kan ge förlust istället.

Rent generellt är det dumt att sälja av för tex konsumtion i en krasch. Har du otur så kostade det du behövde pengarna till det dubbla.

visst, börsen flukturerar över tid och visst kan jag ha oflyt med tajming när jag säljer MEN sannolikheten att börsen går upp över tid menar jag är större än att den går ner(värför väljer vi annars att investera…??)
…därför är sannolikheten större för ett positivt utfall för mig som har aktier som buffert.

vill nämna att en börskrash ju i viss mån är en spekulation i att framtiden går åt pipan, kurserna dyker för att vi tror att den långsiktiga lönsamheten kommer svikta. Hade vi trott att det snart återhämtar sig hade ju kurserna hållits uppe.

2 gillningar

På lång sikt ja, men man brukar också säga att man ska ha en sparhorisont på 10+ år när det gäller börsen.

Bufferten vet du aldrig när du behöver.

Jag försöker ha en liten buffert/kontanter. max 30000. Men jag vet inte om jag räknar “buffert”. Likaväl som pengarna kan gå in i en fond kan jag sälja och sätta tillbaka. Jag har inget skrivet i sten att jag inte får skicka tillbaka pengar till kontot. Det är något som inte behövts, men jag är inte främmande för det. Alla mina investeringar är säljbara på 2-3 dagar.

Om jag behöver en ny bil för 300000, och börsen är i en svacka, ja då får jag väl vänta eller bita i det sura äpplet och sälja ändå.

Behöver jag ny bil, ja då får jag sälja. Storrenovering, då får vi sälja också. Jag behöver inte 10% kontanter. Mina investeringar är likvida, på ett par dagar kan jag ha dem i handen.

1 gillning

Jag har ca. 150 000. Jag vet inte ifall jag skulle klassa hela summan som buffert men det är i alla fall det som jag inte har investerat.

1 gillning