Hur mycket har du i buffert?

25.000 / 2 månadsutgifter på sparkonto.

Ung i hyresrätt, äger bil men klarar mig utan ifall om att. Så håller bufferten liten under ”get rich”-fasen

I nuläget 120k på nollräntekonto hos Storbanken. Ska flytta över till nischbank m ränta, men har inte bestämt mig för vilken jag ska välja.

Man behöver ju dock inte ändra sin allokering utan bara belåna aktierna när man får en oväntad utgift.

Jag har sällan mer än 8’000 kr som buffert

Bor i bostadsrätt och har inte bil/barn

40000 kr har jag, känns lagom på nåt sätt👍

650 000 kronor på sparkonto till buffert, renovering, m.m

50.000kr på vanligt sparkonto på våran storbank. Täcker 2 månadsutgifter för hela familjen. Vi bor i hyresrätt och förutom bilen och sjukvård så ser jag inte att det kan hända så mycket som kräver mer pengar än så. När vi får barn så ökar vi nog bufferten till 100.000kr.

Absolut. Finns faktiskt studier som visar att om man tar hänsyn till sannolikheten för att ”shit happens” så är det lönsamt upp till ca 15 procents årsränta på ett lån att ha pengar investerade och använda kredit för oförutsedda utgifter. Ser det lite som överkurs.

4 gillningar

Absolut, det var du som fick mig att överge allt vad buffert heter :wink: Det var liksom ”varför i ******* har man inte tänkt på detta självklara tidigare? :man_facepalming:” när man hörde det första gången.

Tycker inte det är överkurs utan att man med gott samvete kan rekommendera den approachen till alla som lyckats skrapa ihop en summa. Det gör också att man slipper fundera över hur stor buffert som är ”lagom”

3 gillningar

Ok, ja, jag har lite att jobba med här. Har 250.000 på ett Avanza Sparkonto+ och ca 33.000 som jag inte ”hunnit” placera än. Totalt onödigt. 🤦 Men jag är en fegis. Har också 20-30.000 för mycket på vanliga lönebanken. Om något skulle hända. Men vad skulle kunna hända? Bor i hyresrätt, har inga lån, ingen bil, tonåringar som nästan är utflyttade och klarar sig själva. Har inget jag sparar till kortsiktigt, eller som jag planerar för de närmaste åren. Det enda som jag kan komma på är om jag vill köpa en bil, men den skulle få kosta max 50.000, gärna mindre. Vad mer? Eventuell arbetslöshet eller sjukdom if shit hits the fan. Jag tänker på alla som inte har någon buffert alls och klarar sig ändå. Varför är jag en fegis? Jag vill också kunna säga att ”det är lugnt, jag har ingen buffert”… :+1::slightly_smiling_face:

3 gillningar

Har man familj med mindre barn, och inte jobbar så skulle inte jag sova gott med bara 50000 i buffert :slight_smile:

Men jobbar man räcker nog 100k i villa, 20k om man har lgh

1 gillning

Har du träffat mina troll på Twitter och sociala medier? :joy:

Jag ser direkt rubriken:

• ekonomibloggare avråder från buffert, rekommenderar kreditkort/blancolån istället

Sedan kan man förgäves förklara det bakomliggande. Typ ungefär som det går för dig i Bitcoin-tråden… :joy::popcorn:

8 gillningar

Jag börjar faktiskt hålla med här. Har man en hög sparkvot (dvs goda marginaler i ekonomin), redan skrapat ihop en större summa i sin fondportfölj och ett kreditkort så har jag svårt att se vad en buffert på 0 - 50 000 kr skulle ge för extra nytta. En buffet är dock ett extremt bra verktyg för att ta sig ur en ond cirkel av dyra smålån, men det är också viktigt att inse när man inte längre behöver oroa sig för många av de risker en buffert skyddar mot.

Inse att du kommer ha tillräckligt med pengar även om börsen kraschar och sov gott utan buffert :slight_smile:.

3 gillningar

:grin:

Tänkte mer på när man skrapat ihop ett kapital (500k? 1000k?) som ligger på börsen. Då tycker jag ändå det kan räknas som en försiktigt uppmaning att helt skippa bufferten och ordna med portföljbelåning istället.

Även om du lånar 100k på en portfölj på 1000k ska den portföljen ned rejält innan man ens får en hög ränta, än mindre ett margin call. Och eftersom en buffert är till för oväntade krissituationer går naturligtvis alla nya pengar som kommer in till att amortera ned krediten så fort som möjligt.

Använder man Nordnet kan man bara ringa/skicka ett meddelande till dem så kan man flytta ut pengar från kreditkontot utan negativa skatteeffekter eller kostnader. Använder man Avanza tror jag man enbart kan använda krediten för att köpa värdepapper, så då får man lösa det genom att ha ett konto hos en annan mäklare och köpa/sälja samma papper för att kunna utnyttja krediten på Avanza, sedan flytta ut likvider från den andra mäklaren. Lite mer kostnader/krångel än hos Nordnet, men en buffert är ju som sagt till oväntade händelser.

Jag har dessutom kreditkort (noll ränta om man betalar fakturan) och kontokredit (~8% ränta) som första anhalt där man kommer åt pengarna direkt. Även om man inte hunnit bygga upp en kapital ännu tycker jag att kontokrediten räcker, men förstår att det är svårsålt till allmänheten för ex. Jan eftersom standardrådet från alla är att man ska ha en buffert.

Om du låter 50k eller 100k ligga och ruttna på ett sparkonto istället för att vid en kris använda en kontokredit som kostar ~5,6% efter ränteavdrag ligger du back redan efter ett år om man räknar med 7-8% på börsen.

7 gillningar

Håller ni isär pengar som är “buffert på riktigt” och pengar som är icke investerade “investeringspengar”? Har f.n. inget i räntefonder så de pengar som inte är i indexfonder just nu ligger på ett sparkonto. Har inte bemödat mig med att separera ut någon explicit buffert där utan det blev bara en hög sparpengar. Ligger runt 1,6M där nu. Har planerade utgifter på runt 400k dock så är väl lite mindre netto.

Så har i praktiken bara:
Indexfonder på ISK
Sparkonto (buffert + pengar som i en mer normal värld legat i räntefonder)
Lönekonto

1 gillning

För tillfället ca 80k med pågående påfyllning. Bor i hus, har (billig & gammal) bil och husdjur men inga barn.

Bufferten tjänstgör dubbelt som buffert till oförutsedda utgifter för hushållet samt skydd vid extrem börsnedgång eftersom vi ständigt använder värdepapperslån för hävstång i portföljen. En oväntad hushållsavgift som reducerar bufferten påverkar därmed hur mycket belåning som tillåts i portföljen.

Med detta systemet ser jag det som att den extra avkastningen mha hävstång blir lite som en rabatt på alternativkostnaden att inte ha bufferten investerad.

Om shit hits the fan på riktigt och bufferten går in i portföljen (passiva hinken med 100% aktiefonder) och det händer något i hushållet så finns även ca 30k “reserv” på kontona hos vardagsbanken, ett kreditkort och en RT-portfölj.

1 gillning

Problemet med kreditkort är att räntan ofta är väldigt hög om man väljer ett kreditkort med bonus och utan årsavgift. Komplett Kreditkort har t.ex. en årsränta på 21,40%, medan storbankernas kreditkort har räntor på 10-12%. Inte så viktigt om man endast ska använda krediten 1-2 månader vid extreme nödfall, men ändå.

Absolut, men då har du tillgång till pengarna omedelbart, sedan betalar man kortfakturan med antingen aktielån eller kontokredit beroende på situation.

1 gillning

100k i kredit på kreditkort.
Bara det nödvändiga för att klara variationer i månadsutgifter på konto, kanske 10k i snitt.
Resten investerat i min tolkning av fyrahinkar-strategin / RikaTillsammans-portföljen (en dollarbaserad Permanent Portfolio).