Ja allt kan hända, och allt kan vända.
Bilolyckor, sjukdomar, krig, gängvåld, ja det finns mycket… det är imho inte något att planera sitt liv kring. Men där är vi olika, jag är medveten om att jag har hög risktolerans ![]()
Ja allt kan hända, och allt kan vända.
Bilolyckor, sjukdomar, krig, gängvåld, ja det finns mycket… det är imho inte något att planera sitt liv kring. Men där är vi olika, jag är medveten om att jag har hög risktolerans ![]()
Till fots i Malmötrafiken och föräldraskap - två saker som gör att man omprövar hasta mañana-inställningen. ![]()
Jag är väl ett typexempel på en olycksfågel. Men med det kommer en hel del erfarenheter. Så här kommer lite saker som kan vara bra att tänka på.
Myndigheter är sällan snabba och det kan dröja innan man får ersättning, sjukpenning brukar vara ok tidsmässigt vad jag vet, men det kan uppstå konflikter om din diagnos bestrids av FK. Det är på gång att hårdare bedömningar och tidsbegränsningar kommer tillbaka. Så det kan bli så att även cancerdiagnoser och vissa psykiska diagnoser kan vara ogiltiga skäl till sjukskrivning. Även andra diagnoser kan påverkas av tidsramarna.
Om man har otur att drabbas av en diagnos som påverkar ens arbetsförmåga på i sitt nuvarande yrke, så kan man tvingas byta yrkesbana. Blir man till exempel utbränd, så är ofta stresstålighet en aspekt som försämras. Har själv blivit uppsagd på grund av arbetsbrist på grund av min fotledsskada, som gjorde mitt tunga industrijobb olämpligt.
Kolla gärna över dina försäkringar och din arbetsgivares försäkringar, vad gäller vid olyckor, sjukdomar, uppsägningar och arbetslöshet.
Se till att ha a-kassa, den billigaste försäkringen för alla som jobbar.
Om du har otur nog att behöva sjukersättning, så tar ofta utredningen lång tid, för mig tog det 2 år att utreda 50% sjukersättning och sen 5 år att utreda 100% sjukersättning. Då har bufferten redan tagit slut, men det är ändå bra att veta.
Om man hamnar i ett utsatt ekonomiskt läge, kolla alltid upp om du har rätt till bostadstillägg, merkostnadsersättning och andra stöd.
Mitt grundläggande tips är, ha cirka 3 månaders utgifter i buffert, men om det verkligen behövs, se ditt investerade kapital som en buffert i kriser. Man kan inte lösa allt med pengar och en enormt stor buffert är ofta onödigt, men att sen känna att det är ok att ha sitt investerade kapital om det behövs.
Det kan också vara vettigt att räkna på vad man får ut vid långvarig sjukpenning, sjukersättning och a-kassa, så man får ett hum om hur ens ekonomi påverkas.
Har jobbat många år med människor som rehabiliteras och kan säga att det finns inga säkra anställningar om man har lite otur.
Som tidigare odödlig lundacyklist med familj i malmö förstår jag helt hehe. Det handlar om perspektiv på sina olika livssituationer och ens egna känslor, därför kan man väl inte direkt ge ett facit på buffertfrågan - även om mitt sätt att tänka på såklart är mest rätt ![]()
Sen gammalt är ett gott råd att ha typ 1-2 månadslöner kvar dagen innan lön… Buffertens storlek har mycke att göra me hur mycke utgifter man har, gärna flera månaders utgifter… Även försäkringar som täcker olycksfall å arbetslöshet är inte helt fel… De som andra nämt så går de att säkra upp me ett kreditkort… Men att bo i en hyresrätt som troligen har man ett lägre behov av buffert…
Som en med hyresrätt tycker jag att 3x månadsutgifterna (inklusive matbudget) är en bra siffra. Då har man både hängslen och livrem. I mitt fall betyder det ca 45000. Jag är inte där än, men jobbar på det. Har dock en “tryck på denna knapp vid kris”-buffert i form av ett (i stort) outnyttjat kreditkort på 50k.
Skulle som många pekat på redan överväga fler faktorer som inte bara har med din anställningssituation att göra. Långsiktig sjukdom. Plötsliga oförutsedda faktorer. Restskatt. Lägen som kan vara möjligheter men som kräver att du har lite större fritt kapital redo att användas.
Kanske kan du vända på frågan något - om du har 16.000 i utgifter per månad, hur mycket utöver det får du ut när allt är betalt? Kanske kan du under ett år betala dig själv först och spara 1-2000 mer per månad och se om du ”saknar” dessa pengar när du väl lagt undan och glömt bort dom? Vips så kan du vara på @Mulle1 nivå med 50.000. ![]()
Jag håller med dig om att allt kan hända, och att man själv inte alltid är den som orsakar det.
Därför har jag valt att ha försäkringar för hus, bil, person och annat som är viktigt för mitt vardagliga liv. Jag hade även en myndighets försäkring i form av en buffert på 3månads inkomster på räntebärande konto när jag bodde i hyresrätt.
Nu bor jag i hus och min buffert är betydligt större då det är dyrt med utgifter som kan komma plötsligt och i fel lägen.
Nu när vi talar buffert. Hur ser ni andra på att ta från bufferten för olika vardagsköp?
Har ni en buffert som ni aldrig rör och sen ett separat sparande för kortsiktiga köp?
Eller har ni en buffert som ni tar ifrån men försöker fylla på så snart som möjligt igen?
Kan nämna att jag har alternativ 1. Dvs att jag har en buffert som jag endast tar ifrån vid nödfall. Sen har jag ett separat sparkonto för ”nöjen”.
Jag kör nog på 2:an. Jag har pengarna för buffert och större konsumtionsutgifter på samma konto.
Sedan fungerar även detta konto som en slags trygghet för egen del. Har insett att jag rent känslomässigt inte vågar vara fullt investerad på börsen. Så att ha en större summa vid sidan av skänker mig ro. Trots att jag rent intellektuellt förstår att jag har för mycket pengar på det kontot.
Kör på 2an också. Köper sällan dyrare saker, så för mig fungerar det bra, har främst varit tandläkaren som rånat min buffert. Hade ingen buffert förr, när jag verkligen hade behövt en. Hade tyvärr låst in mina pengar på en KF på 10 år, var väl lite osmart, men visste inte då att jag skulle bli långvarigt skadad och utförsäkrad på grund av långa operationsköer. ![]()
Beror på hur stort övrigt sparande du har. Har du 10x i börssparande tycker jag att det räcker. Är det ditt enda sparande så tycker jag att du skall sikta på att dubbla det iaf.
Nej, tar alla inköp på kreditkortet.
Har faktiskt den “problematiken” just nu. Måste köpa nya vitvaror, och står i valet och kvalet om att gräva in i bufferten och sedan återbygga - eller utnyttja kortet och den räntefria perioden och betala med överskottet från lönen under ett par månader.
Ok jag förstår. Men säg att du köper något större, som din lön inte täcker månaden efter. Det scenariot menar jag. Säg en resa eller annat större köp. Tas det från buffert?
Jag kör också kreditkort och oftast kan lönen täcka det. Men gör den inte det, så tar jag det från mitt kortsiktiga sparande. Men å andra sidan är det inget fel i att ta det från buffert, så länge man fyller upp på kort tid, så man inte står “naken” för länge.
Fast jag betalar ut årets lön i förskott. Så all cash på rörligt sparkonto är ju en form av buffert, så ja, alla utgifter tas från bufferten. Jag bokför ej uppluppen “månadslön” som en skuld i mitt kalkylark.
Tänker att man oftast vet med dessa större köp sen lång tid och därmed hinner spara extra utan att nalla på buffert. Men jag är å andra sidan inte särskilt spontan med mina köp. ![]()
Beror på så mycket saker som ålder, jobb, utbildning, möjligheter till omställning, ev sjukdomar, om du har 80% sparkvot eller 10%… dvs en tömning av bufferten kan ta väldigt olika lång tid att återställa.
Andel buffert jämfört med summan på dina investeringar kan vara värt att fundera över.
Sen är det känslomässiga väldigt stor del. Hur påverkas du när börsen faller, kan en större buffert ge dig mer trygghet och bidra till att du agerar mer rationellt vid stora börsfall.
Jag bor i hyresrätt med 3 månadsutgifter på ett separat sparkonto sen utöver det 10-20k på lönebanken som första steget av bufferten.
De där 3 månadsutgifterna har hittills bara kostat pengar men det gör ju alla försäkringar över tid. Känns ändå skönt att ha dem där.
Nä 25000 blir bra! Skulle du bli av med jobbet/bli sjuk och det strular med ersättning så kan du fylla på lite från fonderna då.