Jag har delat upp min buffert, jag räknade lite på det och kom fram till att lägsta nivån på buffert som jag kan sova gott om natten med är 30’000kr. Då bor jag i hyreslägenhet med 4 barn och har två bilar.
1/3 del av bufferten har jag på sparkonto på min storbank där jag har lönekontot. Den delen är okej att låna ifrån om det behövs men målet är att det alltid ska vara minst 10’000kr där.
2/3 har jag på ett eget konto hos Avanza, investerat i LF Global, men för att känna att det är okej att ta ut dom pengarna även om börsen gått ner 30% så har jag ökat den delen till 30’000kr. 20’000 + 30% avrundat till närmsta 10’000 tal
Så min lägsta nivå på bufferten är totalt 40’000kr
Haha ja kanske men för något år sen hade jag 0kr i buffert och har ändå klarat de flesta oförutsedda utgifterna utan några större problem
Det är dock fortfarande ett test på hur jag reagerar med buffertpengarna den dagen jag måste använda dom. Har bara haft det här upplägget någon månad än så länge.
I övrigt så är anser jag att allt mitt sparande är någon form av buffert och skulle jag behöva så får jag väl sälja av allt och börja om, om det skulle behövas
Edit: Den dagen som jag är skuldfri så kommer jag nog att fundera på om jag behöver ändra om i upplägget lite
Har aldrig använt någon buffert, aldrig haft någon heller. Har man flera hundratusen eller miljoner på Avanza så blir det lite märkligt att ha 50k som inte är i arbete.
Tar ju mindre tid än 24h att föra över från Avanza och de globala indexfonderna har som värst gått ungefär -40% under en kort period, sannolikheten att någon slags livskris är samtidigt som börsen är som värst tangerar 0%.
Har man haft en buffert på 50k senaste 5 åren har man gått miste om 50k i avkastning från en global indexfond, då de är upp 100% senaste 5 åren. Ganska mycket pengar att bara kasta i sjön kan jag tycka.
Har man 1 miljon i aktier/fonder så är man back 50k på 2-3 dagar vid en riktig nedgång.
50k tar en evighet att bli av med på sparkonto, skulle vara riktig hyperinflation så kanske.
Lätt att kolla i backspegeln och bara räkna på uppsidan och se hur mycket man ”förlorat” på att ha en buffert.
Börja räkna in alla andra pengar som kunde mångdubblats i börsen så blir det ingen rolig syn. Utekvällar , semesterresor, bilar etc blir många miljoner som ”vaskats”
Dessutom blir många arbetslösa i djupa lågkonjunkturer som -08 t ex, då kanske inte Alfakassan räcker till och det blir en rejäl dubbelsmäll för den girige med hög aktieandel och kanske belåning etc.
Här rekommenderar jag förlängd inkomstförsäkring. Jag har det och får 80% av lönen i 13 månader plus min uppsägningstid. Alltså 100% lön i minst 3 månader och 80% lön i 13 månader.
Det plus att man har ordentligt med pengar på Avanza, så blir det logiskt att skippa buffert, speciellt då globala indexfonder bara gått ner runt 30-40% i de värsta lågkonjunkturerna.
Har 200k som jag snabbt kan komma åt på ett kreditkort ifall jag behöver vänta på pengarna från Avanza, men brukar inte ta många timmar, är ju smidigt att använda värdepapperskredit på Avanza också så slipper man sälja av innehav.
Ja inkomstförsäkring är bra men kostar pengar det med och skyddar enbart vid arbetslöshet. Inte andra oväntade händelser kombinerat med en långdragen björnmarknad och höjda räntor etc.
Det blir såklart väldigt individuellt.
För en del - onödigt med buffert, med såna stora marginaler och kreditlinor, men för gemene småspararen tror jag fortfarande en buffert är nödvändigt.
Jag har dels en ren buffert, som jag inte ens minns när jag nallade av senast. Äter liksom hellre ris i tre veckor än tar av bufferten. Har också ett konsumtionsspar/periodisering till semester/större inköp. Eftersom jag också är något av en katastrofplanerare så har jag ju också vissa backup-planer som att vid kris tex sälja bilen då vi inte måste ha bil. Våra fasta måste-utgifter är rätt låga, vilket också är en trygghet.
Men poängen med bufferten är inte att man ska kunna nalla från den. Den är till för om skiten träffar fläkten. Taket blåser sönder, vattenskada som inte täcks av försäkringen. Bilen får motorhaveri. Man blir långtidssjuk eller uppsagd. Etc… Händelser som kan ske plötsligt och oväntat. Då är det dags att dra fram bufferten.