Buffertspar, hur mycket?

Kan man det?
Jag har inte sett att det går att använda krediten för att “köpa pengar” och sedan ta ut. Vad jag sett kan du bara använda krediten för att handla värdepapper på Avanza.
Du betalar också krediten innan du kan plocka ut eventuella vinster.

Det var länge sen jag hade tre månaders uppsägningstid. Har bara varit inom offentlig sektor efter ett par års anställning. Annars är det en månad och har man provanställning snackar vi två veckor.

Jo, man behöver buffert vid resor då det kan hända att man snabbt kan behöva punga upp med tiotusentals kronor. Du kan ju inte vänta på att din försäkring ska betala ifall du behöver akut vård i nåt random land. Eller… Om du hamnar i någon annan form av knipa där du akut och oplanerat måste åka hem eller kanske stanna kvar i landet längre än väntat pga något oväntat som händer. Har själv använt buffertpengar i en sådan situation.

Du kan absolut använda värdepapperskrediten för att ta ut kontanta medel.

Säg att du har 1 miljon SEK i LF Global index. Då kan du direkt ta ut 100k och flytta till ditt vardagskonto vilket resulterar i en värdepapperskredit på 10% med 1,99% ränta till exempel.

Har man kapital på ISK så spelar vinst ingen roll, utan bara kapitalet på kontot.

Testa gärna själv. Ta ut en värdepapperskredit på en låg summa, så ser du hur det fungerar. Ökar sedan ditt kapital med 25% som förra året så minskar också din värdepapperskredit relativt ditt totala värde på kontot och du kan ta ut ännu mer.

Sjunker global index med 10% och du har en värdepapperskredit på 10% så sjunker ju kapitalet med 11% totalt, så gäller att man förstår riskerna.

Sen köper du inte pengar, du lånar pengar med värdepapper som säkerhet. Det ger väldigt bra villkor, precis som med bostad med mera.

Jag säger ja, för mig skulle det räcka (men jag vet inget om dina förutsättningar men reagerar starkt på 6-siffriga buffertbelopp, kanske avundsjuka eller fascination eller båda :sweat_smile:)

Efter alla småbarnsår och liten företagskris pga covid håller jag äntligen på att bygga upp en buffert. Mitt mål är 20 % av månadslön netto x 3 månader (i mitt fall ca 25000) vilket då blir den buffert som bara ligger på sparkonto i händelse av kris.

Tänker att vid en händelse där jag kan förvänta mig 80 % av min lön från a-kassa eller sjukpenning så täcker det tre månader för de resterande 20 %.

Det går alltid att skjuta upp räkningar någon månad eller så i ett eventuellt glapp mellan utbetalningar.

Aktiva utgifter kan också sänkas något i händelse av kris, som att ställa av ena bilen, säga upp vissa streamingtjänster och abonnemang. Men det är egentligen bara hundralappar.

Jag kan i nödfall även pausa månadssparandet, vilket är 10 % av netto i nuläget (största delen buffertspar i nuläget vilket kommer minska med tiden och läggas på högre % investeringar istället). Därmed ser jag att min lilla buffert faktiskt har tagit lite höjd.

Jag har ett nöjesbuffertsparande som är till för händelser som ”ja! Vi åker till Grekland, hur mycket ska jag swisha?”, ”jag bjuder” eller annat som är just…kul om lönekontot inte tillåter utsvävningar f.n.

Oförutsedda händelser som ny tvättmaskin, elräkningschock osv tas från buffert till vårt hushållskonto där jag och min man ser till att ligga på +.

Jag har ca 10% i buffert (sparkonto + räntefonder) vilket är nästan 700tkr. Känns ibland dumt med tanke på att de kunnat investeras bättre men just nu när det blåser ordentligt ger det mig ett väldigt lugn :blush: och skönt när man dessutom fick 60tkr i restskatt, att inte känna att man behöver sälja av något.

Så gör det som känns bra i magen. En bra buffert gör dig mindre benägen att paniksälja när börsen går dåligt.

Håller med, det som borde styra bufferten är sannolikheten för oförutsedda akuta utgifter.

För att ta reda på det är det bra att läsa en kurs om sannolikhetslära på universitetet. Sen måste du inventera hemmet och övriga livet och ta fram ett gediget exceldokument över vad som kan gå snett i närtid. Korrelera det sedan med sannolikheten. När det är klart bör man i ett separat dokument simulera olika scenarion. Då vet du hur stor buffert man ska ha, superenkelt!

Man undrar hur många som egentligen behöver använda sin buffert. Har du ett större kapital på börsen kan man alltid sälja så har du pengarna på kontot inom några dagar. Jag har nog aldrig behövt använda min buffert, ångrar starkt att den inte har varit investerad istället.

“Är till” beror väl på vad man har för slags buffertupplägg.
Tycker @axr resonerade kring det bra i det här inlägget.

Personligen har vi ingen försvarsbuffert alls, utan bara en likviditetsbuffert på 3-6 månaders utgifter.
Det passar våra förutsättningar bäst.

1 gillning