Jag tänker att det finns lite olika buffertar:
-
Försvarsbuffert — lågriskinvesterat om shit hits the fan och man inte kan klara den utgiften på något annat lämpligt sätt. Har man hus där stora plötsliga utgifter kan komma så kan det behövas. Denna måste inte nödvändigtvis vara så stor att den täcker hela utgiften, det räcker om den tar ner utgiften till en nivå där den sedan blir hanterbar/accepterbar på vanligt vis. Denna buffert kan alltså vara mindre än många tror.
-
Likviditetsbuffert — lättåtkomligt, typ lönekontot, här har man tillräckligt med pengar för att klara sin månatliga/dagliga ekonomi utan att hela tiden behöva föra pengar fram och tillbaka mellan olika konton när vanliga/förväntade utgifter kommer. Dess funktion är bara att göra dagliga ekonomin smidig.
Har man tillräckligt stort investerat kapital behöver man ingen försvarsbuffert. Tycker man inte uttaget spelar så stor roll även om börsen just gått ner 50% (och uttaget från från fonderna alltså blir dubbelt så dyra) så fyller försvarsbuffert ingen funktion.
Jag kör enbart likviditetsbuffert, som får variera mellan 0-3 månadsutgifter, i kombo med kreditkort så att jag alltid vet mer än en månad i förväg vad nästa månadsutgift blir. Inga av mina oväntade/plötsliga utgifter kan bli större än en normal månadsutgift, och oftast kan jag skjuta på större utgifter ett tag om jag vill.
Jag skrev en del läsvärt om försvarsbuffert här:
Jag försöker maxa mina pengars genomsnittliga ”time in the market”, dvs in med dem i investeringar så tidigt som möjligt, och ut med dem så sent som möjligt, och buffertar är ett verktyg för det.