Men då är det ju inte en dubbling av bufferten och högre risk. Det är en borttagning av bufferten.
Den ska fortfarande användas som buffert vid oförutsedda händelser.
Men det är ju ingen som helst skillnad på om du har ett seperat konto med aktiefonder som du kallar buffert eller om du har dem i ett annat ISK som du behöver sälja om du behöver pengarna.
Jag tycker du verkar ha FOMO för några tusenlappar om året.
Adderas ju väldigt många tusenlappar om man har det på börsen jämfört med sparkonto med 0,8% ränta?
7% avkastning i snitt på börsen. Säg 0,8% på sparkonto.
Det är på ett år en skillnad på 6200 SEK på 100k.
100k på 3 månader verkar spontant skitmycket utgifter men jag har ingen aning om din livssituation.
6200 spänn per år för att ha en buffert vs att inte ha buffert alls.
Verkar inte speciellt vettigt att skippa buffert.
Jag säger som @Nightowl Det känns som FOMO och dessutom i ett ganska riskfylltläge på börsen. Hade det varit sommaren 2020 hade jag sagt “tuta och kör”. Jag tycker att nedsidan är för stor och att uppsidan är väldigt liten när det trots allt är buffertpengarna det gäller. Jag skulle hellre flytta lite andra “säkra slantar” till “lekhinken” i stället för att lattja med bufferten.
För att använda principerna från ramverket på det som jag tolkar som avveckling av buffert för att istället investera den. Notera att du inte behöver svara skriftligt på frågorna, men du bör åtminstone fundera på dem själv.
Informerade beslut:
Farligast vs troligast:
Optionsvärde
100k är bara ett exempel.
Fast om man räknar det på en 10-årsperiod så har 100k blivit ca 190k om det investeras och på sparkontot har det ökat med 8k. Givetvis går det inte att räkna exakt såhär eftersom jag förmodligen behöver plocka ut pengar från buffert några gånger under en 10-årsperiod men stor skillnad på ränta-på-ränta.
Tror du underskattar risken extremt mycket. Du kan inte räkna på snittutfallet när det handlar om att hantera de nedre potentiella utfallen.
Ekonomiska problem kommer ofta i grupp. Ekonomin går kass → börsen rasar → förlorar jobbet → hyran går upp.
Du får ju låta TS fundera på frågorna själv också innan du ger bort allt.
Jag tycker det är bäst att stresstesta sin tanke och fundera på worst-case-scenarios. Vilka scenarios ska en buffert hjälpa en med? Klarar man av/är OK med dessa scenarios så kan man köra på.
Jag tänker att börsen rimligen kan t ex halveras i värde, och att pengarna jag ev behöver ta ut i så fall blir ”dubbelt så dyra”. De summor som jag ev kan behöva plocka ut ur en buffert klarar jag av dubbla eller femdubbla priset på, och så som mitt boende ser ut så blir det ändå inga stora summor och ganska liten risk att jag alls behöver plocka ur buffert. Min portfölj är dessutom inte 100% aktier. Sannolikheten för både stort portföljfall och behöva plocka ur bufferten samtidigt är litet, så jag kör utan stor buffert.
Kör man med kreditkort eller faktura så tickar cashflow på månadsbasis, så man har tid att göra de överföringar som behövs.
Om bara halva ens budgeterade buffert faktiskt är det man känner att man behöver (dvs man täcker in en ev nedgång på börsen med 50%), så borde det väl inte vara fel att investera det i aktier i större bolag?
Då kan man ju (så länge börsen är öppen), sälja av och flytta över till ditt bankkonto mer eller mindre omgående vid behov. Fonder tar ju ett par dagar att sälja av så det är ju inte så optimalt.
Min personliga åsikt är att om du investerar bufferten så har du inte längre någon buffert…
För mig är tanken med buffert att det ska vara säkra, tråkiga men nödviga sova gott-pengar. Dessa kan jag använda på en minut om det så behövs.
Hellre en lite för stor buffert som bara ligger och samlar damm än ingen buffert alls och 100% investerad.
Du kommer kunna bygga bra kapital även utan att investera bufferten.
Tänk på att om man blir av med jobbet så kan det ta lång tid innan man faktiskt får utbetalningar från A-kassa. Särskilt om många blir av med jobbet samtidigt.
Okej, om du tänkt investera hela bufferten så sällar jag mig till de tveksamma. Matematiskt blir det säkert rätt över en livstid så länge du ser till att du faktiskt kan få tillgång till pengarna snabbt. Men är det inte lite opraktiskt att du är beroende av att andra investerare vill köpa dina aktier?
Jag hänger med på TS resonemang men precis som tidigare nämnt så är det ju mental bokföring i sig att ha en “buffert” på börsen. Då är det inte en buffert utan en del av allt långsiktigt kapital.
Min personliga definition av en buffert är likvider som kan nås inom 1-2 bankdagar. Det kan man verkligen inte garantera med pengar som är placerade i fonder hos en annan bank t.e.x. Med det sagt är bufferten inte så stor som 100K då mina värsta-scenarion inte är särskilt kapitalintensiva på så kort tid.
För pengar som måste nås på dagen jag har precis som TS ett kreditkort också. Man vet aldrig
Min idé verkade inte så populär bland forumet
Grundtanken är förstås att jag sannolikt inte kommer behöva plocka ut varenda krona från min buffert vilket gör att den passar bättre på börsen så den får växa. Är det FOMO? Kanske. Men med min livssituation känns det som en risk jag är villig att ta.