Inflationsångest - stor andel i globala indexfonder, men vad händer om dollarn urholkas i värde?

Mmmm, nu får jag lite ont i magen :slight_smile:

Det känns som marknadstajming att positionera sig för att inflationen ska sätta fart - och att det händer på en längre investeringsbar sikt än en ev. “spike” pga helikopterpengar och obalanser i systemet (chip och container brist tex.). Vem vet, det kanske blir deflation istället och då sitter man ju i skiten med belåning och realräntor.

Men visst, man kanske ska ha det som en del i portföljen, en inflationshedge, om det inte räcker med det tidigare guldet. 2021 om-uppdatering av modellportföljerna? :slight_smile:

Som sagt. Jag tror ju inte att man ska agera. Tvärtom bör ju portföljerna ha höjd för det från början. Jag tycker att de gör det hyfsat, särskilt om man lägger till att de flesta har lån. Att spekulera i inflation är ju lika vanskligt som att spekulera i något annat.

3 gillningar

Aha, ok, förstår. Jag tror att rätt många nojjar sig för rätt mycket för tillfället :slight_smile:

Men jag kan säga att “hell will freeze over” före jag tar lån igen. Jag har tidigare i livet suttit i en Lyxfällan:ish situation. Att höra “belåna” är för mig som en nykter alkoholist som får hör “kom igen, ta dig ett järn nu” :joy:

2 gillningar

Gått runt och nojat/grublat sen i söndags nu om jag ska öka andelen ädelmetaller och kontanter med 5% vardera i min passiva portfölj. Känns som hjärnan är byggd för att försöka förstå och tajma marknader och inte alls bara acceptera det som marknaden ger fullt ut :man_facepalming:

1 gillning

Den är gjord för att se mönster. Även om saker bara är slumpmässiga så kommer hjärnan anpassa ett passande mönster.

1 gillning

Det som är konstig med pengauttryck i USA är att Federal Reserve Bank är inte ens ett fullständigt statligt organ. Det är någon konstig blandning av privat/public som är svår för en lekman att förstå. Det känns konstigt att en delvis privat ägd entitet kan trycka ut pengar, som du säger på bekostnad av alla andra.

Det är värt att komma ihåg att dessa teorier har framförts av tex Mike Maloney / Peter Schiff och Company sedan 2009 då man började med QE. Att då ha agerat på deras tro om inflation hade varit dyrt i många år.

Jag tror det korrekta sättet att se på det är:

vad händer med min vardag / min portfölj om inflationen ökar?

Sannolikheten för många av oss är att det inte händer särskilt mycket och det är bra. Även om aktier inte är lysande så är de ändå helt okej. En aktie är ju ändå en i grunden en real tillgång på ett företag och dess tillgångar inkl inventarier, knowhow, personal etc.

Få av oss ser ju tex investor sälja av sina innehav och parkera i guld eller liknande.

4 gillningar

Vem vet? Kanske om Eric Strand köper blir huvud ägare i Investor eller blir inhyrd som allokerings ansvarig förvaltare. Då blir det säket 100% Guld och Silver! :joy::+1::face_with_hand_over_mouth:. Tåligt och bra långsiktigt :+1:.

1 gillning

Ser det som väldigt teoretiskt otroligt att Eric Strand har kapital nog för att gå in och bli huvudägare i Investor :joy:

1 gillning

Silver squeeze! To the moon! :rofl:
Sen kan Strand bli majoritetsägare i Investor.

3 gillningar

Tack för era tankat kring detta, kommer med största sannolikhet sitta lugnt i båten. Lätt att man målar fan på väggen sen har man suttit på 50% guld i ett decennie när börsen stigit som vanligt.

Tack alla!

1 gillning

Jag är 100% lekman, men följer bl.a. subredditen AskEconomics (https://www.reddit.com/r/AskEconomics/). Under de senaste månaderna känns det som att det dagligen ploppar upp trådar på temat “när kommer inflationen”. Där brukar det mestadels påpekas att policies som deras Stimulus checks etc. har som syfte att motverka deflation, och att det inte finns några direkt indikationer på att priser etc. är på väg upp då efterfrågan fortfarande är relativt låg. Detta ständiga upprepande har i alla fall fått mig att sluta oroa mig.

Samtidigt visar olika prognoser (ex Goldman Sachs) att USA:s BNP ska växa med 6-8% under detta år. Man får nog räkna med en jäkla inflation om det ska äta upp hela denna förväntade tillväxt! :slight_smile:

Nu är det mycket möjligt att jag är helt bortkollrad som lägger någon vikt vid dessa saker… Men tycker ändå inte att situationen pekar så pass ensidigt i någon riktning att det är värt att agera på.

1 gillning

Något jag kan känna kring den här diskussionen om inflation och framtida avkastning på börsen etc. är att det finns ett mycket stort bias för USA. Om jag får spekulera: Tror jag det är möjligt att avkastning stagnerar i en globalfond där 60-70% är USA? Ja, men köpkraften kommer flyttas till öst i takt med att Asien tar över som största ekonomi och marknad. Det är klart att det måste finnas tillgångar som skyddar mot stagnerande köpkraft (med andra or minskande köpkraft) i väst som flyttar till Asien? Problemet med Kina är ju dock deras protektionism och kontrollbehov som lite låser ute västerlänningar från att delta såsom alla har kunnat göra med USA. Någon som vet om det finns något specifikt för Indien som man skulle kunna investera i?

1 gillning

Dags att köpa en kilostackor och gräva ned i trädgården @janbolmeson en så där 10 stycken så är du även hedgad mot en eventuell zombieinvasion.

3 gillningar

Rational Reminder har grävt en del i om QE är inflationsdrivande, och deras åsikt är att det inte är det. De har ett avsnitt fokuserat på QE som berör det, bl a. Kanske lyssna lite på det och se om det ger dig mer trygghet?

Men ja, USDns drop jämfört med SEK förra året var ju inte så jätterolig. :slight_smile: Det gör speciellt ont på de amerikanska statspapprena.

1 gillning

Faktiskt inte. Om strategin är klar, följ den.
Om den inte är klar, surt,Då kan man trixa massa och oftast i längden förlora avkastning…

1 gillning

Håller med din analys delvis. Kina är inte lätt och har blivit mycket svårare mht nationalism under Xi.

Jag tror dock inte USA som hegemon kommer att gå under i närtid. Snarare känns Europa på riktigt deken som inte verkar kunna lösa någonting. Inte ens vaccinering trots att man ha så stor läkemedelssektor.

Mht Indien så tycker jag breda fonder är lämpligast för det landet. Bott och arbetat där ett antal år och det är svårt med korruptionen och hur finanser egentligen rapporteras mot verkligheten. Även för bolag listade i USA med ökad kontroll. Så riskspridning via någon vettigt bred fond är nog lämpligast. Själv har jag inget specifikt i Indien mer än det som ingår i LF Tillväxtmarknad.

Jag messade Eric tråden idag. Han bara skrattade och vi sa att det var dags att bjuda in honom igen. Men han var på. :rocket::gem_stone::palms_up_together:

Självklart, konserver och vatten har jag. Kanske dags att köpa in en bössa och ammunition också. :man_facepalming:

2 gillningar

Lite tankar…

Inflation är resultatet av prisökning. Den är alltså inte samma överallt. Om priset på kött stiger 100% så märker inte en vegan av den inflationen.

Hur stor inflationen är på en individuell nivå beror på ens livssituation. En som bor gratis hemma hos föräldrarna med Netflix och Cola Zero som utgift kommer inte märka så mycket. Någon med familj och en massa olika utgifter, en stor bufferthink, som sparar ihop till en bostad kommer att känna av mycket mer. För en mångmiljonär är det främst prisändringen på finansiella tillgångar som definerar inflationen.

Inflation mäts i KPI (konsumentprisindex) där finansiella tillgångar exkluderas. Dvs fastigheter, sparkonton, guld, aktier, räntor, konst, bitcoin etc — allt du vill äga för att spara värde — räknas inte in i KPI. Så även om dessa priser skulle fördubblas finns ingen inflation enligt KPI.

En stor del av pengarna som adderades 2020 hamnade just i finansiella tillgångar, pga folk söker skydd eller hellre vill investera sina helikopterpengar än att konsumera dem, så ser vi inte så mycket inflation — ännu.

Det ironiska i läget är att om folk inte konsumerar pga osäkerhet/kris så tvingas företag istället sänka priser för att locka till köp och vi får då deflation.

Mer troligt dock är att när krisen lugnar ner sig tvingas företag kompensera förluster med prisökning och vi kommer se inflation. Höjs råvarupriser tvingas andra priser upp om marginalerna ska bestå.

Värt att notera här är att produkter som inte har någon direkt materiell kostnad, ex mjukvaror inte bör påverkas i samma utsträckning av en prisökning i råvaror.

Den totala mängden USD ökade med 24% under 2020 och förväntas öka runt 15% per år. Vet inte vad siffran är för andra valutor men gissar att den är liknande.

40% av världens USD har alltså tillkommit sen mars 2020. Hur det inte skulle påverka inflationen mer än 2% per år är för mig ofattbart.

Tror detta är den största anledningarna till att börsen och bostadsmarknaden mm stiger så pass mycket — fast vi egentligen är inne i en ekonomisk kris.

Tänker jag helt fel? Ledsen att jag eldar på inflationsångestfesten. :partying_face: :fire::fire::fire:

Ja pengarna går helt klart in i tillgångar. De hamnar hos människor och juridiska personer som inte konsumerar för pengarna utan de bara läggs in i tillgångar och aggregerar mer och mer teoretisk köprakft gentemot gemene man (gemene amerikan). Som tur är så kan gemene man fortfarande ha råd att köpa livsnödvändiga varor på grund av hur effektivt produktionen och de globala supply kedjorna blivit för sådana varor - så var det inte historiskt. Så även om en vanlig dödlig inte längre kan komma ikapp/brygga gapet mot storkapitalet så har man nog för att inte svälta.

Det känns ju som uppbäddat för kris om något skulle inträffa som skapar brist på marknaden för livsnödvändiga varor. Om dessa miljarder som pumpas in i tillgångar kommer ut för att trygga upp köp för livsnödvändiga varor så måste ju inflationen rusa. Finns det ingen forskning på tillgångsbubblor och hur de historiskt har påverkat inflation? Hur länge kan pengarna flyta in i tillgångar innan de börjar spilla över på konsumption? Hur skyddar man sig mot den trigger där pengarna flyter från tillgångar mot konsumption? Jag tänker tillgångspriserna kommer då rasa för så många söker att sälja av på samma gång, samtidigt som priser på varor rusar. Frågan är vilka tillgångar man idag kan förvärva som fortsatt är värdefulla när något sådant inträffar. Aktier i bolag som äger/producerar/har rätt till varor som man inte kan välja bort? Mat, energi, sjukvård?

1 gillning