Den börjar på B och slutar på n
En av anledningarna till att den skapades var att ingen skulle kunna trycka upp extra slantar som en del av någon makroekonomisk strategi.
Hej Per,
Jag gillar din portfölj. Hur gör du med guldet? Köper du ETF?
Jag tänker på att man kan inte månadsspara i guld delen.
Jag funderar på att skapa en portfölj och vill gärna ha guld istället för långa räntan. Min tanke var att spara regelbundet i varje fond men då uppstå problemet med guldet. Hur löser du detta?
Tack för svaret.
Hej
Kul att du gillar upplägget, då är man inte helt ute och cyklar. Jag kör guldet i ETF. Hittills har jag köpt större poster när jag ombalanserat en gång om året. Jag överväger dock att göra detta på kvartalsbasis framöver. Allt beror ju på hur stort ditt månadssparande är, men se upp med att avgifterna för ETF: en drar iväg.
Är det någon Guld ETF som du föredrar eller kan rekommendera?
För att se var inflationen “gömmer sig”, kolla på vilka tillgångsslag som inte ingår i KPI.
Kör just nu xetra gold (4gld) kolla också in den här tråden
Hej Per,
Kan du berätta hur har det går för din portfölj sedan du köpte den?
Jag funderar på att ha guld istället för ränta.
Det enda nackdelen är att man kan inte månadsspara i guld. Byggde du din portfölj med en klump summa redan från början?
Kan du månadsspara i den?
Tack för ditt svar.
Hej Sergio,
Min portfölj har dessvärre gått kasst sen just jag köpte den. Jag ombalanserade och gick över till nuvarande strategi precis efter att mina fonder dykt under coronacrashen och guldet dragit iväg. Men jag avråder dock ingen från att köra 20 % guld i sin portfölj. När jag tittar lite längre historik så ser jag att min portfölj inte har lika höga toppar som globalfonder men heller inte lika djupa dalar och det är vad jag vill uppnå.
Jag köper guld vid ombalanseringar ca 1 gång i kvartalet, då blir det i alla fall för mig så stora poster att valutaavgifter och köpavgifter blir acceptabla.
Hoppas det hjälper och lycka till.
Skaffa en RikaTillsammans-portfölj/allweatherportfolio så du kan sova gott. 
Hej Per,
Tråkigt att höra. Jag var verkligen taggad för att få guld i min portfölj.
Jag har just nu följande fonder:
Länsförsäkringar Global indexnära 60%
Emerging markets 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
Plus allabolag Sverige index 10%
Just nu saknas 10% som jag ska komplettera antigen med ränta eller guld. Den andra alternativet är att öka 10% Länsförsäkringar Global.
Återkoppla mig gärna om du har synpunkter.
Tack för hjälpen en gång till och lycka till med dina investeringar.
Jag tycker du skall köra på guld, annars tycker jag att din portfölj se bra ut. Kanske att du skall upp till 15 % på EM på bekostnad av Sverige delen, men det är en smaksak. Lägger du till 10% guld så har du i min värld en båt det går att sitta still i för att anknyta till förra veckans avsnitt. Resten är finetuning.