Säg att man gått ur marknaden, hur ser en klok strategi ut för att komma tillbaka?

En fundering så här mitt i veckan. Vi har ju på sistone haft en del trådar kring marknadsläget som många av oss får 1999- och 2008-vibbar av. T.ex. nu senast dessa diskussioner:

Låt oss för en gångs skull ignorera frågan huruvida det är sant eller ej, att forskningen talar för att man inte ska tajma marknaden, att statistiskt är det rätt att gå in med hela beloppet på en gång etc. Utan låt oss anta att vi kommer få se en initialt nedgång på 10 % och att man står utanför med en del av sitt kapital.

Hur tänker vi att en strategi för återgång in i marknaden ser ut? Dvs. vi vet inte hur långt ner vi ska, vi vet inte hur lång tid nedgången kommer ta etc. Men hur kommer vi tillbaka in?

Det vill säga låt oss fokusera på steg två i en “tajming”-situation. Steg 1 att ha gått ur marknaden har man redan gjort.

3 gillningar

Min spontana tanke är “in med allt nu, man köper ju till 10% lägre pris än tidigare”.

Men annars tänker jag att man får använda sig av samma strategier som vid nyttjande av belåning i en nedgång, dvs. efter olika procent nedgång från toppen går man in med nytt kapital och följer det som en robot. Skillnaden mellan detta och att använda belåning är ju dock att man då tar hänsyn till att risken minskar i takt med fortsatt nedgång och att man inte riskerar att stå med kapital som man inte hunnit gå in med.

Men kanske -10%, in med 20% av likviderna. Ofta vänder det här. Vid -20% in med 20% till av likviderna, vid -30% in med resten?

Ska tillägga att jag personligen är dålig på detta och gick in med belåning alldeles för tidigt i våras, jag får köpsug och FOMO vid nedgångar.

2 gillningar

Högst spekulativt, men det är klart att man behöver ett stabilt steg 2 att förhålla sig till om man väl gått ur.

Tänker spontant utan att verkligen gått till botten med mitt eget resonemang att oavsett fallhöjd så behöver man en bolagsvärdering i förhållande till ränteläget. Ex. med räntor runt 0 kanske PE 30 är ok, men för räntor runt 2% så kanske 25 är mer rimligt. Som sagt var, har inte tittat på detta i mer detalj och förmodligen skulle man behöva väga in betydligt mer. Samtidigt vore det gott att ha ngt enkelt att följa :slight_smile:

Har man väl satt sina gränser så skulle jag personligen välja all-in oavsett om fallet är 10, 20 eller 30%.

Det man helt missar här är år av långsam bolagsvärdsökning. Så om bolagen genererar bättre vinster trots kontinuerlig svag börsuppgång så sjunker PE till aptitligare nivåer när man stått utanför :slight_smile:

Jag vet inte om det är så klokt men efter corona så skrev jag ner att jag skulle göra följande

‐10% sälj sparkontot
-20% sälj bostads/statsobligationer
-30% sälj företagsobligationer
-40% belåna

(Och köp aktier)

Det bygger dock på att jag ska vara underexponerad idag för att kunna gå till överexponerad till “normalt” exponerad när allt har stabiliserat sig igen.

Nu i efterhand tror jag det är en dålig idé och kommer förmodligen inte öka min risk i en eventuell korrektion/lågkonjunktur osv.

I corona så testade jag att dra upp risken på ett mindre konto på lysa bara för att se. Och det gick ju bra, men det kändes inte bra i magen och det är inget jag kommer göra om igen. Efter att jag drog upp risken kunde vi lika bra ha fortsatt ner och stannat nere.

Jag tror det är dömt att misslyckas för min del iaf. Antingen så sitter man med för lite risk under för lång tid före, eller så riskerar man att ta för mycket risk vid fel tillfälle efter.

Jag tror nog mer på det som vi har sagt hela tiden.
Att välja rätt risknivå direkt och ombalansera vid behov och sänka risken ju närmare uttagafasen man kommer osv

1 gillning

Jag skulle inte försökt träffa exakta botten, för det går inte, lika enkelt som att vinna miljoner på lotto.

Däremot skulle jag använt två faktorer (nedanstående handlar inte om en -10% nedgång utan en riktig värderingsbubbla som spricker)

1. Är marknaden “billig”, alternativt ok värderad.
    Jag hade använt mig av två mått för att få någon hum:
    P/E:
    https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio
    Buffet indicator:
    http://www.currentmarketvaluation.com/models/buffett-indicator.php

2. Teknisk analys av uppgångarna under kraschen
    Mindre avgörande punkt, men i girigheten att hoppas på att börsen ska ner mer, så hade jag använt detta som försäkring att inte stanna utanför tills börsen är övervärderad igen.