Hur placerar man ca 10 miljoner? | Frågar åt en vän

Frågar åt en bekant som ska placera en större mängd pengar och jag undrar hur man bör tänka där.
Gällande tex:

Akiter/fonder

Vad tycker ni om “etikiska fonder”? (vem bestämmer vad en etisk fond är och inte?)

Andra typer av investeringar (guld / konst etc)

Krypto

• Summa summarum;
    Om man får in en större mängd pengar (jag vet inte exakta summan men säg 10 miljoner give or take) Hur skulle ni insatta personer här göra det på bästa sätt?

Tack!

1 gillning

Skulle först och främst rekommendera att träffa antingen:

så att personen har någon som är duktig att hålla i handen.

Ja, till aktieindexfonder via en fondrobot, t.ex. LYSA som vi rekommenderar. Läs gärna mer här:

samt

Nej. Nej. Nej.

Jag skulle även rekommendera amotera om det finns lån.

Läs denna:

6 gillningar

Fortfarande så lite pengar att indexfonder/räntefonder/guld/sparkonto beroende på riskprofil är det rimligaste.

2 gillningar

Den här gillar jag @janbolmeson :grin::+1:. Alla råd du gav är utmärkta. :+1:

1 gillning

Ja, det är ju alltid enklare ge råd till andra än att följa dem själv. :joy:

5 gillningar

Du själv har krånglat till det med egna alla möjliga tillgångar. Till slut blir det en dyr global indexfond haha. När man tänker efter :thinking::grin: ? Man skulle klara sig lätt med LF Global indexnära + sparkonto eller räntefond :+1:

3 gillningar

Du krånglar till det. Man klarar sig med Lysa. :slight_smile:

Angående etiska fonder är det populärt och mer eller mindre bara säljargument. Om man verkligen vill spara i gröna/etiska/hållbara fonder skall man kolla efter den nya klassificeringen från EU. Den skalan går från 1 till 9, där 8 är ljusgrön och 9 är mörkgrön. De enda som är seriösa med sin marknadsföring och urval hittas på nummer 9, den mörkgröna graderingen. Allt annat är säljknep.

2 gillningar

Är 100% Global indexfond krångligare än Lysa :thinking: ? @Aether

2 gillningar

Global indexfond/fondrobot är såklart en bra grund…

… men varför inget guld alls, dock? (Speciellt i dessa tider med hög inflation).
Låt oss komma ihåg att perioden 1970-1980 (när inflationen också var hög) så
hade guld mycket bättre avkastning än SP500 iaf.
Och mellan 2000 och 2012 hade guld också mycket bättre avkastning än SP500.

Dessa grafer inkluderar inte utdelningar för SP500, så är lite missvisande, men poängen förblir densamma – det har varit flera decennier där guld varit överlägset aktier.

Commodities_PM_Gold_vs_stock
GoldCoreAH20

2 gillningar

Om jag skall försöka mig på en spekulation, får vi prio-ordningen:

1. Bas-rekommendationen är att inte klydda till det och köra någon global indexfond/fondrobot.
  2. Kolla med proffs och/eller ta dig tid att göra egna efterforskningar.
  3. Överväg alternativa investeringar e.x. guld utifrån proffs/efterforskningar.
1 gillning

Exakt så. Guld och annat är kompletteringar när man fått de stora dragen rätt.

Tack! Snällt av dig.
Snabb fråga - varför just de där företagen? Säger inte att en hemsida säger allt men i och med att jag inte känner till dem sedan innan så reagerade jag på att det kändes som två ganska obskyra parter, men de kanske är betydligt bättre på sitt jobb de utför än de är på att bygga en “proffsig” hemsida? Men jag ska kolla upp dem. Undrade mest varför just dem…?

Annars, så skulle du säga att man mer eller mindre kan banka in allt på en fondrobot? Skall man först prioritera att kanske betala av alla lån tex vet jag att det finns ett rätt stort huslån. Personen i fråga har sålt sin del av ett företag värt typ 10 miljoner och har en månadsinkomst på omkring 150k och vill göra kloka långsiktiga investeringar.

Tack, schysst! Tyvärr säger de där graderna mig inte så mycket. Förstår inte riktigt hur jag skall läsa av dem. Men vad jag förstår så är det inte dumt att köpa en viss mängd guld oavsett värdet idag, eller? Så om man har säg 10 milj - hur stor andel skulle man lägga in i tex en fondrobot som Lysa och hur stor del skulle man köpa guld för?

Min personliga tanke och känsla är att jag idag är extremt skeptisk mot vad som definieras som ‘etiskt’. Det verkar tex väldigt ‘etiskt’ att investera i vindkraft för att vissa politiker säger att det är bra. Men jag personligen tycker att vindkraft låter väldigt, väldigt uselt på många sätt och vill i sådana fall hellre satsa i kärnkraft. Även vapen etc verkar inte kvala in som ‘etiska fonder’ men jag personligen tycker det är bra med ett försvar så jag är ju inte emot vapen.

Däremot vill jag inte investera i typ kinesiska kolkraftverk eller företag som sysslar med barnarbete eller river skog i Amazonas etc. Dvs uppenbara skurkföretag.

Men skalan där - är 1 “mest etiskt” och 9 “minst etiskt” enl bankernas definition?

2 gillningar

Jag instämmer med de ovan, börja med det mest grundläggande:
sparbuffert + global indexfond eller fondrobot.

Jag vet inte vad andra säger, men jag personligen hade nog inte satt in allt samtidigt
i en fond/fondrobot om jag var han. Kanske dela upp summan han vill investera i en insättning per månad över ett år för att jämna ut variansen (börsen och världsekonomin är ju lite i ett “osäkert” läge just nu).

Huruvida det är smart att betala av lån får någon annan svara på.

1 gillning

Ja det är nog klokt. Du menar att sätta in en del av kakan varje månad snarare än allt på en gång?

Det är som sagt inte mina pengar men jag tillfrågades och jag tyckte detta forum vore ett lämpligt ställe att fråga runt på, vilket jag hade rätt i.

Men en fråga jag har, ang banker, detta gäller inte personen i fråga utan mig, mina egna tankar. Jag kan inte grunda det med typ källor etc. Men jag har på senare år tappat förtroendet och tron lite på banker. Det känns dels som att de agerar lite märkligt på så sätt att de stänger ner konton för diverse kontroversiella personer och därtill undrar jag om de traditionella bankerna är utdöende som koncept.

Så om detta handlade om mina egna pengar, så är jag tveksam till om jag ens hade gått till en bank över huvudtaget. Kalla mig konspiratorisk, jag har ingen expertis i ämnet banker, men jag har en stark negativ magkänsla gentemot dem.

Du frågar åt en vän…
Ge inga råd till en vän om hur denne bör investera tio miljoner.

Det blir åtminstone 4.9 miljoner anledningar till att inte längre bli vän.

Att rodda en sådan förmögenhet förpliktigar - åtminstone om man har som mål att lämna efter sig mer än vad man haft till kommande generationer när man själv lämnar in.

4 gillningar

Tvärtom. 1 tar ingen hänsyn eller är rent utav skadlig och 9 har som mål att vara delaktig i den gröna omställningen som EU beslutat om. Carnegie har bäst sammanfattning vad en Artikel 9 fond är. Det är alltså EU som har definierat en vägkarta för den gröna omställningen. Där ingår ett antal artiklar som reglerar hur en fond bidrar eller motverkar till denna gröna omställning. Nordnet t.ex har en sökfunktion just utifrån denna nya klassificering.

De har fått utökade regelverk att förhålla sig till. Uppenbarligen inte tillräckligt bra då det drabbar oskyldiga och de inte fångar alla skurkar. Däremot är det ingen fara på taket för den som har fått ihop pengarna på lagligt sätt. Så länge du har en kapitalistisk marknadsekonomi kommer du ha de traditionella storbankerna.

Det finns olika skolor om huruvida man ska sätta in allt samtidigt eller dela upp det.
En risk med att sätta in allt samtidigt är att OM det går dåligt första månaderna för en nybörjare så kan det leda till att nybörjaren tar ut allt och blir bortskrämd från att någonsin investera igen.
Att dela upp kakan i flera delar gör att risken för dålig tajming sprids ut över tid.

Det är också sant. Värt att vara försiktig med hur man uttrycker sig när det är livsförändrande summor på spel. Du kan ju dela med dig av ditt perspektiv såklart, men klargör att denna investeringsstrategi inte passar alla och att han bör rådgöra med ett proffs först.

Du kan ju också länka till artiklarna på denna sajt så att han kan läsa själv.

2 gillningar

Någon här skrev att det var ”lite pengar”.
Men det är det inte. Tio miljoner är en sjuhelvetes massa pengar.

Att rodda en sådan portfölj förpliktigar. Din vän får antingen lägga allt i indexfonder (Länsförsäkringar Global Indexnära - jag har lagt in den på tangentbordsmakro).

Men även om alla småsparare här brinner för det där så innebär det inte att det är rätt - särskilt inte med så mycket stålar.

1 gillning