Hur placerar man ca 10 miljoner? | Frågar åt en vän

Jag skrev inte “lite pengar”. Jag skrev “så lite pengar”:

Det jag skrev är relativt resterande i meningen. Alltså relativt då man ska använda andra former av investeringar huvudsakligen än de vanliga som sätter upp modellportföljerna t.ex.

Vilket var en av TS frågor.

Det är inte samma sak som att det är “lite pengar”. Vänligen misskarakterisera inte det jag skriver.

1 gillning

Mina frågor här kommer inte ligga som grund för hur de kommer investera sina pengar. Goes without saying. Hade kunnat skriva att det var mina pengar men gillar inte att ljuga

Hmmm… Okej jag får läsa på mer om det där. Antog att det var just EU som hade definierat det där. Ante mig… Därför valde jag själv inte den “etiska vägen” för mitt Lysa konto. Men men. Tack för dina svar!

De enda två oberoende rådgivarna i Sverige i princip. Jag kan gå i god för båda och att de inte kommer sälja på kassa och dyra produkter. Om du googlar @HenrikTell så har han varit med i flera avsnitt på bloggen. @smaspararguiden har skrivit en väldigt bra bok ”mer pengar för pengarna”. Tror att andra här i forumet kan intyga ovan. :+1:

3 gillningar

Tack! Toppen!

Skulle rekommendera att amortera till minst 50 procent.

Jag påstår att det inte finns en bättre bas än global indexfond / Lysa (som är i princip samma). Man behöver egentligen inget mer än det och ett bankkonto.

Det är bara vi som gillar göra det mer komplicerat eftersom vi gillar nörda. Men man får handen på hjärtat dåligt betalt för det extra jobbet.

1 gillning

Dags att starta eget kanske? Inte för alla men man har bara ett liv och personligen sparar jag inte pengar för att mina barn ska få det bra (det får gärna bli så men det är inte det som motiverar mig).

Det är vad jag hade gjort för 3-4 miljoner, kört hög risk som nyemmiteringar och delägarskap i nya idéer, och förvaltat 5 enligt 4 hinkar modellen.

Edit: Jag är tyvärr en hög risk-person, så att ta mina råd är lite som att spela på lotto många gånger.

Är väl idiotiskt att spara i fonder och aktier just nu. Känns som en “perfekt storm” för ras på typ alla marknader och ekonomier kan gå ned ordentligt. Guld är väl det bästa som nämns hittills, men sågas?

Jag skulle säga USD, GULD och generellt bara hålla cash(inte merparten i SEK utan USD). Ha tålamod och köpa in sig i allt man vill lite senare, när vi ev. har haft en rejäl krasch och alla är livrädda och säljer allt de har. Så vänta kanske 10-20 månader tills det kan vara läge att investera brett. Gör tvärt emot vad många andra gör. Vissa här verkar ge råd som är samma råd som givits i 15 år+? Lyssna inte på småsparare som tror att allt går sakta upp i all evighet, de är fartblinda av så många år utan rejäla problem. Det är mina tips i det mycket speciella och osäkra läget vi är i just nu.

Har jag inte rätt?

Njae. De fonder som används till Lysas hållbara alternativ kommer från Öhman. Dessa två fonder baseras på svenska kyrkans investeringsprinciper, vilket i mina ögon, är helt fantastiska. De är seriösa hela vägen.

Ja för då måste du skapa konto hos en aktör, fixa in pengar, sätta upp köp, se till att följa upp etc. Massa saker som de allra flesta aldrig gjort tidigare. Ur den aspekten är Lysa mycket enklare. Svara på några frågor, logga in med BankID, fyll i ett formulär för att få in pengar och färdigt.

Nej. Du har tyvärr inget stöd för det i forskningen. Definitivt inte tajming delen av ditt påstående.

Här är en av många artiklar på ämnet:

1 gillning

Har du en kristallkula?
Annars gissar du bara.

3 gillningar

Jaha, jag trodde du menade att det var så lite pengar när du skrev ”så lite pengar”.

Fel av mig.

1 gillning

Jag hade lagt en miljon vardera i 10 starka bolags aktier med lång investeringshorisont, minst 5 år. Diversifiera bransch, land, valuta. Gärna låga PE, stark balansräkning, starkt varumärke, och bra kassaflöde samt stigande utdelningstrend historiskt.

Kanske dessa 10:

Volvo :sweden:
Electrolux :sweden:
SKF :sweden:
Balder :sweden:
SBB :sweden:
SEB :sweden:
SHB :sweden:
Gilead :us:
Elkem :norway:
Befimmo :belgium:

Lycka till :crossed_fingers:

Ser ut som en spännande samling bolag, men jag skulle tyvärr starkt avråda från att investera i enskilda aktier givet att man:

1. Inte har kompetens, kunskap och erfarenhet av de aktuella bolagen (på nivån att man 1) kan hitta fel i analyserna av bolagen hos professionella analytiker och 2) förstår varför andra inte köper bolaget. T.ex. är det flera av mina vänner inom fastighetsbranschen som fortfarande inte rör SBB med tång.)

2. Särskilt vanskligt är det att plocka på sig någon annans portfölj där det inte finns någon motivering till bolagen och man vet inte heller när de plockas bort från listan.

3. Man behöver dessutom vara väldigt emotionellt grundad eftersom att äga enskilda aktier kan vara väldigt volatilt.

I princip det enda man kan “kopiera” från någon annan är en global indexfond / fondrobot-strategi då det köper alla bolag. Men även det är vanskligt då man behöver ta hänsyn till faktorer såsom mål, sparhorisont, risktolerans, ekonomisk möjlighet vid sidan.

4 gillningar

Har man 10 miljoner att investera tycker jag det är tjänstefel att inte rekommendera mer diversifiering än en global indexfond eller fondrobot (aktier/räntor) å ännu värre ENDAST enskilda aktier - det finns många andra tillgångar.

Fysiska ädelmetaller, metaller, fastigheter (nåja), jordbruk, krypto, vin - ja bara fantasin sätter gränserna vad man kan investera i för att sprida sina risker…

2 gillningar

Det räcker att läsa kvartalsrapporterna för att få en bra bild av bolagen. Mer behövs egentligen inte. Erik Selin läser bara kvartalsrapporterna och ignorerar helt media. Enligt Buffet behövs ingen särskild kompetens alls mer än att kunna läsa och dra enkla slutsatser. Snacket om att det behövs ”särskild kompetens” är bara blaj.

Vad gäller SBB så mer än dubblade de kassaflödet Q1 i år jämfört med samma kvartal FÅ. Hyresintäkterna är inflationssäkrade och kunderna skattefinansierade. PE är lågt och DA nu över 4 %. Dessutom ger månatlig utdelning bra likviditet. En annan sak är de gigantiska insynsköpen sista tiden. En bra värdemätare.
Det finns absolut saker att kritisera socialdemokraternas utförsäljning av allmännyttan och att de berikar sig själva. Men svenska folket verkar immuna för kritik gällande S, i opinionsmätningarna stiger de mot nya rekord.

1 gillning

Välkommen till forumet @Jorgen_Johansson. :blush:

Jag tror vi bara får vara överens om att vara oöverens. Lyssnar på man på Buffett, läser hans brev så ser man att det finns enormt mycket särskild kompetens tillsammans med väldigt mycket emotionell kompetens - som att vänta i 60 år på att köpa ett bolag till rätt pris.

Har inte så mycket åsikt om aktien, är inte insatt på nivån att jag kan argumentera för eller emot. Däremot har jag pratat med flera av mina vänner som har kombinationen fastighetsägare + investerare och få av dem har rekommenderat köp av SBB i dagsläget. Självklart kan de ha fel (uppenbarligen tyckte ju marknaden det) - men jag tänker att det är en diskussion för denna tråd:

1 gillning

Plus Allabolag Sverige index 100% :grin::+1:. 100 ggr tryggare än rena Svenska aktier :grin::+1:

Man investerar pengarna i en allvädersportölj.

2 gillningar

Skulle springa så långt jag kunde om jag gick till en finansiell rådgivare som ville att jag skulle investera i dessa produkter. Sorry

2 gillningar