SBB - Samhällsbyggnadsbolaget | Tankar kring aktien

Så stora kursrörelse. Är det något på gång? Blankning? HJÄLP :slight_smile:

Plus ett på den. Är det de stigande räntorna som gör att aktien prisas in på en ny nivå?

Letade men hittade inget varnande direkt, så köpte lite fler, inflation skrämmer och fastigheter brukar vara bra att ha vid dessa tillfällen.

Utökad min innehav också!

Rulltrappa upp hissen ner!

1 gillning

Jag har noll koll på SBB.
Vad är skillnaden mellan B och D aktierna?
B har lägre utdelning och kostar mycket mer än D.

Saxat från deras hemsida.

Serie D har rätt till fem (5) gånger den sammanlagda utdelningen på stamaktierna av Serie A och B, dock högst två (2) kronor per aktie och år.

De har också en försäkring om att om utdelningen blir mindre än 2 kr något år så ska det kompenseras senare vid möjlighet. Ivf, d-aktien kommer aldrig dela ut mer än 2 kr, medan stamaktierna förhoppningsvis stiger med tiden.

3 gillningar

Intressant, tack.

Kan det bli mer än två kronor om dom ska “betala ifatt” nåt år?

Inget fundamentalt har ändrats. Stark tillväxt, långa kontrakt, lång räntebindning. Värderas till en högre premie men jag tror definitivt att bolaget kommer växa in i värderingen.

Backar fortsatt, ca 1500 nya ägare på Avanza sedan igår, undrar om det är dippköpare som håller uppe kursen från botten ur? :slight_smile:

Jag tycker det är intressant att följa utvecklingen! Just nu är det ner varenda dag. Undrar när det bottnar?

1 gillning

Har kikat på D-aktien. Den har varit dyr tidigare men börjar värderas på mer rimligt sätt nu. Om man t.ex. vill ta lite extra lån och har hanterbar risk kan den nog vara ett lämpligt alternativ.

1 gillning

Tycker inte D verkar ha rört sig anmärkningsvärt mycket på senare tid. Sett över hela perioden sen introduktion så har den inte rört sig alls nästan.

Det ligger i sakens natur att den inte rör sig så mycket. Jag har haft en hel del preffar och D-aktier innan så jag känner mig hemma i den terrängen. Det är de där sista 2-3 centimetrarna av kurvan ovan som jag fokuserar på. Den kan alldeles säkert gå ner mer men det är iallfall ingen uppblåst värdering nu.

Säger inte emot att det gått ner i år. Men inget häpnadsväckande.

Angående D aktien:
Med årets utdelning så ser D aktien mycket mer attraktiv ut än B.
I dagsläget behöver B aktiens utdelning stiga till typ 3,30 kr för att motivera köpet av B.
Har du samma syn och därför väljer D framför B eller hur har du tänkt?

Sen tycker jag det är en märklig uppdelning de har med stamaktier och D och utdelningen. Men det kanske bara är jag som reagerar?

Jag har inte gjort någon analys på det sättet. Jag jämför inte D- och B-aktien utan tittar mer på D-aktier och preffar i allmänhet. SBB D har varit ett bra alternativ även tidigare men framstått som lite dyr. Iom att utvecklingen för den här typen av aktier ofta korrellerar med marknadsräntorna följer de ett förutsägbart och cykliskt mönster. Om man tänker att vi nu får lite högre räntor en period men att de sedan går ner igen blir det säkert en bra period att öka i D-aktien. Om vi också tänker oss att börsen inte ska röra sig uppåt massor under en period är ju också D-aktien mer intressant än annars.

2 gillningar

SBB är en få enskilda aktier jag äger och jag känner mig inte särskilt oroad än så länge. Det har mig veterligen inte kommit ut några nyheter som drabbar SBB särskilt, utan prisutvecklingen verkar följa fastighetsbranschen hyfsat, bara med högre volatilitet (jfr. t.ex. Balder, Nyfosa, Sagax, eller LF fastigheter).

Men situationen kan så klart snabbt förändras om det skulle komma en dålig rapport om två veckor.

1 gillning

3 gillningar

Marknaden tog tydligen den käftsmällen som en god nyhet.

Jag kollade bara Viceroys bulletpoints, men mitt intryck var att de mest harvade kritik som redan är välkänd. Det är väl t.ex. ingen större hemlighet att SBB tar lån för att köpa fastigheter, renoverar dessa för att skruva upp värdet, och sedan använder det uppskruvade värdet för att ta ännu fler lån och köpa ännu fler fastigheter.

En killgissning är att de har shortat aktien ett bra tag nu och använde volymen efter rapporten för att stänga sina positioner. Om de hade väntat till efter delårsrapporten nu på onsdag och den visade sig vara positiv så hade det ju kunnat bli en betydligt sämre affär för dem.

3 gillningar

Initialt sjönk det rejält när kritiken kom, men efter en stund fortsatte det uppåt på samma sätt som innan kritiken.
Jag är “orolig” över att värdena är uppblåsta mer än vad som är berättigat.

Jag har inga SBB aktier, om nån undrar.

1 gillning