Det var en mindre trevlig utveckling på aktien pga. en tappad affär. Känns som en kraftig överreaktion, eller vad tror ni?
Själv tror jag på Embracers portfölj och kommande titlar så kanske kan man för ovanlighetensskull göra en bra aktieaffär nu.
Hur tänker ni andra?
Och du tänker förmodligen helt rätt
Men det hade varit roligt att få pricka in en så kallad raket, iaf en gång Och spel är något jag brinner för… så varför inte nu. Äsch, jag testar!!
Någon raket ska du knappast räkna med när det gäller Embracer. Det är ett alldeles för stort och tungrott företag för att kunna få en sådan utveckling.
Analyserna verkar iofs mer fördelaktiga gällande Embracer. Det är nog inte alls omöjligt att det kan gå att göra en hygglig affär på dagens nivå. Om/när aktien sedan “tar fart” mer på riktigt framstår förstås som mer oklart.
Jag har aldrig ägt Embracer (annat 1st aktie som bevakningspost) och jag ser ingen större anledning att göra det. Samtliga “småspararfavoriter” som går upp som en sol och ned som en pannkaka har några gemensamma faktorer:
Snabb tillväxt som “aldrig ska ta slut”
Karismatisk VD som lovar för mycket i goda tider, och brister i kommunikationen i sämre tider
Case där det är “svårt att räkna på” och stundtals omöjligt att ens förstå redovisningen
Jag vet ärligt inte i vilken ände jag skulle börja för att försöka värdera Embracer. Alla justeringar av resultat, aktiveringar av kostnader & täta förvärv gör att det är väldigt svårt att reda ut. Än värre, spelbranschen är notoriskt projektstyrd och det finns ett starkt beroende av stora vinster i vinnarna.
Vad är den långsiktigt hållbara vinstmarginalen i Embracer?
Tycker det är extremt svårt att sia kring. Fria kassaflödet är i princip aldrig positivt (senaste kalenderår med positivt var 2015) pga stora investeringar samt M&A. Här skulle jag velat se de göra likt Storskogen och fokusera på kassaflöde nu när pengar faktiskt kostar igen.
På rullande 12m betalar man ca 27gr operativa kassaflödet. Det är långt ifrån billigt. Det skulle behöva tripplas (som pang-året 2022) för att jag skulle tycka att det ser riktigt billigt ut. Varför? För att tillväxten här är långt driven av förvärv, vilket gör att jag inte vågar sätta en premium-multipel, speciellt inte i samband med att marknaden totalt tappat tilltro till bolagets ledning.
Det kan hända att det finns uppsida här, men man bör vara medveten om att det knappast ser ut som något arbitrage, utan situationen är riskfylld. Vore man av någon anledning sugen att köpa så skulle jag vänta och åtminstone se Insiders börja köpa. Om aktien nu är så fruktansvärt billig för att framtiden inte ser så mörk ut som marknaden menar, då bör ledning & styrelse tanka aktier.
”Jag vill särskilt påminna läsaren om att inlägget utgör mina personliga åsikter, tolkningar och slutsatser och ska inte på något sätt ses som en investeringsrekommendation. Att investera på aktie- och kapitalmarknaderna innebär alltid ett risktagande. Värde och avkastning kan såväl öka som minska och investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning och resultat är inte någon garanti för framtida resultat. Du uppmanas härmed att alltid göra din egen analys innan du väljer att investera i en enskild aktie eller fond och aldrig investera mer än vad du ekonomiskt klarar av att förlora."
Läser i DI att småspararna tar hem vinster i fina bolag för att tanka bland annat i Hexatronic, SBB och Embracer. Sedan ska man så klart vara sjysst och tillägga att även Investor nettoköps.
Men är det inte detta som är just det klassiska småspararmisstaget. Man tror att det är extrapris veckan ut snarare än en korrekt marknadskorrigering?
Jag skulle säga att det är helt omöjligt att säga om det är ett tillfälle eller inte.
Jag tillhörde de som länge stod vid sidlinjen och såg på när SBB gick ner från 70 kr och väntade tills de landade runt substansvärdet på cirkus 20 spänn. Då köpte jag på mig en post, och småköpte lite då och då vid dippar. Sen blev det teknisk knockout och sålde bort B-aktien med förlust. Har en post i D-aktien kvar. När jag köpte kände jag mig jätteduktig, bolaget såg bra ut, skuldsättningen var väl lite hög men driftnettot såg bra ut och jag vet att SBB är duktiga på att tjäna pengar sett till hur de är experter på att ta betalt från hyresgästerna för allt möjligt.
Har fortfarande inte landat i något svar på frågan “vad f-n vad det som hände” när aktien gick från 20 till 10 till 6 kr. Jag sålde inte av den enda anledningen att jag där och då trodde att det var en överreaktion och ett fyndtillfälle. Utdelningen gjorde givetvis också att det vattnades i munnen något enormt. Har flera gånger fyndat bolag och fått utdelningar runt 25% som har hållit i sig över tid (främst under covid när allt föll fritt). Såg väl helt enkelt inte alla tecken i SBB som verkade övertydliga för blankarna.
Samma sak med embracer… de kan ju givetvis rekylera upp på några fantastiska nyheter, största sannolikheten är väl att de fortsätter studs lite upp och ner för att kanske sen falla ytterligare 20% eller något. SBB drabbades ju av en veritabel lavin av dåliga nyheter, kändes nästan regisserat faktiskt…
Båda de här bolagen (och säkert en del andra också) verkar ha vissa drag gemensamt. Det handlar om stora löften och ovanliga redovisningsmässiga upplägg som är svåra att förstå. De “normala nyckeltalen” ser ok ut men hela konstruktionen är inte lätt att förstå. Sedan har de rekommenderats ganska friskt av alla möjliga “experter” ovanpå det. De har jämställts med “normala” företag vilket inte har givit en helt rättvisande bild.
Just det uttalandet var direkt dumt. Själva modellen med mycket prat om expansion och stora planer till höger och vänster borde fungera som en varningsklocka. Inget fel med stora planer men det borde då handla om faktiska resultat, inte “evig tillväxt som affärsidé”.
Idag är jag glad att jag gick in i dippen. Kan såklart ändra sig snabbt.
Såg även häromdagen att spelet Dead Island 2 sålt i 2 miljoner exemplar, vilket är bra! Fler bra titlar är på gång.