Snart är jag husägare. Trodde aldrig jag skulle köpa hus utan har trivts med att bo i bostadsrätt. Men med två barn och ett tredje på väg kändes det inte rättvist då jag själv är uppväxt i villa/radhus med möjlighet till vistelse på egen hand i skog och natur.
Vägen till husköp har varit kaosartad. Jag började spara i aktier hösten 2009 och satte under den hösten in ungefär 250.000:-. Sedan dess har jag levt otroligt snålt och investerat varje krona jag kunnat. Givetvis gått på en hel del nitar också såsom Kappahl och MQ men också gjort fina resor i exempelvis Precise Biometric.
Det var egentligen inte drömmen om hus som startade där 2009 utan för mig var det ett sätt att skydda pengarna från mitt egna slösande. Utan börsen hade jag säkerligen köpt en Porsche då, ja ni vet hur man var när man var ung och levde för dagen.
Jag hade tidigt bestämt mig för att inte bo kvar i Stockholm hela livet och min nuvarande fru med rötter från Värmland ville gärna flytta tillbaka till Karlstad.
2014 fick vi vårt första barn och där växte också tankarna på att lämna storstaden och sikte på husdrömmen togs. Vid det här laget hade jag passerat miljonen på mitt Avanzakonto för länge sen. En hel del trader i Swedbank, HM, Precise, Bioinvent, Sandvik, Atlas m.fl bidrog till en fin kapitalökning.
2018 gick flyttlasset till Värmland och med ett bra kapital kunde jag köpa bostad utan inblandning av bank och utan att behöva sälja nuvarande bostad först. Den nuvarande bostaden köpte jag april 2000 för 189.000:-. Den såldes hösten 2018 för 2.3 miljoner.
Inför bostadsköpet i Värmland, sommaren 2018, följde jag börsen i princip varje sekund och man kan säga att mitt humör svängde med kurserna. Jag hade i princip bara två aktier vid den tiden, ssab och ratos. När ssab vid denna tidpunkt fortsatte nedåt och ratos uppåt fick jag fatta beslut att sälja av ratos för att ha råd med nya bostaden.
Efter flytt blev det en del pengar över och det mesta investerades i ssab men jag hade också en del kapital att “leka med” i andra aktier.
Jag hade som mål att kliva av börsen när jag passerat 4 miljoner och det målet var jag några tusenlappar från att nå i början av 2020. Sen kom corona-smällen…
Jag fick se husdrömmen reduceras till ett minimum och förklara för min fru att vi kommer få bo kvar i vår lilla 4.a många år till. Alla skrek sälj och under en period av några månader gick jag inte ens in och tittade på börsen.
Som lägst var jag nere på 1.6 miljoner när coronaeffekten slog till som värst, vill minnas Nordea var nere på 53…
I detta läget, när många bekanta gjorde misstaget att sälja av en del i rädsla att förlora allt, gjorde jag tvärt om. Jag sålde min mc, tryckte in ännu mer pengar i Nordea. Begärde uppskov på vinstskatten för försäljningen av bostaden i Sthlm och investerade rakt in i Nordea.
I slutet av 2021 fanns det i princip bara två aktier i min portfölj, SSAB och Nordea. I mars 2022 gjorde jag något jag aldrig trodde jag skulle klara av, jag tryckte på säljknappen och sålde av allt.
Totalt lämnade jag börsen med 5.970.000, varav vinsten för 2022 landade på 2.260.000. Ssab sålde jag på 66:- och Nordea på 100 blankt. Det blir en slant till skatteverket nästa år men räcker gott och väl till husdrömmen för 6 miljoner som vi köpt. Nuvarande bostad, som vi inte har lån på, är såld för 2.5, vi gav 1.8 för den 2018.
När allt är klart, huset har fått sina små stödmurar och stenlagda uppfart, sitt utespa och ac-split aggregat och 8.7 kw solceller på taket, vinstskatt betald för aktie och bostadsvinst 2022, kommer jag ha kvar ca 900.000:-. Då har huset kostat oss 6.9 miljoner.
Då kommer vi också ha ett lån på 500.000 som vi tog för att kunna finansiera flytten utan att behöva sälja nuvarande bostad. Det lånet kommer få ligga kvar.
När jag tittar såhär i backspegeln så har jag gjort många bra val men jag har också mått riktigt dåligt under långa perioder. Jag har ju “gamblat” med familjens pengar och riskera att totalt haverera våra husrömmar. Ni som har stora belopp på börsen vet hur det känns när börsen stänger en fredag och man är rejält minus för veckan, det sätter tonen för hela helgen.
De pengar jag får över kommer givetvis också att investeras men jag kommer aldrig lägga så mycket pengar i så få aktier igen.
Jag vet inte vad jag vill ha sagt med detta annat än att dela med mig av min historia. Jag får fortfarande ångest av börsen, det kommer över mig som vågor på ett hav, men jag jobbar på det.
Denna resa har gjort mig starkare på något sätt, jag litar mer på min egen magkänsla än tidigare. Den stora förmögenhet jag hade har jag nu investerat i mina barns uppväxt. Som det ser ut idag, när bostadspriserna rasar, skulle jag förmodligen bara få tillbaka 75% om jag sålde huset idag men det gör mig inget.
Jag har varit på botten förut och när det ser som mörkast ut räcker det med en ljusglimt från ett ensamt fladdrande stearinljus för att se vägen ut.
Men visst kliar det i fingrarna att investera i ssab, HM, Nordea, Ratos och Bioinvent och och och…