SSAB bra investering?

Nyfiken på vad ni tror om SSAB som investering nu? Känns som att det finns en stor uppsida på aktien då biltillverkarna står i kö för att få köpa koldioxidfritt stål. Tunga utgifter nu pga satsningar för detta sänkte aktien stort, men min känsla är att SSAB kan bli en riktigt stor vinnare.

Hur tänker ni? Vill gärna höra fler åsikter innan jag lägger in mer pengar. :slight_smile:

Om vi får kraftigt ökat elpris och effektbrist då?

Samtidigt som kanske priset på järn faller och därmed gör annat stål relativt billigare?

Skulle inte satsa utan en rejäl fundamental analys. Kortsiktiga fluktuationer i pris är bara intressant ifall det finns en högre substans i bolaget.

2 gillningar

Känns som ett väldigt långsiktigt bet. Koldioxidfritt stål är högst teoretiskt än så länge från vad jag förstår.
Lite som att investera i elflygplan i jumboklassen. Förr eller senare kommer det vara en fantastisk uppfinning, men man måste vara tålmodig i termer av decennier.

Några tankespjärn:

• Kan uppsidan fundamentalt redan vara inprisad i aktien? Det är ett stort & välanalyserat bolag
  • Med dagens höga stålpriser kan det bli en fråga om tajming, till slut kommer tillverkare få köpa det stålet som gör att dem kan sälja enheter utan förlust
  • Senaste kvartals siffror visar markant högre bruttomarginal, har du räknat på det med en mer normaliserad lönsamhet?
  • Deras ROIC har historiskt varit väldigt överallt (typiskt för råvarubolag), vad talar för att deras investeringar i CO2 stål kommer ge resultat? Det är en hårt konkurrensutsatt bransch som handlar med råvaror i slutänden
  • Mitt tips är att RÄKNA på det. Gör vettiga antaganden så bör du se huruvida bolaget ser undervärderat eller övervärderat ut :slight_smile: Viktigt att du även får med NÄR kassaflödena från dessa investeringar dem gjort förväntas komma, pga tidsvärdet.
2 gillningar

Älskar denna frågan.
Lite som:

”Vad vet jag som inte redan den professionella investerareliten redan vet?”

2 gillningar

Finns ett amerikanskt bolag, Boston Steel tror jag, som har en alternativ fossilfri metod utan vätgas. Bla BMW har investerat i denna.

Känns som att spåret med fossilfritt kan bli både topp och botten, med jättesvårt att se igenom vilket det blir i förväg.

Den som köpte SSAB för 24 år sedan har fått 0 i värdetillväxt på aktien, samtidigt som börsen har skenat. Den som köpte aktien 20007 har tappat 80 procent av värdet.

Inget för personer med dålig nattsömn och svag ekonomi. Men visst, förr eller senare borde det komma en våg uppåt igen, så en begränsad summa i lekhinken, varför inte? Än en gång, detta är inget för sådana som mig som vill minimera sin risk.

1 gillning

Jag har lite SSAB i min lekhink. Tror och hoppas den kan stiga litegrann iallafall men inget jag räknar med :sweat_smile:

1 gillning