Månades aktieköp, tacksam för tips

Jag tar gärna emot tips på någon aktie på Small Cap att köpa den här månaden. Jag har nästan bara aktier på Large och Mid Can och nu försvinner ju Svedbergs snart. Motivera gärna också varför du rekommenderar en viss aktie.

1 gillning

Dala energi på First North!

Kul att äga ett elnätsbolag (enda alternativet är väl Fortum?). Supermegakul att de har stämma i Rättvik Arena en fredagskväll och bjuder på “mat och underhållning”! Sveriges Omaha!

16/5, du hinner registreras i aktieboken :smile:

(nej men elnät känns som kul lekhinksdiversifiering. Disclaimer: äger själv en liten post men ska inte till Rättvik Arena…)

Tack för svar! Men jag är nog för feg för att satsa på den firman. Dessutom leker jag inte med aktier längre, det gick åt skogen sist.

Tar ut en lista med bolag som:

1. Senaste 5 åren haft positiv vinst
  2. Har en rimlig/låg värdering (EV/EBIT 4 - 14)
  3. God avkastning på investerat kapital (+10%)
  4. Växt omsättningen över senaste 5 åren med minst 5% per år
  5. Har en rimlig skuldsättning (Nettoskuld/EBITDA < 2,5)
  6. Ökat fria kassaflödet senaste 5 åren
  7. Har en utdelning
  8. Har en F-score på 6 och över som proxy för att bolaget fundamentalt utvecklas åt rätt håll

Får ut:

B3 Consulting
Kabe
Novotek
Poolia

OBS: Äger aktier i samtliga av dessa bolag

4 gillningar

Själv skulle jag aldrig rekommendera att investera i invividuella aktier, förutom i lekhinken. Själv lekte jag lite med Meta efter den stora nedgången.

Men med tanke på att elnätsbolagen nämndes, så kan jag säga som relativt insatt i området, att det finns en väldigt stor regulatorisk risk i branschen. Det har uppmärksammats mycket hur hutlöst elnätsbolagen tjänar, och staten tittar mycket noga på sätt att strypa denna vinsten.

Men lycka till ändå!

3 gillningar

Varför frågar du då helt okritiskt på ett anonymt nätforum?

5 gillningar

Tack André, det var uppskattat. Använder du Börsdata?

På vilket sätt är jag okritisk tycker du?

Intressant, tack!

Jajamän, kund snart 4 år :slight_smile:

Bra metod! Kan noteras att dessa bolag har lågt belåningvärde på avanza, så mindre “gratis 10%” om du investerar där. Antyder väl också hög risk.

1 gillning

Tittar du någonting på affärsmodellen, konkurrenter, marknad, produkt etc, eller bara siffror från Börsdata?

2 gillningar

Målet här har att ge inspiration :slight_smile:

Har en såkallad kvantitativ portfölj, där jag systematiskt handlar efter siffror, där finns ett antal av dessa bolag :slight_smile:

Är min mest framgångsrika. portfölj hitills sett till avkastning.

Dem få gånger jag handlar med enskilda aktier utanför mitt regelverk så handlar det oftast om börsnoteringar, tydliga felprissättningar eller i samband med andra special situations. Då kikar jag alltid på bla konkurrenterna, ledning & styrelse, affärsmodell, framtidsplaner etc.

Edit: För att förtydliga, mina regler är inte samma som stegen ovan, min modell är rätt komplex och kräsen

2 gillningar

Jag vet inte riktigt vad Avanza tittar på när det gäller belåning, men jag har en känsla av att det starkt korrelerar med storlek på bolaget :slight_smile: Jag har belåning på bara en av mina 3 portföljer, och i den är det bara globala fonder

2 gillningar

Hej. Inte direkt svar på din fråga men ett par aktier jag ägde innan jag fegade ur och sålde.

Hoppas på ännu bättre pris i höst/vinter.

BE Group p/e 2.83 p/s 0.27 direkt avkastning 9.51 %.
Bra och efterfrågade produkter vad jag förstår.

SSSAB B p/e 2.78 p/s 0.5 direkt avkastning 10.13 %
Bra efterfrågat miljövänligt stål.

För mig verkar de som riktigt bra köp med efterfrågan som borde hålla i under några år.

Men jag är ju inte proffs analytiker.

Troligen kommer jag bara plocka aktier om jag köper igen.

Då jag bara tänker behålla några år är tidpunkten för köp viktig.
Annars kan de här kanske vara
vettiga att månads spara i.

Någon som vet några risker med BE Group?

Riskerna med BE group ligger i stålets prisutveckling. Det är svårt att få kläm på, men givet konsensus bör motiverat värde på bolaget ligga runt 150 SEK per aktie.

Obs: äger BE Group sedan ett år tillbaka i en systematisk portfölj, vilket gör att jag möjligen säljer här i slutet av månaden om inte min modell säger att dem ska ligga kvar :slight_smile:

1 gillning

Tack för informationen.
Jag får som jag skrev följa hur den utvecklas till hösten.

SSAB gjorde ingen utdelning de två föregående åren. Jag tänker därför att man borde dela årets utdelning på tre för att få en uppfattning om vad man kan förvänta sig för utdelning per år.
Jag har också läst att de har stora investeringar framför sig, hur kan det påverka?

Med det sagt tittar jag själv på att köpa in SSAB till lekhinken.

1 gillning

Hej. Du har rätt i att direkt avkastningen varierar och att SSAB har stora investeringar att göra.
Jag bedömer dock att omställningen till “grönt” stål kommer att göra att SSAB får en stor marknads fördel och stärkt varumärke.
Då efterfrågan på “grönt” stål är stark borde de kunna få bra betalt under ett antal år. Kanske ett stort antal år.
De övriga stål leverantörerna står troligen inför samma omställning och kostnader.
Och om x antal år ökar konkurrensen även inom “grönt” stål och det blir kanske prispress även där.
Men som jag skrev. Jag kommer bara att behålla aktier jag eventuellt köper i höst under några år och jag bedömer SSAB kan vara en vettig aktie för mig.

Vänligen

Veikka