Tänkte kolla här inne om det finns någon som går emot resten av alla som sparar i breda index etc och investerar mer likt warren buffet eller charles munger gjorde tidigt i sina karriärer alltså satsar stenhårt på max en handfull aktier.
Jag själv investerar brett i index men har fått en liten “ådra” att vara stolt ägare över fåtal aktier jag har hittat 3 stycken “stabila” aktier som jag kommer ha runt 5 procent av min portfölj i för att se hur den går dom är sprida inom brancher som har har svårt att se att de kommer gå under och jag har en stark tro på att de över tid kommer fortsätta vara viktiga pjäser i vårat samhälle.
Jaja denna tråd är ej att jag går emot indexinvesterande eller liknande utan jag är mer nyfiken på er som har fåtal aktier vilka aktier ni har och varför just dom
Jag har 11 fondinnehav, samt nedan aktier. Vissa blir ju dubbelexponering mot då Investmentbolagen äger dom också.
Jag sover dock bra om nätterna och köper mera när tillfällen ges.
Handelsbanken
Tele 2
Axfood
Astra zeneca
Industrivärlden
Investment AB Spiltan
Investor
Latour
Lundbergsföretagen.
Jepp det där med tech undviker jag helt när det kommer till enkilda aktier när jag köper en enskild aktie så vill jag ha ett bolag i en “tråkig” branch samt som visat sig stå emot hyffsat när det stormar på börsen samt visat sig stå starkt över längre tid helst.
Jag tycker min globala indexfonder innehåller tillräckligt med tech aktier
Nä detaljhandel/skogindustri/investmentbolag likt investor med mycket industri i portföljen är min kopp av te
Jag satsar på utdelningsaktier, dvs stabila företag som tjänar bra och delar ut bra till sina aktieägare.
Hyfsat jämt fördelat, lite övervikt på bankerna.
Japp, bara svenska bolag. Tanken är att jag ska leva på utdelningar om 20 år, tidigarelägga min pension med ett antal år!
Sant, men det är då du ska köpa byggbolagen…
Sedan dra nytta av de relativt höga utdelningarna i högkonjunkturen. Tilläggas att det är min minsta post, relativt högre risk i byggbolagen än mina andra aktier.
Bankaktierna har jag haft sen finanskrisen 2008-09.
Jäklar då måste du har gjort en bra resa om jag får gissa på dina bankaktier
Själv är jag väldigt ny med i köpa in mig i enskilda aktier har fondsparat senaste 10 åren vilket jag kommer fortsätta med men kommer börja köra in en del i enskilda aktier så det ger mig en rolig hobby att få läsa bolagsraporterna o följa resan med bolagen vilket blie roligare när man även äger aktier i dom blir lite “skin in the game” eller vad man säger
Rent instinktivt är jag väldigt pessimistisk mot (värderingen) på de flesta bolagen där ute Hade det inte varit för den gedigna empirin bakom aktieindex hade jag nog varit fullproppad med obligationer och guld. Typ om jag hade fötts 20-30 år tidigare. Men nu sparar jag som en pessimist och investerar som en optimist genom att hålla för näsan och köpa allihop
Med det sagt måste jag hålla med om Axfood. Hade jag valt en aktie på Stockholmsbörsen hade det nog varit den, och jag har haft den i lekhinken. Annars går jag ofta i fällan av att identifiera bolag jag älskar som kund, men som i gengäld givetvis är kassa aktier Host, harkel ByggMax!
Ja verkligen, då va det en stor risk men lite risk måste man ta…
Aktier är inte för alla, har någon bekant som köpte enskilda aktier men hen blev så nojig när aktien dippade 10% på kort tid och sålde dom men efter nån månad så hade den gått upp 15%. Måste ha lite is i magen och våga tro på sin aktie, att man gjort en bra analys.
Det är en sak att läsa bolagsrapporterna, det säger bara kortsiktigt hur det går för företaget. Där ser du hur det kommer gå närmaste året. Jag ser mer på hur jag tror att företaget kommer att se ut om 10 år. Vilket är en ren gissning men en kvalificerad sådan… Visst banker kanske är det bästa exemplet, jag trodde att vi skulle ha en betydligt högre ränta för många år sedan men sen slog pandemin till.
Men ett ex är ssab, omställning till grönt stål. En framtidsvision som kommer göra ssab jättestora, om visionen slår igenom.
H&M, hur kommer de att klara omställningen med online handeln, några klädeskedjor har redan gått under.
Volvo (inte Volvo car), hade en bra rapport. Volvo är kanon fint företag, hur kommer omställning till fossilfritt går för lastbilar?
Finns jättefina svenska bolag, gäller bara att hitta sina bransch och sedan hitta ett bolag i branschen man tror på!
Vem vet, om 10 år kanske storbankerna inte finns i denna omfattning, nischbankerna kanske tar större andelar.
Låter lätt men det är svårt och som jag nämnde, en stor chansning. Hade det varit lätt så hade alla varit miljonärer.
Ja, Jag har ägt några av dessa länge och det är min bas, som förmodligen kommer bestå. Det kommer ju alltid köplägen förr eller senare.
Är dom dyra i perioder så är det ju bara att avstå att köpa och lägga dom pengarna på fonderna istället.
Haha jag könner igen mig i det du skriver jag är väll lite “känd” av polarna som den som tror på domedagen typ (lite överdrivet).
Men så frågade en polare varför jag ändå är fullinvesterad i aktier och köpt en bostadsrätt om jag ändå tror på en riktig kris inom en snar framtid och mitt svar är att jag ej litar på mina egna teorier/känslor utan jag vill ej heller gå runt o leva rädd visst jag har tagit lite försiktighetsåtgärder som att ha en buffert för minst 1 år (betalat av mina lån) etc men mer än så tror jag bara att jag hamnar i en “bubbla” av skräck och där vill jag ej vara
Aa håller med dig därför jag plockat dessa 3 aktier då jag tror att de är inom brancher som ej kommer försvinna inom en snar framtid och hotas ej av tech utvecklingen eller liknande samt har stor konkuransfördelar
sca har en av europas största skogsinnehav och förpackningar av trämassa ser jag ej att vi kommr sluta använda snarare kommer väll efterfrågan öka för det iom hur dåligt det är med plast.
Samt axfood har stora andelar av den svenska detaljhandeln och verkar ställa om i bra takt med ny robotisering etc.
Investor: ja vad ska man säga om denna jag ville ej plocka ett enskilt industribolag då jag ej vågar gissa deras framtid men blir som en liten fond med svenska industribolag och annat “smått o gott” i påsen som jag tror kan prestera bra i framtiden.