Justeringar i aktieportfölj 2024

Edit: Atlas Copco och Volvo blir riktiga dubbelmackor, så någon som har förslag på två stora stabila bolag jag skulle kunna ersätta desså två med för att diversifiera mig ytterligare där?

Hej! Är 22år gammal och började intressera mig för aktie för drygt ett år sedan. Har nu en portfölj med många innehav jag vill och och dels innehav som kanske inte är något jag hade köpt idag. Tänkte därmed vikta om min portfölj till något mer likt denna under 2024 tänkte jag.

Vad tycker ni om den? Många företag i olika brancher, på olika marknader, i olika länder med en stadig grund i Investmentbolag och indexnära bolag kryddat med en hel del småbolag/tillväxt som går med vinst och växer starkt (Förrutom Hexatronic & Zaptec men dom äger jag redan och vill hålla kvar ett tag oavsett risk)

Tankar kring portföljen jag tänka vikta om till? Något jag bör lägga till eller ta bort?

Fina bolag tycker jag däremot lite mycket dubbelägande på volvo och atlas copco?
Jag tänker då industrivärden är runt 30 procent volvo och investor har väll sin största post i atlas copco?

Men det har du säkert själv tänkt på :slight_smile:

Ja du har en poäng, och har tänkt på det. Det är typ mina två svenska favorit kvalitets aktier. Men har tänkt på att kanske byta ut de två mot två andra kvalitets aktier för att diversifiera lite ytterligare och slippa dubbelmackan. Har du några förslag?

Edit: Kikar på att byta ut Atlas Copco och Volvo mot någon utav följande möjligtvis:
Assa Abloy
Alfa Laval
Hexagon
SSAB

Nu har jag en förkärlek för investmentbolag så jag hade sagt kör pengarna i dom :wink:

Annars så gillar jag axfood vi alla måste ju käka liksom :smiley:
Och de äger.flera stora märken i sverige så som mathem/willys/dagab etc samt en stark ägare :slight_smile: och ger en fin utdelning :slight_smile:

Jag gillar bolag där jag känner att jag har en stor tro att jag kan lämna aktien obevakad 10 år och komma tillbaks och den ska finnas kvar och må bra fortfarande :slight_smile: omöjligt att veta såklart men de 10 år jag investerat så har den metoden fungerat ganska bra :slight_smile:

1 gillning

Alright! Och Axfood är en av de passiva aktierna du känner du kan ha?:slight_smile: extrajobbar på Willys så lite kul ju!

1 gillning

Aa har dock det mesta av min enskilda aktier i investmentbolag men en liten del är i axfood och den har jag inga problem alls att lämna i byråladan och “glömm” bort ett par år :slight_smile:

1 gillning

Spännande portfölj! Får man fråga hur den gått 2023? Har den sett likadan ut hela året?:smiley::smiley:

1 gillning

Äger inte allt det ännnu men mycket av det, typ gått ±0 pga hexatronic, Zaptec och ägde sbb i början av året… Men resterande aktier har nästan allihop presterat väl. Har väl lärt sig att inte köpa sig in i högt blankade aktier :joy:

2 gillningar

Förutom Atlas och Volvo så äger du ju också AstraZeneca dubbelt via Investor.

Du skulle kunna överväga att ta in Latour i portföljen om du vill ha fler investmentbolag (så får du Assa Abloy på köpet)?

Annars om du vill bredda dig lite skulle du kunna kolla på t.ex. Tele2 eller Axfood. (Det känns som din portfölj har övervikt mot svensk industri och amerikanska techbolag).

2 gillningar

Får en ynklig exponenering procentuellt mot läkemedel med enbart innehavet i Investor! Ska överväga Axfood :slight_smile:

1 gillning

Ps: känns inte telekom lite dött eller vad är caset med tele2?

Haha, jo det kan man ju tycka. :slight_smile: Jag läste nog lite slarvigt, det var inte du som bad om aktier du kunde lämna obevakade i 10 år utan bara “stora stabila bolag”. Anledningen till att jag nämnde Tele2 var för att det kändes som en typ av bolag du inte har exponering mot.

Mer specifikt: låg värdering, defensiv aktie, likt Axfood bra utdelning och bolag som går bra även i lågkonjunktur. Men det är inget direkt tillväxtbolag.

1 gillning