Saab b - krig vs fred?

Hej RT.

Har 600k investerad i Saab b aktie sen några månader tillbaka med framtidstro ( 5 år)

Vad är er initiala tanke med krig vs fred gällande Saab aktien from nu?

Drop, tillväxt alt stagnation? Intressant att höra era tankar?

Vad hade ni gjort med aktien, köpa mer, ligga still eller sälja?

Riktigt vågat :joy::rofl:! :wink::+1:

Beror på mycket.

Ligger aktien i din lekhink eller är det hela din portfölj?

Enskilda aktier får man troligen värdera och ta ställning till själv, då ingen sitter med en fungerande spåkula.

Men hade jag haft mer än 10% av min portfölj i Saab aktien och bara fem års sparhorisont, så hade jag helt klart sålt idag.

Men det är jag, som föredrar att investera i det som har bäst odds på lång sikt enligt forskningen.

1 gillning

Oavsett hur kriget går lär försvarsindustrin och SAAB ha mycket att göra det närmsta decenniet eller så.

Men det är ju också redan relativt höga värderingar och nervösa investerare, det har gått ner mycket på sistone för att de av någon anledning tror på Trumps uttalanden att denna gången ska han minsann fixa fred på en kvart.

Lite som tidigare säger, är det en stor del av din portfölj hade inte jag vågat sitta med en enskild aktie så utan spridit riskerna.

4 gillningar

Vi köpte aktien veckan efter att Putin anföll Ukraina 2022 eftersom vi tänkte att denna sektor kommer behöva steppa upp och det har ju gått rätt bra sedan dess. Så bra att det rubbat vår målsättning med runt 30/70 fördelning (aktier/räntor) nu när vi är pensionsfärdiga…

Tankarna framöver är väl ungefär som @Lord_Json skrev tidigare

Och även med reservation för Trumpens totala oberäknelighet på alla områden. T.ex vet man ju aldrig vad han kan få för sig av protektionistiska idéer runt komponenter från USA. Alla prylar SAAB tillverkar innehåller ju vitala delar därifrån och han kan ju få för sig att stoppa det mesta av svensk export till 3:e land. T.ex motorerna och det mesta av elektroniken i JAS och alla andra produkter för att kunna sälja F35 mm.

Men för vår del spelar det ingen roll hur det går eftersom aktierna bara skvalpar i lekhinken så dom får ligga kvar tills vidare. Men jag hade nog tänkt till en gång extra innan jag handlat till dagens kurs om pengarna hade ingått i något sammanhang vi hade behövt framöver. Men som en del av lekhinken kan det ju kanske vara en spännande grej :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Nu tänker jag högt.

Aktier handlar ju om vad vi köpare/handlare tror och inte så mycket om bolagets siffror.

Så frågan är ju om denna aktien redan är inkasserad i sin framtidstro eller om det finns utrymme kvar? Aktien har ju redan gått hur bra som helst de senaste åren vilket vittnar om att många investerare intecknat sin framtidstro. Och då blir ju följdfrågan om samma personer kommer nöja sig med att sitta kvar på sin position när det lugnar sig eller flytta pengarna till en ny tro?

Bolaget kommer garanterat gå supderduper i många år framåt men det innebär ju inte att aktien gör det samma. Om du köpt in dig nu så kan en klura på varför någon annan valde att sälja till det priset du som köpte för :face_with_monocle:

1 gillning

Tänker att enda gången jag hade investerar 600 k i denna aktie är om jag varit mångmiljardär där detta varit växelpengar och jag skulle vilja lägga något i min lekhink. Tänker att måste du ställa frågor likt detta ska du nog inte heller göra det. På sin höjd kanske lägga pengarna i en bred försvarsfond med låga avgifter.

Jag ser ingen god anledning att tro att jag skulle vara bättre än resten av marknaden på att värdera detta bolag, så jag lägger mig på marknadsvikt (alltså runt en eller två tiotusendelar av portföljen).

Jag hoppas innerligt att ditt totala kapital är någonstans minimum 6-12 Mkr så att detta bara utgör max 5-10% av ditt kapital. Även det är “hårigt” med så pass mycket i ett enda bolag.

Alldeles för kort tidshorisont för en enskild aktie. Tänk 10-20+ år.

Bra och väldigt viktigt bolag.

Aktien rör jag inte på dessa nivåerna / värderingen. Om den halveras så kan jag tänka mig att köpa på 200-250 kr

Bolaget kommer säkert att växa så det knakar med alla order de har i boken.

Om de sedan lyckas konvertera det till växande vinster, inte minst för JAS delen, är väl den stora frågan. Historiskt sett har de inte lyckats så bra med det på JAS. Knepiga affärer med en massa motköp.

Jag har inte aktien och det säger väl vad jag tycker.

Vad tycker du själv?

1 gillning

Tack @JFB

Jag tycker Saab är ett väldigt spännande bolag med en möjlig stor framtid. Är 480 kr som vi köpte aktien för bra? Ja, med tanke på vart den står nu ca 529 kr så har det varit en fin utveckling.

Till alla svar ovan så är Saab aktierna (600k)ca 10% av totala avanz innehavet och en stor del av lekhinken dvs inkl ett köp av klarna som köptes på botten för en lite tid sedan :slight_smile:

Men tack för alla kloka ord och inputs :folded_hands:

10% av hinken :+1:

Vi hänger i så ser vi. Är vi i mitten av kurvan eller blir det en ”novo nordisk” :hugs:

Vad får dig att tro att jag vet? :see_no_evil_monkey:

Tror du på aktien på lång sikt och är ok med att chansa, så spelar väl ingen annans gissande roll?