Saabaktien, behålla eller sälja?

Vad tänker ni om Saab aktiens framtid ? Köpte för någon månad sedan. Läge att sälja eller ligga kvar ?

Den är alltså upp 110% i år, och jag tycker inte SAAB har tillräckligt bra portfolio av system för att värderas högre just nu.

Jag hade nog tagit hem vinsten enligt det gamla ordspråket “Sell in May and go away”.

Om världsläget ändras drar med sig aktien ner kan man nog gå in med en stek igen efter sommaren.

Jag köpte 12/3 och sålde 23/5. Drygt 20% avkastning kändes ok.

1 gillning

SAAB-aktien har gått grymt bra. Köpte lite av etiska skäl (försvar av Sverige är etiskt) före Ukrainakriget och aktien är upp över 700% sedan dess. Kanske är dags för en vinsthemtagning?

Får skicka ett tackkort till Putin för att han drog igång tredje världskriget :).

1 gillning

Den ska upp mer. Ska rustas upp i flera år framöver och SAAB är ledande.

Behåll för framtiden

1 gillning

Vad var din plan när du köpte den?

3 gillningar

Långsiktigt innehav har 200 000 kr över . Tar gärna mot andra tips. Behöver inte pengarna på 2 år

3 gillningar

Det där är INTE långsiktigt :sweat_smile:
Det där är för sparkonto.

Enskilda aktier ska man ha minst 10++ år som horisont.
Åtminstone om man investerar.

Allt annat är trejding = spel

1 gillning

Har redan sparkonto… vad rekommenderar du för investering på 2-3 år?

Studera kurvan över antalet aktieägare.

Finns det någon på denna jord som inte köpt aktien?

Greta 81 tycker inte det är läge förrän beqerelmätarna tickar? Bara dumma pengar som flödar in nu.

Otroligt skeptisk. Har kortat.

1 gillning

Vad föreslår Greta för investering?

Tyvärr. Tråkiga men rätta svaret är sparkonto på 0-3 års sikt.
Det är generella tipset på RT.

Därefter 10% aktieandel per sparår från 3-9 dvs 30-90% aktier i indexfond.

10 år och längre 100% aktier i indexfond

Enskilda aktier har högre risk än en indexfond pga koncentrationsrisk så generellt ska man hålla dessa ännu längre än en aktieindexfond. Därav jag skrev 10++ år för enskilda aktier.

Är du med?

2 gillningar

Beror på lite, tycker jag.

Ifall man inte måste sälja av kan man alltid köra 100% aktier och vänta ut potentiell nedgång.

Problemen kommer egentligen bara ifall du måste sälja, vilket du borde arbeta för att aldrig behöva.

Sätt dig själv aldrig i en situation där du måste sälja ditt innehav, så kan du alltid köra 100% aktier, och vänta tills de går upp igen vid potentiell nedgång.

1 gillning

Hur gör man om aktien aldrig går upp igen? :thinking:

Ja bra fråga, jag kör bara globala indexfonder så där hoppas jag fonderna går upp över tid, annars är det slutet för mänsklighetens utveckling, och då har vi andra problem tänker jag.

Men nu handlar tråden om Saab aktien. Så kan vara bra att ha en plan, vad man gör om aktien går ner och sen aldrig upp.

Att aldrig sälja kanske inte är ett så bra råd just kring enskilda aktier.

Men har själv bara tre, som ska ägas på 25 års sikt, hoppas på det bästa. Men räknar inte med att de lönar sig. Lite mer som ett lotteri är det, för min mentala bokföring.

1 gillning

Såklar. Fast det kräver egentligen oändligt lång sparhorisont eller åtminstone 10 år. Börsen i allmänhet och en aktie i synnerhet kan vara nertryckt längre än man själv kan vara likvid :man_shrugging:

TS snackar om 2-3 år så då är det rimligt att applicera RT tumregler tycker jag.

Att köpa en (1) aktie planlöst är inget jag rekommenderar oavsett sparhorisont.

1 gillning

Ja grundproblemet är väl att TS tror sig kunna hitta vinnare på aktiemarknaden, vilket går emot all forskning på ämnet.

Rekommendationen blir därför, sälj!

1 gillning

Ja, du. Det är ju det här som är dilemmat med enskilda aktier. Behöver du fråga någon annan om du ska behålla/sälja så har du indirekt redan svarat på din egen fråga – alltså sälj. När du handlar enskilda aktier måste du veta varför du har valt att investera i just det bolaget, annars är det fonder som gäller. Har du inte en tydlig övertygelse kring varför just det bolaget är värt att äga, så bör du förmodligen inte äga det alls.

2 gillningar

En gammal klassiker är ju annars att sälja hälften när du ligger +100% i en aktie; då är ditt kvarvarande innehav ”gratis”.

Något jag själv för övrigt överväger med mina Saab, ligger fn +ca120%. Å andra sidan är det en lekhink. Å tredje sidan har vi fullt krig i Europa. Så de ligger nog kvar.