Åsikter kring Saab i och med NATO?

Hej alla!

Det skulle vara intressant att höra lite åsikter kring huruvida Saab-aktier kan vara en god investering med tanke på stundande Nato-medlemskap. :thinking: (Aktien är i och sig väldigt dyr just nu.)

Vad tror ni?

Själv hade jag gissat att det är alldeles för sent.

6 gillningar

Saab kan säkert gå bra, men främst pga allmän upprustning än just Sveriges evt. medlemskap i Nato. Dock som påpekats ovan, för att tjäna pengar på aktiekursen lämnade nog tåget perrongen för mer än ett år sen…

1 gillning

Riktkurser: Riktkurser för Saab | Riktkurs.nu

Det är väl inprisat redan, tänker jag :+1:

Men visst på sikt bör det gå bra för Saab. Men det kan också gå dåligt. Finns ju en del konkurrenter inom NATO.

Tror absolut inte svenskt eller finskt NATO medlemsskap har någon som helst effekt på SAAB. Snarare kanske att USA nu pushar för 2% av BMP in i försvarsindustrin.

SAAB och JAS 39-E är väl mer intressant men utanför NATO. USA skulle ju hugga av sina egna fötter före dom investerade i icke-amerikanska flygplan och de flesta andra NATO länderna resonerar ju samma. Danmark, Norge, Finland kör ju alla F-35

Sen gör ju SAAB massa annat som är intressant, men nog inte så mkt som påverkar av vårt lilla NATO medlemskap

Tycker det är tveksamt om Saabs pris är rätt, P/E på ca 36 för tillfället, att jämföra med storkonkurenten Lockeed Martin med P/E på ca 21. Varför värderas dom nästan dubbelt så högt?

Jag har en b-aktie i min minimala lekhink, tror den gått upp 44% sen i somras.

Jag tror att kriget i Ukraina/Europa och det oroliga läget i både Asien och delar av Afrika påverkar mer än om Sverige går med i Nato eller inte.

Men jag kommer sitta på min aktie till pensionsåldern närmar sig. Personligen skulle jag älska om jag fick spendera ålderns höst i en värld där Saab växlat om till bara miljösnälla flygplan eller annan toptech som gynnar mänskligheten. Kompetensen finns, så inte helt orimligt, om världsläget förbättras.

1 gillning

Det är svårt att förutspå framtiden. SAAB har klättrat ungefär 170 % de senaste två åren, så det var verkligen inte för sent.

Frågan är hur det går framöver? P/E på 48 känns saftigt, men jag håller nog ändå kvar mina aktier ett tag till.

Jag har jobbade 10+10 år på Saab.
Jag har inga Saabaktier.
Synd jag sålde mina sista före kriget, men vem visste det!

Nato har ingen berydelse. Sverige och Saab har varit väl integrerade sedan länge.

Saab är duktiga men är dåliga på att tjäna pengar. Men det är svårt stt anställa Araber, Danskar och Kineser som förstår sig på affärer i försvarsindustrin.

Sedan tror jag att mycket av försvarssatsningarna i Europa inte blir av.
Så tåget har nog gått.

1 gillning