Värt att köpa aktie i SAS?

Hej :slight_smile:

Nu undrar jag om det kanske är en bra ide att köpa aktier i SAS när det är så billigt?
Och när jag ändå har er uppmärksamhet så vill jag passa på att fråga om mina andra aktier :slight_smile: Jag har aktier i Axfood, Invester B, Latour B och SSAB B, ska man hålla kvar? Ser ganska rött ut hos mig?

Tack allihopa

2 gillningar

Nu har jag ingen åsikt om SAS per se, men kom ihåg att från alla nivåer så finns det en 100 %-ig nedsida.

7 gillningar

Dvs ca 4400 SEK. Är det värt det (t.ex. rabatt på biljetter?)

Jag tillhör de som skyr flyget i alla lägen jag kan och tycker att SAS påminner en del om SAAB, dvs att man hållit dem under armarna lite för länge. SÅ jag skulle personligen inte satsa på en bransch och ett bolag som verkar överleva pga state(r)n(a)s välvilja.

Resten av valen låter bättre, men jag är ju mer av en indexkramare och/eller branschkille än en som köper enskilda aktier.

4 gillningar

Jag personligen håller mej långt borta från alla flygbolag. Jag tror att mina pengar gör mer nytta på annat håll.

2 gillningar

Det finns ju det klassiska ordspråket:

• Fråga: Vad är det snabbaste sättet att bli miljonär?

• Svar: Var miljardär och köp ett flygbolag…

19 gillningar

Förstår jag rätt att du vill köpa SAS för att aktiekursen gått ner, men vill sälja Axfood/Investor/Latour/SSAB för att aktiekurserna gått ner?

Får man fråga vad din investeringsfilosofi är?

8 gillningar

Samma fråga för två år sedan. Titta gärna på hur SAS-kursen har utvecklats sen dess.

5 gillningar

Jag har några över som du kan få köpa. Nypris 7,88 kr/styck, men du kan få lite rabatt…

:money_with_wings:

6 gillningar

Du kan få köpa lite grejer som jag hittade längst in i mitt förråd när jag städade häromdagen. Jättebilligt - ta chansen!

1 gillning

Kan man se någonstans hur många olika individer som äger över 100 000 aktier i ett visst bolag, hade varit kul o veta om man “bara” behöver 100 000 aktier eller ännu mer för guldkortet.

En aktie behöver inte vara billig bara för att kursen har gått ner, en aktie behöver heller inte vara dyr bara för att kursen har gått upp.

4 gillningar

Jag skulle nog inte investera i SAS, men har å andra sidan en hel del TUI-aktier. Har gjort följande antaganden om hur post-pandemi världen kommer se ut:

1. Flygandet kommer att återhämta sig, men alla flygbolag kommer inte att komma ut starka på andra sidan.
  2. Affärsresandet kommer inte vara lika omfattande som tidigare, men tursitflyg kommer att gå bättre. Flygskammen kommer inte vara någon större påverkansfaktor, men företagen har insett att de kan spara mycket pengar på onlinemöten. Onlineturism lär dock inte bli någon större grej, tänker jag…
  3. Framför allt barnfamiljer och den äldre generationen kommer nog att sätta sig på flyget igen samma som innan. Därav charter. Därav TUI (hittade ingen annan). Det är också ett av få bolag som inte återhämtat sig till nivåerna som de hade innan pandemin.

Är SAS bra? Tjänar inte de sina pengar på affärsflyget i första hand? I så fall, köp inte.

Bara mina tankar, ingen djupare analys i det än så. Har haft fel förr dessutom :slight_smile:

I dag, drygt två månader senare, kostar Friends & Family bara ca 2400 SEK.

Snart kanske det är prisvärt, om det inte vore för den där 100 %-iga nedsidan.

1 gillning

[ljudet av ett störtande flygplan]

Min inre Nostradamus säger att den här jumbojeten blir det svårt att vända på.

Om man tittar på Max-grafen hos Avanza är det tveksamt om man ens kan urskilja dagens kraftiga nedgång. Illa om det inte ens motsvarar en pixel.

Concorde är modellen du söker :smile:

På vilket sätt är det billigt att köpa ett bolag med ett P/E-värde på -0.78?

Hur mycket ett bolag har gått ned i pris säger ingenting om huruvida bolaget är billigt eller ej.

Spara pengarna och investera i en platta från NFO i stället, betydligt bättre drag än SAS.

1 gillning

Nej jag skulle nog avråda från SAS aktier när det finns starkare företag i den branschen som till exempel Lufthansa som är större och stabilare.