Trots att bolaget avnoteras imorgon finns det säkert hundratusentals svenska aktieägare vars aktier förvandlas till luft. Resonerar alla att det inte gör något?
Ännu bättre om hundratusentals svenskar slutar flyga i onödan, men… jag skruvar på locket till den maskburken igen.
Vilket skitbolag. Bra att staten slutat mata det pengahålet.
Det var galet många småsparare som köpte SAS efter att de gick in i rekonstruktion. Jag tänker att de måste ha hoppats på high risk-high reward och var beredda på att det kunde gå dåligt. För övrigt har SAS varit på ruinens brant i decennier så man har haft gott om tid att sälja.
Ja, det är ju farligt när småsparare går lite “all in” och aktien rusade med över 10% och då går fler sparare in.
Statliga bolag över gränserna har ju gått… bra… Tur att PostNord inte är börsnoterade.
Kan dock tänka mig det finns en hel del som flugit med SAS genom åren och kanske ser det som en bra investering bara utifrån deras egen upplevelse.
Då har man inte flugit mycket… av det trettiotal flygbolag jag provat är det bara Ryanair och Pegasus som upplevt som sopigare än SAS.
Bara för avnotering sker så försvinner inte bolaget och aktierna försvinner.
I detta fallet är det inlösen utan ersättning för bolaget är under rekonstruktion. Alltså det var värdelöst redan innan avnoteringen.
Det normala med en avnotering är ju att man vill få tillbaka kontrollen, och det är ju ganska vanligt att man då köper tillbaka sina aktier, men nu är det ju irrelevant eftersom SAS sökt Chapter 11
Aktierna i SAS i Sverige, Norge och Danmark har varit värdelösa sedan SAS ansökte om konkurrsskydd i USA för 5 månader sen, att folk håller kvar i dom är för mig inte logiskt.
Då har du inte åkt American Airlines på senaste tiden, eller Lufthansa…
Hur som helst så är det många som har både SAS Gold/Lifetime gold eller Pandion och de har de inte fått genom att pilla bort navelludd och kräkas över hur dåliga SAS är.
SAS fyller fortfarande sina plan, att du och jag inte skulle ta i SAS ens med tång är en annan sak…
Jag har rest en del SAS sista tiden men bara då det varit gratis i form av award.
Vem är det som köper?! 12.8m stycken?!
Danska staten?
Slutade ha SAS som förstahandsalternativ för många år sedan. På väg hem från USA frågade jag om jag fick mera vin men fick nej. En liten stund senare frågade jag om samma sak när de kom med “drinkvagnen” och fick då svaret: “nu är det avec” så det blev inget mera vin.
Jag vet de de struntar i just mina pengar men för mig känns det rätt att välja bort SAS bland annat pga det. (Finns också andra skäl.)
Pröva Aeroflot anno 90 tal.
Att SAS varit på dekis i decennier är nog ändå de flesta med om. Men det är ändå det bolag som ligger “närmast” på något vis. Tror många (kanske de flesta?) känner någon som jobbat där t.ex.
De kanske har följt uttrycket ”förbli oinloggad”