Hej!
Har haft Mastercards SAS kort i flera år och valt att byta till Amex Gold tillsvidare
Hur har ni gjort och vad går i era tankar runt detta?
Mvh
Tim
Hej!
Har haft Mastercards SAS kort i flera år och valt att byta till Amex Gold tillsvidare
Hur har ni gjort och vad går i era tankar runt detta?
Mvh
Tim
Har SAS Amex Elite och brukar spendera poängen på resor t USA med familjen varje år. Så länge SAS erbjuder samma lanes och samma poängintjäning kommer jag nog ha kvar det.
Make sense, men tror du att din nuvarande status och poäng kommer överflyttas?
Själva Skyteam programmet verkar skit ![]()
Ingen aning men status och poäng är ju inom Eurobonus, alltså SAS. Just nu åker jag mest SAS. Men visst är Star Alliance betydligt bättre än Skyteam.
Har inte flugit med SAS sedan de kuggades på charmkursen på 90-talet.
Ett berikande, dock något egocentriskt, inlägg.
Tack för att du delar med dig.
Förklara gärna hur @Aktiegubbens krassa men korrekta konstaterande kan vara ”egocentriskt”?
Jag har både Amex & Mastercard kopplat till SAS.
Kortsiktigt försöker jag bränna poängen på resor då Star Alliance är mycket bättre än skyteam (för mig och de destinationer som jag vill lägga poängen på).
Långsiktigt hoppas jag att Lufthansa eller något annat bolag ska komma med en statusmatchning gentemot SAS så man kan behålla Guldstatus på star Alliance ett år till.
Sen hoppas jag också på att det ska komma något bankkort kopplat till Star Alliance, men sker inte det och det i framtiden kommer gå att få 50% resor i skyteam så är.det bättre än inget alls.
EuroBonuspoängen & din status kommer vara kvar på SAS och när de går över till skyteam så borde onekligen den statusen räknas för hela flottan.
I och med att han verkar tro att andra har något intresse i att veta vilka flygbolag just han väljer att inte flyga med.
Det är ju inte direkt så att det har något med vad TS önskar synpunkter på.
För övrigt kan man ju fundera över vad det korrekta konstaterandet är.
Har inget kort kopplat till sas så jag gör ingenting speciellt.
Byt till grekiska Aegean airlines som är medlem i Star alliance och som flyger direkt bl a Arlanda till Aten, många andra städer i Europa samt inrikes i Grekland. De flyger med nya Airbus A320neo/321neo.
Servicen ombord är fantastisk. De serverar varm mat inkl. dryck, läsk, öl eller vin även i ekonomi om flygtiden är över 2,5h. Annars serveras varm pizza slice eller baguette med fyllning. De är nog enda flygbolaget i Europa som gör detta. På Lufthansa fick jag en flaska vatten sist jag flög Arlanda till Frankfurt.
Deras business är otrolig, 3 rätter som serveras en rätt åt gången, viner, avec…
För att behålla min guld status i år behövde jag 4 flygningar med dem samt 12.000 miles. En resa i ekonomi beroende på bokningclass ARN till ATH ger ca 1000-1500 miles, 3000-3500 i business.
Tack för ditt första inlägg.
Värdet för mig har framförallt varit lounge access - när SAS nu lämnar StarAlliance kommer detta sannolikt försämras för mina resmål vilket riskerar att göra det ovärt ![]()
Vi var många som jobbade för våra stora fina exportföretag och reste mycket utomlands, en del varje vecka eller varje månad och SAS var nej, nej ,nej för många av oss. Hur jag vet att det var så är för att jag reste mycket själv och en del av oss kände varandra och hamnade ofta på samma flyg eller stötte ihop på airports, hotell eller jobsites och rykten spreds snabbt. Under en period var det samma sak med Lufthansa men de skärpte till sig och fick tillbaka sina kunder, vilket SAS aldrig lyckades med. På den tiden var mina favoriter Singapore Airlines, Cathay Pacific och Thai. Senare klättrade även Turkish och Emirates upp på topplistan medan Cathay Pacific ramlade ur. Andra kanske inte har något intresse av vilka bolag jag föredrar men jag vill gärna veta vilka andra ser som de bästa flygbolagen för då kan jag har möjlighet att testa dessa för att få fler att välja mellan.
Många förstod nog inte att frågan inte handlade om SAS… ![]()
Men jag gör inget just nu, har kvar mitt SAS Elite i år iaf.
Jag reser väldigt mycket men sällan med SAS, ganska mycket med Lufthansa vilket jag kommer sakna (och deras lounger såklart) - ska försöka boka så många av mina EB som möjligt. Att inte vara *A Guld kommer kännas.
Om man reser till Nord och sydamerika blir det ju bättre nu och USA har ju efter pandemin varit SAS enda större långdistansdestination.
Ska ge Skyteam en chans, KLM, Air France, Virgin och Delta är inte dåliga bolag.
Är redan SkyTeam Elite Plus och One World Emarld + Star Alliance Gold men det sista via SAS…
Nu är det över 10 år sedan jag flög med Virgin mellan Manchester och Orlando men det är den överlägset bästa transatlantiska flighten jag gjort i coach.
Dessutom enkelt att beställa mat och flera menyval (tror inte jag haft så mycket att välja på någonsin.)
Visste inte att de tillhör Skyteam så det var alltid något positivt.