Alla med SAS guld/silver, nedan finns en sida som man kan se vad andra star alliance bolag matchar med!
Man måste göra innan sista november om jag minns rätt och vissa har lite krav för att behålla guldstatus. Jag funderar på att gå på Thai airways (för det ger 24 månader och inga krav) alternativt air canada, lufthansa kan vara intressant men kommer nog inte hinna 6 flyg innan sista november för att få behålla ett år extra.
Nej det ska det inte görs vad jag förstått. Det är ju olika allianser nu så antar att de vill behålla gamla kunder så de fortsatt åker med star alliance?
Har tappat till Silver hos SAS då jag inte rest tillräckligt med dem, samt att jag inte har kvar några av deras kreditkort.
Ingen på den sidan som verkar matcha Silver till deras program vid första anblick. Möjligen behöver man läsa på mer på respektive hemsida.
Värt att notera är att det bara fungerar om man inte redan gjort en ansökan till ett av de andra programmen. Jag har redan gjort en match med Lufthansa, annars hade jag gärna tagit erbjudandet från Thai som är bättre!
Tack så jättemycket för infon @MR11 ! Hade missat detta! Jag valde Thai Airways, 24 mån uppgradering var ju rätt generöst. Hade kanske hellre valt Lufthansa men hinner inte med 6 flighter tom November då jag reser mindre än vanligt för tillfället.
Stort tack för denna! Verkar funka även oss som varit lugnare med resandet på senare tid men sitter på lifetime gold, trevligt.
Svårvalt, alltid skönast med europeiskt (M&M eller Brussels) så man kan använda primära bolaget men lugnt med resande 12 månader till drar även mig mot Thai.
@Krosus Jag har två år kvar till lifetime. Förlorar man inget hos Eurobonus när man gör en sådan här matchning till Thai eller Lufthansa? Har även funderat på Turkish.
Det ser jag inte varför du skulle göra, status match mellan allianser har funnits väldigt länge. Använde det själv för att få SAS Diamond matchad till OneWorld för många år sedan när de hade bättre täckning på vissa av mina vanligare rutter.
Detta handlar enbart om att Star Alliance vill behålla resenärerna, SAS status behåller du så länge du fortsätter upprätthålla den (eller oavsett när du når Lifetime).
Här är den sida jag använda för många år sedan, som du kan se har det pågått länge och mellan bolag brett inom resebranschen. https://statusmatcher.com/
Att Star Alliance kämpar och gör det enkelt för oss SAS frequent flyers var en glad nyhet.
För er som redan matchats med Lufthansa kan inte använda detta för att matcha igen vilket såklart suger *** då LH har krav på 6 segment för HON innan december månad när Thai endast har krav om SAS Guld och jag flyger redan mer med Thai än LH…
För cirka en månad sedan matchade jag mitt SAS EBG till LH Senator och har nu flugit de sex segment som krävs för att behålla statusen fram till Q1 2026. Vid varje flygning har jag blivit uppgraderad till Business vid gaten, placerad på rad 1 och fått utmärkt service ombord. Utöver det ingår självklart även förmåner som Fast Track, lounger etc.
Jag kan varmt rekommendera att göra den statusmatchningen
1 gillning
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
15
Fick bli Thai för mig, kommer inte hinna få till det som krävs för LH och då känns thai mest värt. Behöver det mest för guld check-in, lounge och eventuellt mer bagage och nu blir det ju 24 månader utan några krav.