Hejhej nu när SAS byter från Star Alliance till Sky Team så funderar jag att gå med i ett nytt Star Alliance bonusprogram. Har någon bra koll vilket som är bäst att gå med i. Förstår att det såklart beror på vart man reser osv. men tänkte om någon har lite koll.
Jag reser för det mesta till München eller Zurich.
Har hört någonstans att Aegean skulle vara lättare att uppnå guldstatus. Någon som har koll?
Vi byter till Lufthansa. Större flygbolag, fler destinationer. Känns som man får mer för poängen när man använder dem på ”sitt” alliansbolag så försöker nog hålla det inom gruppen (Lufthansa, Austrian, Swiss).
Guld är svårt att uppnå med bara EU flygningar. Krävs nog 4-5 interkontinentala ett år för att komma upp i det. Så var det på SAS åtminstone.
Jag har inte stenkoll men det kan nog vara värt att kolla upp (även om det kanske inte går att veta för tillfället exakt hur det kommer bli.)
Förmodligen kommer eurobonus poängen ändras till skyteam så det fortsatt går att boka resor. Om jag skulle gissa. Men för tillfället är det fortsatt star alliance, vet inte hur länge det dröjer innan det övergår till skyteam
SAS hemsida har uppdaterat information om de nya villkorna att vara SAS bonus medlem. Jag upptäcker trenden att vissa bolag ändrar sina medlemskap villkor t.ex. säga up medlemskap om medlemmar inte är aktivera. Jag loggade in i Krona apoteks hemsida och upptäckte mina intjänsade bonuspoäng var borta. Då fick jag svaret från kundtjänst att jag inte hade mitt medlemskap pga inaktiva i 2 år. Det gör SAS nu. Om en medlem inte tjäna poäng under 2 år har SAS rätt att säga upp medlemskapet. Läs 3.13
Hej, Aegean är den absolut bästa. Om jag inte minns helt fel behövs det 48000 miles för guld. Och 12000 miles plus 4 flight med Aegean eller Olympia att behålla guldstatus
Var poängjägare fram tills för ett par år sedan och då var Aegean ett klassiskt hack för att få Star Alliance Gold. Vad jag vet är det inte lika lätt längre eftersom Aegean nu kräver (ganska självklart) att du ska utföra ex antal resor med dom varje år och har du inte vägarna till/från Aten är det lite av en dealbreaker för de flesta.
Sedan vill jag chippa in att SAS givetvis även i fortsättningen kommer att flyga på Tyskland, kanske ännu mer nu när alliansen byts och en naturlig partner som Lufthansa blir en konkurrent. Har du inga andra fördelar med att vara en del av just Star Alliance hade jag stannat i Eurobonus.
Sitter lugn i båten för tillfället, inte mycket att göra just nu. Lufthansa har just upphört med sitt kreditkort i sverige (för litet intresse, hörde att de enbart gett ut 600 kort) så Sas är fortfarande överlägset enklast att samla poäng på (om man nu inte enbart vill samla genom flygande). Det jag hoppas på är att Lufthansa (Star Alliance) och/eller Finnair (One World) vädrar morgonluft och gör en framstött på svenska marknaden med statusmatchning mot Sas och kreditkortsamarbeten. Är på år 7 av LTG så lite snöpligt om det blir förändringar där framöver.
Senaste kommunikationen från SAS var att man behåller sina intjänade år mot lifetime gold. Det kan förstås ändras framöver men ändå för tidigt att säga att din vän snubblade på mållinjen.
Sen om man tycker lifetime gold är mindre värd i den nya alliansen är såklart en annan fråga. De flesta hade nog önskar att SAS var kvar i SA…
Gissar du reser från Sverige? Arlanda? Hur många flygningar har Aegean från Arlanda till Tyskland?
Jag tror flera *A bolag kommer försöka “värva” EB kunder för att få dem att stanna kvar, de kommer bli huggsexa på lojala, lönsamma EB kunder. Skulle inte förvåna mig om flera *A medlemmar kommer med matchningserbjudanden.
Sky Team är ju skräp, jag blev status matchad med Sky Team på Platinum (tack vare Qatar Airways Platinum) och mitt SAS Guld kommer bli skärp
Vill du fortsättningsvis flyga från Sverige och kanske Arlanda skulle nog satsa på Lufthansa. Deras service i Europa är ju inte olik SAS (inte jättebra mao) - Swiss är ju något bättre, men marginellt. De har ju samma bonusprogram.
Lufthansa är inte dumt om du reser utanför Europa, nu är ju A380 tillbaka också, inte dumt
Enligt min inte alltför stora erfarenhet är Swiss och Lufthansa ganska mycket bättre än SAS men har åkt väldigt lite med SAS de senaste åren så vet kanske inte alls egentligen.
Flyger helst med British Airways men när vi skulle till Barcelona i somras tyckte jag att det kostade onödigt mycket. (British Airways kostade ungefär 10000/person och Swiss/Lufthansa kostade ungefär 6000/person.)
Det är nog svårare uppnå guld med Lufthansa.
Själv fan av Air France och de har ibland haft otroliga erbjudanden bonusresor. Så för dom som flyger med SAS är frågan om man ska satsa på Flying Blue AF KLM eller SAS bonusprogram. Fattar inte negativismen mot Sky Team.
Någon som hört något om matchningserbjudanden från de andra *A bolagen? Tycker det varit tyst på marknaden sedan oktober… Och någon som har längre erfarenhet av LH bonusprogram?
Själv snittar jag 70-80 flygresor per år i jobbet och har just nu SAS EBG. På grund av ändrade resebehov ligger dock LH närmre tillhands