Köpa aktier i norwegian eller sas

Vad anser ni om att köpa aktier i Norwegian Air Shuttle eller SAS? Aktierna har fallit med ca 75% respektive 42%.

Mattias

Kommer de att klara sig från konkurs?

Speciellt SAS kommer väl klara sig, svenska & danska staten kommer inte låta det gå i konkurs. Med det sagt så tycker jag fortfarande inte att det är en bra anledning till köp. Varför vill du köpa SAS? För att den är “billig”? Den är billig för att bolaget är skit på kort & lång sikt. Äg bolag som har bra framtidsutsikter, bra balansräkning och en bra ledning. Bara för att en aktie har fallit så betyder det inte automatiskt ett köpläge.

Men då blir frågan hur eventuella räddningspaket ser ut. Staten kan skjuta till kapital genom en nyemission och då sjunker värdet ändå på befintliga aktier.

Men det kan väl hända att flygandet kommer att minska i framtiden ,folk blir fattigare och inte prioriterar utlands semestrar och kanske behövs inte så många flygbolag ,för att livet blir aldrig som för.

Köp Länsförsäkringar Global Indexnära.

Vill man bottenfiska så gillar jag mer aktier som t.ex. Cloetta. Den har också tagit mycket stryk men är ett betydligt stabilare bolag till sin karaktär. Själv så köpte jag konjukturstabila bolag vars affärsidé inte påverkades direkt av covid-19. Dessa gick också ner med allt annat. Jag menar att det är viktigt att fokusera på nedsidan också. Fast jag måste erkänna att jag beundrar människors mod i tider där de flesta andra uppvisar panik.