Leka med turismaktier?

Vill leka lite och tänkte på en del av dessa företag som sysslar med allt som gick ner ordentligt under pandemin, dvs. reseföretag, flygbolag, hotell etc. Kan det vara något, eller har tåget gått redan?

Har dom verkligen gått ner särskilt mycket ens? Eller har dom fått så mycket bidrag att värderingen inte ens förändrats nämnvärt, trots avsevärt sämre omsättning?

SAS, Norwegian och Scandic Hotel är några av de mest köpta aktierna på Avanza senaste tiden.
Så du är inte ensam om att tro på turism.
Problemet är att det finns fina grafer som visar att Avanzakunder i snitt skulle tjänat mer pengar om de höll sig till index :slight_smile:

En kollega berättade för några månader sedan lite exalterat att han köpt Norwegian aktier.
“Norska staten kommer gå in och rädda dem, titta här vad jag kommer tjäna när de kommer tillbaka till samma kurs…”

Sedan dess ner typ 98-99%

Men så länge det går på lek-kontot är det väl bara att handla :grinning:

2 gillningar

Gjorde ett ”lottoköp” i TUI och ligger just nu plus 30% men det är endast pga nyemissionen då köpte på mig mer för 1,6€/st om jag inte minns fel.

Tror just TUI är något vettigare än Norwegian men har inte gjort någon större analys utan blev inspirerad av denna video.

2 gillningar

Jag köpte Nustay. Det gick väl sådär… :rofl:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/05/nustay-konkursade-nustay-handelsstoppas.html

2 gillningar

Köpte TUI-aktier för några veckor sedan och det går inte alls bra… ned 6 procent så här långt. Långsiktiet får vi väl se. Min omvärldsspaning är att semesterresorna kommer börja gå utomlands igen ganska snart, och att det snarast är affärsflyget och affärsresebolag som kommer ha svårt att återgå till gamla volymer (i alla fall i Europa).

Men, men. Den som lever får se.

1 gillning