Hej. Tänkte det hade varit givande att höra era tankar kring TUI-aktien, nu då många ägnar sig åt bottenfiske. Innan pandemin slog till var aktien värd över 10 euro, föll sedan snabbt ned till ca 3 euro i samband med pandemiutbrottet. Nu handlas den för ca 2,5 euro, men den var uppe på 3,5 euro för inte så länge sedan (februari i år).
Själv är har jag investerat i aktien och är sugen på att gå in för mer. Så här tänker jag:
Uppdämt behov
Mindre flygskam
Resebolag som inte drabbas av färre jobbresor
Resebolag som riktar sig mycket till barnfamiljer och äldre, som kanske inte är mest benägna att försöka ta tåget
Världens största charterbolag
Har egen flygflotta - drabbas inte av SAS-strejker, etc
Försäljningen verkar vara tillbaka på pre covid nivåer
Det finns uppenbart också saker som talar emot aktien, och är tacksam för era tankar oavsett vad ni landar i för slutsats.
Det du säger är att antingen så går det bra, man vänder på steken under sommaren/hösten och man kan tjäna en del pengar på bottenfiske, eller så går allt åt helveten på riktigt?
Enligt Avanzas sida gör bolaget förlust och har ett negativt eget kapital. Frågan är om du har så bra koll på bolaget att du har en bättre bedömning än marknaden?
Om det kan vända till vinst och komma tillbaks till samma utdelningar de hade för två år sedan skulle det naturligtvis vara ett mycket bra köp
Bortsett från att flygbolag brukar vara dåliga investeringar (t.o.m. för Warren Buffet som kallar sig aeroholic ) … så brukar det också vara en dålig idé att ”double down” på bolag som gått dåligt i ens portfölj.
Brukar vara bättre att bestämma sig för en Max insats per bolag och sedan hålla sig till det. Vis av erfarenhet från IT kraschen. Framfab var billigt på 1000 kr, 500 kr, 100 kr, 50 kr, osv. Som sagt, jag tror inte på ”double down”
Jag hade själv aktien i lekhinken tidigare. Resonerade ungefär som dig men sen fick jag kalla fötter och sålde innan det passerade minus
Jag resonerade ungefär så här:
Finns ett uppdämt behov eller har många människor ändrat sitt konsumtionsmönster mer permanent vad gäller resande? Jag är tveksam till att det sker en återgång till exakt det vi hade innan pandemin.
Mindre flygskam? Kanske det, men också fler upplysta människor som väljer bort flyget av egen vilja.
Andra funderingar:
Var det inte en rysk oligark som var största ägare i bolaget?
Nyemission två gånger på sex månader. Är det bra eller dåligt?
Återbetalning av stadsstöd de fick under pandemin. Borde slår tungt mot kassan.
Jo, det har varit mörka moln på himlen också. Men känner att det är ett starkt bolag på många sätt, som jag själv åkt med många gånger. Superprofessionella. Tror de kommer dra in ordentligt med pengar framöver, men kommer en lågkonjunktur för tidigt och för hårt så kanske det inte hjälper. De måste börja tjäna bra pengar redan i år, annars kan skulderna bli lite väl betungande. Kanske bättre att sitta stilla i båten än att bottenfiska.
Intressant, är det en känsla bara eller finns det stöd för det? Med tanke på att utsläppen bara fortsätter öka så har jag svårt att se att det skulle minska.
På längre sikt är det tveklöst så att vi inte kommer att ha råd med nöjesflyg om vi ska klara klimatmålen. Svårt att säga när den medvetenheten sjunker in på riktigt hos folk och vad konsekvenserna blir men jag skulle hålla mig borta från flygaktier.
I “sämre tider” är det väl t ex just utlandsresor som många väljer bort som jag förstått det. Jag skulle säga att man väljer bort de resorna före man ändrar/väljer bort boendet, dagliga transporter, barnens behov, restaurangbesök, hobbies osv.
Så med tanke på “branschrisk” är då frågan: Är det på väg att bli sämre tider?