Flygbolag i lekhinken

Vad tror ni om att investera i några flygbolag nu när Corona börjar bli mer en del av vardagen och folk börjar resa mer?

Om ni tror att det är en dålig idé, varför isf? Om ni tror att det kan vara en bra idé, vilka flygbolag bör man då satsa på?

Ps. jag menar inte att satsa varje krona på en spekulation här. Investeringen är planerad för lekhinken.

Det finns ingen aktiespaning jag stöter på så mycket som att köpa flyg- och resebolag nu. Här, reddit, Facebook är fullt med folk som tror sig vara smartare än marknaden just när det kommer till flygbolag. Vad vet du som inte alla professionella investerare vet, när nu rätt många medelsvensson tänker på det redan också.

En akties pris är ju inte bara ett resultat av “hur går det nu för företaget?” Utan även “hur kommer det gå för företaget framåt?”.

Liten rant. Jag hade inte investerat i flygbolag nu men fritt fram att göra för den som vill :slight_smile:

Om jag skulle satsa på några flygbolag så skulle det vara lågprisbolag eller charterbolag. Jag hade några två resor bokade intill Corona-utbrottet. Normalt skulle jag alltid köpa allting separat (transport, boende etc.) men nu hade jag som omväxling bokat två paketresor. Det visade sig vara väldigt bra när det på första stället bröt ut total panik med massor av inställda flyg och på andra stället när gränserna stängdes och vi blev evakuerade ur landet. Det var väldigt bra att ha paketresor när det är rörigt i världen. Oavsett vad som händer kan man känna sig säker på att komma hem. Jag tror att den insikten har landat hos ganska många. Charter kommer alltså enligt min uppfattning att gå starkare än det gjort tidigare.

Jag gillar inte vare sig flygbolag eller researrangörer på mer principiell nivå. Jag ser dem som volatila aktier utan någon riktigt intressant potential. Skulle jag satsa så vore det en ren spekulationsgrej.

Om man ska: lågprisbolag skulle jag ta.

Ska jag det? Nej, jag tycker privatflyg bör begränsas kraftigt. Då vill jag inte stötta det.

1 gillning

Jag kollade på detta för något år sedan. Om minnet inte sviker var en del flygbolag duktiga på att emittera fler aktier vilket då borde innebära att vinsten per aktie inte blir lika hög sen när folk börjar resa mer.

Jag är långt ifrån proffs på det här så det finns säkert någon som kan rätta mig om jag har fel, men jag tänkte att det var värt att nämna i alla fall.

Nej, visst är det så. Men det gäller ju för alla enskilda aktier och det var därför jag påpekade att det endast är tanken att spekulera med pengar som man har råd att förlora i lekhinken.

Sen kan man ju ifrågasätta om man nu bör ha en lekhink överhuvudtaget :slightly_smiling_face:

Kolla på Norwegian Air, förra årets utspädning låg på ca. 95% eller liknande när de räddades från konkurs.

Intressant tanke med charterbolagen. Men varför skulle lågprisbolag vara bättre än andra?

Jag äger en hel del TUI-aktier, det är faktiskt en ganska stor del av min portfölj. Jag har inga djupare kunskaper om bolaget, men var väldigt tacksam då de nyemitterade. I grund och botten utgår jag från att aktien kan nå upp till 4 euro styck (vilket den var värd för inte så väldigt länge sedan) igen, men det är naturligtvis omöjligt att veta om jag har rätt eller fel. Min tanke är att det främst är barnfamiljer och den äldre generationen som reser med charter, och att många av dessa kanske inte orkar med flygskam, o s v… har också tänkt in att TUI inte egentligen har återhämtat sig efter coronaraset, medan nästan alla andra bolag har det.

Som sagt, ingen rekommendation alls, bara hur jag själv har resonerat.

Jag spekulerar i Flygindustrin via en ETF som handlas på tyska börsen och går att köpa på Avanza.

“JETS U.S. Global Jets UCITS ETF - Acc”

Så här skriver dom på sin sida:

"The U.S. Global Jets UCITS ETF ‘JETS’ delivers exposure to the global airline industry including airline operators and manufacturers from all over the world.

The JETS Airline ETF tracks the U.S. Global Jets Index and tracks companies within the commercial airline, aircraft manufacturing, and airport & terminal services industries. The index uses a combination of fundamental factors to determine the most efficient airline companies and provides diversification through exposure to companies around the world listed on well developed stock exchanges."